Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Byta ut grädde

  • EvaKerstin 27 maj 2009

    Skrivet av JonnaN den 29 apr 2009

    Jag har lite svårt för såser (tillexempel till pasta) som har grädde som bas, för jag mår helt enkelt dåligt av att få i mig så mycket fett (ovana), men man ser ju så mycket recept som verkar smaskens. Hittills när jag verkligen velat prova ett har jag använt creme fraiche istället, och det funkar ju bra. Men finns det kanske någon ersättningsprodukt som är ännu bättre? Så man får den lite gräddiga konsistensen ändå, creme fraiche kan lätt bli lite rinnigt om man inte reder den.

    Kesella tillexempel, fungerar det? minicreme fraiche är ju 5% fetthalt och kesella lätt bara 1 %...

    Tacksam för tips!

  • EvaKerstin 27 maj 2009

    Vanlig mild mjukost fungerar också bra att ta i såsen. Lägg i den i slutet, bara så den smälter ner. Det finns ju också smaksatt mjukost, ex kan räkost eller kräftost bli gott i fisksåsen, svampost eller skinkost i brunsåsen osv.
    Lycka till! EvaKerstin

  • boz1965 28 maj 2009

    Skrivet av JonnaN den 29 apr 2009

    Jag har lite svårt för såser (tillexempel till pasta) som har grädde som bas, för jag mår helt enkelt dåligt av att få i mig så mycket fett (ovana), men man ser ju så mycket recept som verkar smaskens. Hittills när jag verkligen velat prova ett har jag använt creme fraiche istället, och det funkar ju bra. Men finns det kanske någon ersättningsprodukt som är ännu bättre? Så man får den lite gräddiga konsistensen ändå, creme fraiche kan lätt bli lite rinnigt om man inte reder den.

    Kesella tillexempel, fungerar det? minicreme fraiche är ju 5% fetthalt och kesella lätt bara 1 %...

    Tacksam för tips!


    Cocosmjölk (finns på burk i asiatiska hyllan)?

  • Nusse 28 maj 2009

    Skrivet av bernit den 30 apr 2009

    Skrivet av JonnaN den 30 apr 2009

    Ja oj oj, det här blev ju en hel vetenskap. Tar nog den enklaste vägen ut och fortsätter med vanlig creme fraiche som jag alltid har gjort ^^

    34% CF eller äkta vispgrädde byter jag aldrig ut !!! Det gäller föresten oxå smör

    Toppen! Jag gör som du och gottar mig i det goda!(Y)

  • erajsko 17 september 2010

    Om man försöker leva enligt LHCF ska man INTE använda vegetabiliskt fett, utan riktig GRÄDDE, så fet som möjligt, vilket innebär 40%.
    Nyligen publicerades en artikel i internationell vetenskaplig press, kan ha varit "the Lancet", som hävdar att stattiner INTÈ sänker kolesterolen. Och gör den det, så är det genom att förstöra cellväggar i kroppen, så att kroppen använder kolesterolet för att reparera dem.
    Dessutom är det så, att om man skippar kolhydrater helt och lever på fett och protein sjunker kolesterolet som en sten. Jag har provat. Undvik socker istället för att undvika grädde. Oatley är en betald reklamkampanj

    Frågan är om det är tillåtet att ändra i våra recept på sajten för att man får betalt av Oatley, det känns oetiskt. Synnerligen oetiskt. Frågan är om man kan anmäla Matklubben för upphovsrättsintrång? Vad tror ni?

  • elsklingen 17 september 2010

    Jag är mjölkproteinallergisk sen ca 3 år tbx,
    använder bara soja- o havreprodukter tack vare det (ibland går det bra med lite yoghurt/Mezeyoghurt)

    Men redan innan, för ptja säg 8-9-10 år sen började jag dock använda Alpro Sojas 17% matgrädde,
    den är supergod o krämig o inte en massa onödiga tillsatser i !!
    gifter sig med Alla smaker, bäst med grönsaker
    Oatlyn kom väl un samtidigt o jag anv lika ofta, dock ej samma krämighet
    ...........o INGEN känner skillnaden om man inte påtalar den,
    folk blir förvånade,
    samma om man reder med havredryck/sojadryck, ingen skillnad mot mjölk

    o havret o sojabönan är bra nyttiga !!

    ((oatly , jo,, har ju märkt hur reklam poppar upp i tid o otid, men det betalar de väl sajten för, eller ?))

    //S,

  • Tant_Anita 17 september 2010

    Skrivet av JonnaN den 3 maj 2009

    ... frågan har ingenting att göra med att jag är rädd att gå upp i vikt eller så utan helt enkelt att jag märkt att jag inte mår bra direkt efter jag har ätit väldigt fet mat. Jag blir illamående och får ett tryck över bröstkorgen...


    Har du feta diarréer också utöver det bör du söka läkare. Det kan vara en överkänslighet mot fett som gör att tarmen inte kan ta upp fettet och då behöver du specialkost för att må bra.

  • redd 17 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 28 maj 2009

    Skrivet av JonnaN den 29 apr 2009

    Jag har lite svårt för såser (tillexempel till pasta) som har grädde som bas, för jag mår helt enkelt dåligt av att få i mig så mycket fett (ovana), men man ser ju så mycket recept som verkar smaskens. Hittills när jag verkligen velat prova ett har jag använt creme fraiche istället, och det funkar ju bra. Men finns det kanske någon ersättningsprodukt som är ännu bättre? Så man får den lite gräddiga konsistensen ändå, creme fraiche kan lätt bli lite rinnigt om man inte reder den.

    Kesella tillexempel, fungerar det? minicreme fraiche är ju 5% fetthalt och kesella lätt bara 1 %...

    Tacksam för tips!


    Cocosmjölk (finns på burk i asiatiska hyllan)?


    Kokosmjölk innehåller väll kokosfett som är 92% mättat fett d.v.s. inte nyttigt för dom flesta. Å andra sidan verkar ju inte trådskaparen sätta i sig så mycket fett som en annan så är ju bara att tuta och köra,

  • elleave 17 september 2010

    Intressant tråd! Jag har "kommit på" att det är himla dumt att köpa dyr matlagningsgrädde och liknande. Dels vet man inte var den innehåller del är det i princip att betala dyrt för mjölken! För som sagt mjölk och riktig grädde blir minst lika bra :)

  • charlottat 18 september 2010

    riktig grädde, fast mindre mängd, redning med lite mjöl och så späd med vatten - gott, mindre fett, billigare, inga tillsatser..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.