Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Cremor tartari - renad vinsten

  • carmarino 22 mars 2009

    Har ett engelskt recept där det ingår Cremor tartari, som jag fått reda på motsvarar renad vinsten på svenska. Eftersom det inte verkar vara helt lätt att få tag i, så undrar jag om det går att byta ut det mot antingen hjorthornssalt eller bakpulver?

  • zudette 22 mars 2009

    Här kan du läsa mer om vinsten och vad du kan ersätta den med!

    http://www.recepthjalpen.se/vinsten.html

  • The_mama97mia 22 mars 2009

    Vad festligt! Man lär sig ngt nytt varje dag, särskilt här på MK, kul! Tack zudette och carmarino! :)

  • farmoringer 22 mars 2009

    Jag tyckte också det var festligt, roligt. Jag läste nåt annat först..
    Rena vinsten, alltså nåt man vinner. :D
    Så kan man tolka olika skrivningar..(Y)

  • carmarino 23 mars 2009

    Jättetack för länken zudette. Då ska jag nog kunna få ihop en kaka till slut. :D

  • frucaos 3 september 2010

    Väcker liv i den här tråden - fick lust att göra sliskigt söta koeksisters, och där ska det vara vinsten i sockerlagen ... det ska alltså förhindra att den kristalliseras. Tips på vad jag kan ersätta den med då? För jag har lite svårt att se bakpulver i lagen ... eller? Funkar det med nåt annat syrligt - har sett att den kan ersättas med citronsyra, men är väldigt osäker.
    Kan beställa vinsten från apoteket, men de vill ha 100 nok för 40 g ... lite dyrt?

  • carmarino 3 september 2010

    På Recepthjälpen (se länk ovan) står följande:

    "Kan ersättas med:
    Vinsten kan ersättas med något syrligt, t.ex. citronjuice eller vinäger. Vid bakning kan denna vätska ställa till andra problem dock, så ersätt hellre bikarbonat + vinsten med bakpulver.
    Om vinsten inte används för jäsning går det ofta bra att utesluta den, ev. kan konsistensen påverkas något.
    För att få fastare vispade äggvitor kan vinäger användas istället för vinsten, ca 1/8 tsk per äggvita."

    Sedan har jag för mig att glukos också förhindrar att sockerlag kristalliseras. Det här hittade jag på en sida på nätet:

    "Flytande glukos är hemligheten som gör din konfekt eller sockerglasyr vacker och hållbar. Glykosen förhindrar att sockerkristallerna återbildas och blir hårda. Glykos för privat bruk finns att köpa på apotek. En matsked glukos per 2 deciliter socker är lagom. Socker behandlat med glukos kan även användas för att göra spunnet socker som i sin tur används som garnityr på exempelvis fruktdesserter."

  • frucaos 3 september 2010

    Glukos lät ju intressant (till julgodiset) - jag tog och ringde mamma - hon har ett annat recept på dessa koeksisters, och i det var det citronsyra istället.

    Någon som provat dessa kladdiga sötsaker?

  • carmarino 3 september 2010

    Vet inte ens vad koeksisters är. Det skulle vara kul att veta, så du får gärna förklara vad det är och hur man gör. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.