Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Byta ut grädde

  • JonnaN 29 april 2009

    Jag har lite svårt för såser (tillexempel till pasta) som har grädde som bas, för jag mår helt enkelt dåligt av att få i mig så mycket fett (ovana), men man ser ju så mycket recept som verkar smaskens. Hittills när jag verkligen velat prova ett har jag använt creme fraiche istället, och det funkar ju bra. Men finns det kanske någon ersättningsprodukt som är ännu bättre? Så man får den lite gräddiga konsistensen ändå, creme fraiche kan lätt bli lite rinnigt om man inte reder den.

    Kesella tillexempel, fungerar det? minicreme fraiche är ju 5% fetthalt och kesella lätt bara 1 %...

    Tacksam för tips!

  • Lenkan 29 april 2009

    Jag tycker Milda Mat Extra funkar fint när jag vill ha det superlätt men ändå med gräddkonsistens. Den behåller tjockheten och fylligheten och blir inte rinnig.

  • gimmiahug 29 april 2009

    Det finns fina ersättningar därute, men jag personligen undviker dem! Delvis för att vissa av dem kan ha en otrevlig bismak (man får prova sig fram) men även för att de är så proppfulla av tillsatser att man blir trött bara av att läsa innehållsförteckningen.... Måste säja att ska det vara krämigt men inte så fett, så reder jag hellre exempelvis Creme Fraiche (eller vad man nu råkar använda!). Ibland går jag bakvägen och använder liiiiite vispgrädde och späder sedan med mjölk. Om man använder "för lite" grädde blir det en torr krämighet som sedan kan spädas med mjölk till önskad konsistens. Prova det! :)

    Kesella funkar förresten bra i mat, men den är tunn och ska helst inte kokas ihop med syrliga ingredienser då den kan spricka.

  • JonnaN 30 april 2009

    Ja, tillsatser klarar jag inte heller riktigt av, får huvudvärk av sötningsmedel tillexempel, det är väl så man blir straffad om man alltid varit noga med vad man äter. Det är iallafall därför jag brukar använda creme fraiche eller göra en mjölredning, det är ju också "naturliga"/"rena" produkt som grädde, egentligen är det ju inget fel med det, har alltid funkat, ville bara kolla om det fanns något jag missat.

    Ska kolla på den där "Milda Mat" om det kan vara intressant och även testa det där med lite grädde och resten mjölk!

  • josse12 30 april 2009

    ett tips är philadelfia ost, stavas det så. finns ju både lätta och fetare varianter även smaksatta. det blir supergott att röra i. blanda i och rör tills den löser sig. smaskens.....

  • festmaten 30 april 2009

    Ersättningar och lättprodukter innehåller en massa onödiga tillsatser.
    Jag brukar använda kaffegrädde, blir gott och innehåller 12% fett istället för 40% i vispgrädden.

  • josse12 30 april 2009

    Lite info om kaffe grädde. Det är en Homogeniserad produkt..

    Homogeniseringsprocessen slår sönder den naturliga mjölkens fettbollar, de så kallade ”micellerna”, så att dessa fettbollar inte ska flyta upp till ytan eller bilda klumpar i mjölkprodukterna. Olyckligtvis orsakar detta också att kolesterol och andra fettmolekyler exponeras för det syre som finns utanför den skyddande micellen innan denna slagits sönder. Följden blir att kolesterolet snabbt oxideras så att det blir ett gift vilket kommer att orsaka kontinuerliga mikroskopiska sårskador på insidan av blodkärlen liksom sannolikt även på glidytorna i lederna etc.

    Välj istället produkter som bara är pastöriserade.

  • Ullis1 30 april 2009

    Jag använder precis som Lenkan Milda Mini Mat Extra och tycker att det fungerar bra. (Y)

  • flingsalt 30 april 2009

    Vi använder oss mycket av Oatly´s "havregrädde" den innehåller iofs 13% fett. Kanske värt att testa? Vi använder den eftersom dottern är allergisk mot mjölk. Den fungerar utmärkt till såser och rätter då den får ta mycket smak av annat som t ex i grytor, pastasåser osv.. :)

  • josse12 30 april 2009

    turkisk yogurt är även det kanon till det mesta..

