Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Byta lergryta mot vanlig ungsform?

  • Corellis 20 oktober 2008

    Har hittat ett recept som verkar jättesmarrigt, men enligt receptet ska köttet tillagas i lergryta och en sån äger jag inte så jag undrar bara om någon vet ifall det går bra att använda en vanlig ugnsform med lock och vad är skillnaden? Är det något jag måste tänka på om jag inte använder en lergryta?

  • enAnnan 20 oktober 2008

    En ugnsform med lock funkar precis lika bra.
    Eller täck en gratängform med aluminiumfolie. (Y)

  • boz1965 20 oktober 2008

    Skrivet av Corellis den 20 okt 2008

    Har hittat ett recept som verkar jättesmarrigt, men enligt receptet ska köttet tillagas i lergryta och en sån äger jag inte så jag undrar bara om någon vet ifall det går bra att använda en vanlig ugnsform med lock och vad är skillnaden? Är det något jag måste tänka på om jag inte använder en lergryta?


    Skillnaden ska väl isf vara att somliga påstår att köttet ska bli både mörare och saftigare i lergryta. Personligen har jag hittills inte märkt av nån större skillnad. Skulle tro att det är med det som med PC-anhängare vs. MAC-anhängare. Somliga saker går det en liten aning "religion" i.

  • Corellis 20 oktober 2008

    Tusen tack för era svar, har noll koll på lergrytor tyvärr...
    Men då testar jag nog det här receptet fast med en vanlig ugnsform och håller tummarna för att det blir bra!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.