Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chips utan palmolja?

  • 16 augusti 2005

    Är det någon här som känner till någon chipssort som inte använder sig av palmolja under friteringen? Det känns tråkigt att behöva röja bort så mycket regnskog.Jag köpte en sort i Danmark i somras som använde sig av någon annan olja men den finns tyvärr inte här.Om någon kan svaret skulle jag bli väldigt glad. Det går också bra om någon känner till några krav-chips.

  • 6 november 2007

    Tyvärr alla chips inklusive kravmärkta grejer följer kapitalismens lag (mer härdat fett åt folket) Vilket innebär att det är väldigt svårt att bli av med det härdade fettet även med träning :
    Själv undviker jag produkter med : Socker , Palmolja , delvis härdat fett , vegetabilisk olja. Sen äter jag mindre än förr men det sista av fettet på magen/låren jag har är hårt dvs palm/transfett.
    Palmfett och Socker verkar ge människor falsk aptit , att se människor träna upp kroppsfett genom att poweräta är väldigt vanligt sen kommer fläsket oavsett .
    Jag gör egna chips
    2-3 potatisar + matberedare
    Skära dem lövtunnt
    lite olivolja i stekpannan
    släng dem sen i stekpannan och njut
    ta ut dem sen
    lägger du till Sourcream and onion krydda (den utan socker)
    Mumsa på lite chips som räcker längre än äckliga palmoljechips.

  • matvraket 6 november 2007

    Skrivet av Avatar den 6 nov 2007

    Tyvärr alla chips inklusive kravmärkta grejer följer kapitalismens lag (mer härdat fett åt folket) Vilket innebär att det är väldigt svårt att bli av med det härdade fettet även med träning :
    Själv undviker jag produkter med : Socker , Palmolja , delvis härdat fett , vegetabilisk olja. Sen äter jag mindre än förr men det sista av fettet på magen/låren jag har är hårt dvs palm/transfett.
    Palmfett och Socker verkar ge människor falsk aptit , att se människor träna upp kroppsfett genom att poweräta är väldigt vanligt sen kommer fläsket oavsett .
    Jag gör egna chips
    2-3 potatisar + matberedare
    Skära dem lövtunnt
    lite olivolja i stekpannan
    släng dem sen i stekpannan och njut
    ta ut dem sen
    lägger du till Sourcream and onion krydda (den utan socker)
    Mumsa på lite chips som räcker längre än äckliga palmoljechips.


    Detta lät ju riktigt spännande och gott! Men en fråga bara; varför ska man njuta när chipsen ligger i stekpannan? :o Hehe...

  • 9 november 2007

    Jo Eftersom du lagar dem själv så njuter du av doften medan de tillagas , ser till att temperaturen på stekpannan inte e för hög osv.
    Ta ut/krydda
    Sen slipper du Härdat fett olivolja e asbra, synd allt därute till salu har palmolja .
    Om palmolja nånsin var nyttig borde den stå med i hyllan bland oliv,raps,solrosolja .
    Den e ist livsfarlig rena dödsmedlet

  • Jessika 9 november 2007

    Titta på mitt chipsrecept. Det är inte exakt som "vanliga" chips men helt utan fett och faktiskt riktigt gott. :D

  • Camen88 9 november 2007

    OLW har ju en ny sort nu, svenska naturchips kallas de och de är friterade i 100% solrosolja. Goda verkar de vara också, sen vet jag inte hur det är med svenksa lantchips men deras chips känns ju nyttigare i största allmänhet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.