Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Citrongul slemskivling

  • eie 11 september 2010

    Nu behöver jag hjälp!{excruciating}
    Jag har plockat citrongul slemskivling som lär vara god, men - hur tillreder jag den bäst? {dont-know}Ska den förvällas? Stekas? Går det att frysa den? Ska jag i så fall förvälla den i eget spad eller vad?
    Tacksam för besked från någon av alla er matglada människor.
    Det här är mitt första försök att skriva något själv, hittills har jag bara tagit del av alla smaskiga recept. {eat}
    Lev väl i svampskogen!

  • MatAnders 11 september 2010

    Om du menar citron skivling så är det en av mina favoritsvampar den skall förvällas sen kan du frysa den tillsammans med spadet, annars steker du bara på den med smör,salt,vitpeppar och gärna någon nypa strösocker och njut.
    Grattis får man väl säga.

  • eie 11 september 2010

    TACK!:DD
    Nu vet jag bättre, ser fram emot att smaka hur det blir.
    I svampkorgen fick jag också med mig björksopp, brun kamskivling, blomkålssvamp, lite kantareller och en brunsopp. Det blir till att fixa allt detta innan sängdags.
    Har du förresten nå't bra tips till björksoppen, den blir inte särskilt aptitlig till utseendet efter tillagningen precis.

  • The_mama97mia 11 september 2010

    Lovely! grattis till turen i svampskogen!
    Jag brukar ha både citrongul slemskivling och björksopp som blandsvamp.

    GÅ in på svampguiden.com - där finns massor med recept o mkt att läsa om olika sorter.

    Men du, blomkålssvampen - en ren delikatess... god att bara steka rätt hårt i smör tycker jag. Eller koka mjuk i grädde.

  • MatAnders 11 september 2010

    Lyckos blomkåls svampen e ju nästan som att äta murklor gör en stuvning på den satans vad avis jag blir nu....

  • MatAnders 11 september 2010

    Ang björksoppen så blandar jag bara ner den i resten av blandsvampen brukar dock inte ha i för många tycker den mer är lite av utfyllnads svamp dock.

  • Mistys 11 september 2010

    Blomkålssvamp är ju lite svårrensad. Men i böckerna står att man ska sänka ner den i en hink med vatten så kryper alla inneboende ut. Men det visste du kanske redan...........:D

  • Mistys 11 september 2010

    Förresten grattis till skatten du hittade(Y)

  • frucaos 11 september 2010

    ÅH! Vill lära mig fler svampar!! Blomkålssvamp har jag ätit en gång - håller med om att den är kanon!
    Här har det bara blivit lite taggsvamp, några kantareller och lite trattisar.

  • eie 12 september 2010

    OOPS! {embarrassed}
    Kom precis på att det är ju inte björksoppar jag plockat, det är tegelsopp. Björksoppen blir ju inte blåsvart så som tegelsoppen blir. Fel av mig! Fast, de används ju på samma sätt ändå - väl?

  • MatAnders 12 september 2010

    Japp det stämmer.

    Lycka till nu

  • The_mama97mia 12 september 2010

    Lycklig är jag efter en kort tur isvampskogen, massor med citrongul slemskivling, det var så man inte iddes plocka efter ett tag. Trattisar i massor men väldigt mkt smått. Taggsvamp, vanlig kantarell, sotbrun vaxskivling och en del kremlor. Nu ska jag finrensa o sen blir det en lyxpanna med svamp till kvällen. Kanske på en ugnsomelett.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.