  • JonnaN 30 april 2009

    Ja oj oj, det här blev ju en hel vetenskap. Tar nog den enklaste vägen ut och fortsätter med vanlig creme fraiche som jag alltid har gjort ^^

  • bernit 30 april 2009

    Skrivet av JonnaN den 30 apr 2009

    Ja oj oj, det här blev ju en hel vetenskap. Tar nog den enklaste vägen ut och fortsätter med vanlig creme fraiche som jag alltid har gjort ^^

    34% CF eller äkta vispgrädde byter jag aldrig ut !!! Det gäller föresten oxå smör

  • jas65 1 maj 2009

    Hej,
    Laxtos fria produkter som ersätter både mjölk och grädde ger enligt mitt tycke en krämigare smak än vad konventionell mjölk produk ger.
    Mvh
    Anders

  • hogasa 1 maj 2009

    Har samma "problem" som dig när det gäller feta maträtter. Jag brukar späda ut grädden med lättmjölk och lite maizena, alt använda creme fraiche och späda på samma sätt. Det går nog inte att få exakt samma krämiga smak, men för oss härhemma duger det bra. Ogillar alla märkliga konstgjorda ersättningsprodukter som finns, brukar undvika sådana för min och min familjs skull.

  • Monika46 1 maj 2009

    Jag använder alltid hälften vispgrädde hälften mjölk. Det blir toppengott för gräddsmaken är kvar. Vill man minska ännu mer på kalorierna och fettet så kan man i så fall ta 1/3 vispgrädde 2/3 mjölk...(Y):D

  • Blanche 1 maj 2009

    Hej!
    Läste i morse att man kan reda med äggula istället för olika sorters mjöl. Och alla äggvitorna? Ja dem vispar du lite lätt och fryser in! Glöm inte att skriva hur många vitor du har i resp förpackning. Det blir många maränger:-)

  • festmaten 1 maj 2009

    Skrivet av josse12 den 30 apr 2009

    Lite info om kaffe grädde. Det är en Homogeniserad produkt..

    Homogeniseringsprocessen slår sönder den naturliga mjölkens fettbollar, de så kallade ”micellerna”, så att dessa fettbollar inte ska flyta upp till ytan eller bilda klumpar i mjölkprodukterna. Olyckligtvis orsakar detta också att kolesterol och andra fettmolekyler exponeras för det syre som finns utanför den skyddande micellen innan denna slagits sönder. Följden blir att kolesterolet snabbt oxideras så att det blir ett gift vilket kommer att orsaka kontinuerliga mikroskopiska sårskador på insidan av blodkärlen liksom sannolikt även på glidytorna i lederna etc.

    Välj istället produkter som bara är pastöriserade.


    Oj,oj!!! så kan det gå när man tror man skall vara duktig:o
    Tack för info!
    Monika46! det låter bra att blanda grädde med mjölk.

  • sanma 2 maj 2009

    Mitt tips är Oatley havregrädde Imat. Det fett som finns i den är vegetabiliskt och kommer från havret som i sin tur bidrar till att sänka kolesterolet. Vegetabiliskt fett är också lättare för kroppen att hantera än animaliska fetter.
    Ps sen ska man ju naturligvis inte undvika fett heller..kroppen behöver fett för att kunna fungera!!

  • Blanche 2 maj 2009

    HUR kan vegetabiliska fetter vara lättare för kroppen att hantera? Människan är ett djur och då är det väl mer naturligt att det är animaliska fetter som är lätthanterliga?

    Var hos en dietist för många år sedan som talade om för mig att jag skulle akta mig för vetabiliska fetter eftersom kroppen inte riktigt visste vad den skulle göra med dem.. Så jag håller mig till vanlig grädde.. Visserligen har kossan, kanske, ätit gräs så lite vegetabiliskt är det ju ändå(H)

  • JonnaN 3 maj 2009

    Skrivet av sanma den 2 maj 2009

    Mitt tips är Oatley havregrädde Imat. Det fett som finns i den är vegetabiliskt och kommer från havret som i sin tur bidrar till att sänka kolesterolet. Vegetabiliskt fett är också lättare för kroppen att hantera än animaliska fetter.
    Ps sen ska man ju naturligvis inte undvika fett heller..kroppen behöver fett för att kunna fungera!!


    Självklart undviker jag inte fett helt och hållet, jag är faktiskt väldigt noga med vad jag äter och ser alltid till att få i mig vad jag behöver, då ingår nyttigt fett. Men frågan har ingenting att göra med att jag är rädd att gå upp i vikt eller så utan helt enkelt att jag märkt att jag inte mår bra direkt efter jag har ätit väldigt fet mat. Jag blir illamående och får ett tryck över bröstkorgen, det kan vara väldigt obehagligt så jag tänker nog inte "offra mig" bara för att "kroppen behöver fett för att fungera" då äter jag hellre lite extra nötter, lax och avokado ;)

    Vegetabiliskt fett är som du säger bevisat bra för kroppen, men vad gäller proteiner så är de från animaliska produkter oslagbara så det gäller att göra en avvägning där. Finns inget enkelt facit.

    Havregrädden du tipsar om kan bli aktuellt för en provomgång om den inte innehåller en massa konstgjorda ämnen. Tack så mycket!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.