Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladfondant-vilken ugnsfast form

  • resemaja 28 mars 2010

    Igår var jag på resataurang och fick en manjarichokladfondant till dessert, underbart, måste pröva att göra dessa delikatesser men jag undrar vilken slags ugsnfast form är bäst, som släpper så man får ut fondanten hyfsat hel ur formen. Gammeldags mazarinformar i plåt, silikon?, porslin?

  • jimboz 28 mars 2010

    Jag använder Amerikanska Muffinsformar till mina och det är super...
    Den till vänster:)

    http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/347546_7545_X_2007-07-03_075159_273.jpg

  • resemaja 28 mars 2010

    Skrivet av jimboz den 28 mar 2010

    Jag använder Amerikanska Muffinsformar till mina och det är super...
    Den till vänster:)

    http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/347546_7545_X_2007-07-03_075159_273.jpg


    släpper de verkligen ...de användes sådana i halv 8 hos mig och hon/han fick inte loss fondanten...smörjer du dessutom pappersformarna?

  • Gnurf 28 mars 2010

    Gud vad gott med Chokladfondant. Tror det får bli några sådana till Påskhelgen...(Y)

  • resemaja 28 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 28 mar 2010

    Gud vad gott med Chokladfondant. Tror det får bli några sådana till Påskhelgen...(Y)


    Ja det var gudomligt, vill gärna ha tips om vilken typ av form, samt bästa receptet på just chokladfondant :)

  • jimboz 28 mars 2010

    Smöra formarna och pudra dom med kakao ....

  • Bumbis 28 mars 2010

    Jag har silikonformar, en stor platta med 9 st. Fick den av Gevalia för ett tag sedan då jag köpte 2 paket. Finns att köpa i hembutiker oxå. Jättelätt att få ur både fondant och hemmagjord glass, bara att vända och trycka ur försiktigt.

  • irrevirre 28 mars 2010

    Skrivet av resemaja den 28 mar 2010

    Skrivet av jimboz den 28 mar 2010

    Jag använder Amerikanska Muffinsformar till mina och det är super...
    Den till vänster:)

    http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/347546_7545_X_2007-07-03_075159_273.jpg


    släpper de verkligen ...de användes sådana i halv 8 hos mig och hon/han fick inte loss fondanten...smörjer du dessutom pappersformarna?

    Jag har provat "allt" men tycker de amerikanska muffinsformarna är överlägsna, liksom jimboz. Jag penslar lite smält smör i dom. Innan jag stjälper upp lossar jag kanterna från formen med en smörkniv. Så är det bara att själpa upp {eat}{drool}

  • resemaja 28 mars 2010

    Skrivet av irrevirre den 28 mar 2010

    Skrivet av resemaja den 28 mar 2010

    Skrivet av jimboz den 28 mar 2010

    Jag använder Amerikanska Muffinsformar till mina och det är super...
    Den till vänster:)

    http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/347546_7545_X_2007-07-03_075159_273.jpg


    släpper de verkligen ...de användes sådana i halv 8 hos mig och hon/han fick inte loss fondanten...smörjer du dessutom pappersformarna?

    Jag har provat "allt" men tycker de amerikanska muffinsformarna är överlägsna, liksom jimboz. Jag penslar lite smält smör i dom. Innan jag stjälper upp lossar jag kanterna från formen med en smörkniv. Så är det bara att själpa upp {eat}{drool}

    Ok alltså vanliga muffinsformar i papper? känns som små porslinsformar eller metallformar med raka kanter skulle vara stabilare?

  • Gnurf 28 mars 2010

    Knäckformar!?? Fast det blir kanske lite väl smånätta fondanter...men om man bantar!! {embarrassed}

  • resemaja 28 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 28 mar 2010

    Knäckformar!?? Fast det blir kanske lite väl smånätta fondanter...men om man bantar!! {embarrassed}


    Kommer inte banta varje dag i juni när det skall bjudas.
    Var kan man köpa 1,5-2 dl ugsnfasta portionsformar med rak kant i porslin eller metall? någon?

  • Gnurf 28 mars 2010

    Cervera, Clas Ohlsson, Ö&B, Coop, Rusta osv. Tror denna typ av formar är standard i de flesta butiker. Är de inte det blir jag besviken...o_O

  • Countrygirl 28 mars 2010

    Jag använder större kaffekoppar, arabia. De är ugnsfasta, smörar och pudrar med kakao på kanter och i botten.

    Mums vad gott, det blir det nog till påsk!

  • Countrygirl 28 mars 2010

    Den här brukar jag göra, kanonfin!
    Chokladfondant med mandelyoghurtglass och bär

  • irrevirre 28 mars 2010

    Skrivet av resemaja den 28 mar 2010

    Skrivet av irrevirre den 28 mar 2010

    Skrivet av resemaja den 28 mar 2010

    Skrivet av jimboz den 28 mar 2010

    Jag använder Amerikanska Muffinsformar till mina och det är super...
    Den till vänster:)

    http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/347546_7545_X_2007-07-03_075159_273.jpg


    släpper de verkligen ...de användes sådana i halv 8 hos mig och hon/han fick inte loss fondanten...smörjer du dessutom pappersformarna?

    Jag har provat "allt" men tycker de amerikanska muffinsformarna är överlägsna, liksom jimboz. Jag penslar lite smält smör i dom. Innan jag stjälper upp lossar jag kanterna från formen med en smörkniv. Så är det bara att själpa upp {eat}{drool}

    Ok alltså vanliga muffinsformar i papper? känns som små porslinsformar eller metallformar med raka kanter skulle vara stabilare?

    De amerikanska muffinsformarna brukar vara av ett stadigare slags papper ... inte sladdriga som bullformarna. Porslinsformar är så svåra att hantera när man skall stjälpa tycker jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.