Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dags att köpa ny stekpanna

  • edfj 22 november 2010

    Så vad rekommenderar ni.

    Har tänkt mig en ny teflonpanna och en ny gjutjärnspanna. Behövs verkligen en av varje eller finns det någon som kombinerar egenskaperna hos dem båda?

  • Marksten 22 november 2010

    Jag köpte två stycken nyligen av Fisslers fabrikat. En teflonpanna för fisk,ägg och sådant och en köttpanna för riktigt höga temperaturer. Svindyra men så jä...a bra.

  • soccermum 22 november 2010

    Jag steker all min mat i gjutjärnspanna.. utom när jag lagar köttfärsröror, wokgrytor o dyl då har jag en djupare panna (inte traktör och inte wok-något mellanting) av titan.. Med dessa två klarar jag mej fint men vill man ha fettsnålare mat så är nog en titan eller teflon att föredra.. Personligen gillar jag inte alls teflonpannorna men det är jag det :)

  • The_mama97mia 22 november 2010

    kalla mig gammalmodig men min gjutjärnspanna vill jag aldrig bli av med
    Skeppshult!

  • Cassiopeya 22 november 2010

    Jag har inte ens en stekpanna i gjutgärn, har två olika storlekar på teflon och de använder jag till allt! Är väl sådär nöjd egentligen. Skulle nog bra gärna vilja ha en gjutjärn till köttsteket. Egentligen ska man lägga i köttet när stekpannan när den är kall (har jag i a f hört av en utbildad kock), vilket innebär att köttet inte blir lika gott som när man steker i gjutgärn. (Fast jag brukar fuska och värma stekpannan först, och lägga i köttet sen, så nu är teflonen inte så teflonig längre och det är dags att köpa en ny stekpanna. Lite trist)

  • jayamila 12 december 2010

    det finns många olika typer av stekpannor alla är bra på olika saker.

    gjutjärn ger en bra stekyta på ex kött och tål både metallredskap och värme om man ex vill koka klart i ugnen. men kan bara handiskas helst utan diskmedel och rostar om man inte torkar den genast.

    teflon, nonstick beläggning ger bara en lite mindre fin stekyta men är fettsnål och kan maskindiskas kan beroende på handtaget användar i ugn men i lägre temperaturer.

    titanium,titan förstärkta pannor är fettsnåla, kan maskindiskas men är tåligare än teflon elgiganten har tre intressanta pannor
    http://www.elgiganten.se/product///NOW1528N/nowo-titanium-stekpanna
    med avtagbart handtag framtagen särskilt för ugnen och plats-sparande i maskinen

    http://www.elgiganten.se/product///NOW285SN/nowo-steel-stekpanna
    http://www.elgiganten.se/product///NOW245SN/nowo-steel-stekpanna
    dessa har metallskaft och tål altså ugnen lite bättre

    de är lite dyrare men man får ju vad man betalar för och dessa verkar vara riktigt bra för alla typer av stekning i ugn,på plattor/häll eller över öppen eld. om jag skulle köpa en stekpanna vore titan det jag skulle välja som mellanting mellan gjutjärn och teflon

  • DoctorWho 12 december 2010

    Jag tycker att IKEAs stekpannor i 365-serien är jättebra, ger fin stekyta och går bra att ha i ugnen. Ett minus är att nonstick-beläggningen blir nött efter ca 1,5 år.

  • zudette 12 december 2010

    Jag har rekomenderat ICAs stekpannor (Prima) men senast så köpte vi Fiskars stekpanna. En jättefin teflonpanna som är lätt, smidig och enkel att jobba med! När vi så åkte på IKEA kompletterade vi med en stekpanna från 365-serien och den är MINST lika bra, även om den inte är lika smidig! IKEAs var dessutom knappt ens hälften så dyr som Fiskars!!! Nå, ja.... jag tycker att vi har två bra stekpannor i alla fall.... valet är ditt!

    PS: Vi har även en gjutjärnsstekpanna som vi främst använder när vi steker kött! Köttfärssåser och grytor gör vi i gjutjärnsgrytan! DS

  • boz1965 12 december 2010

    Skrivet av edfj den 22 nov 2010

    Så vad rekommenderar ni.

    Har tänkt mig en ny teflonpanna och en ny gjutjärnspanna. Behövs verkligen en av varje eller finns det någon som kombinerar egenskaperna hos dem båda?


    Vad är det för fel på gjutjärnspannan som gör att du måste byta ut den? Att fräscha upp en gjutjärnspanna så att den blir som ny igen är inte så svårt. Jag har en gjutjärnspanna som har gått i arv från gammelmormor och den har nog en 70-80 år på nacken och är lika bra idag som när den var ny.

    Är det en massa ingrodd "skit" på utsidan gör en stålborste underverk. Insidan kan du också stålborsta så att du kommer ner till metallen igen, men då blir det lite mer jobb med att steka in den igen, men den extra arbetsinsatsen kan det kanske vara värt att lägga ner.

    Hur man rengör och vårdar en gjutjärnspanna kan du läsa här:
    Vård: http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/skotsel_sv.pdf
    Renovering: http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/atgarder_sv.pdf

  • boz1965 12 december 2010

    Begriper f.ö. inte varför folk köper teflonpannor, när det finns gjutjärn...

    Tänk också på att teflon faktiskt är PLAST och vad avger det egentligen för ämnen i maten och vilken effekt har det på hälsan?

  • edfj 12 december 2010

    Skrivet av boz1965 den 12 dec 2010

    Skrivet av edfj den 22 nov 2010

    Så vad rekommenderar ni.

    Har tänkt mig en ny teflonpanna och en ny gjutjärnspanna. Behövs verkligen en av varje eller finns det någon som kombinerar egenskaperna hos dem båda?


    Vad är det för fel på gjutjärnspannan som gör att du måste byta ut den? Att fräscha upp en gjutjärnspanna så att den blir som ny igen är inte så svårt. Jag har en gjutjärnspanna som har gått i arv från gammelmormor och den har nog en 70-80 år på nacken och är lika bra idag som när den var ny.

    Är det en massa ingrodd "skit" på utsidan gör en stålborste underverk. Insidan kan du också stålborsta så att du kommer ner till metallen igen, men då blir det lite mer jobb med att steka in den igen, men den extra arbetsinsatsen kan det kanske vara värt att lägga ner.

    Hur man rengör och vårdar en gjutjärnspanna kan du läsa här:
    Vård: http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/skotsel_sv.pdf
    Renovering: http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/atgarder_sv.pdf


    har aldrig ens tänkt den tanken. Men det är verkligen värt ett försök. Tack så mycket för hjälpen

  • boz1965 12 december 2010

    Skrivet av edfj den 12 dec 2010

    ...har aldrig ens tänkt den tanken. Men det är verkligen värt ett försök. Tack så mycket för hjälpen


    Ett tips:

    Köp en ny (inte så gott med motorolja och annat i maten) stålborste att sätta på borrmaskinen så går det mycket lättare att få bort allt gammalt ingrott mög. (Y)

  • MosterNettan 13 december 2010

    Jag är stolt ägare till tre gamla gjutjärnspannor.

    En jättegammal efter mormors syster, som, min morfar fräschade upp på jobbet för många år sedan. Det är en sån där gammal modell med raka ganska höga kanter. Perfekt att grädda pannkakor i.

    Sen har jag en efter morsan, lite större och "nyare", hon fick den i bröllopspresent 1954.Det är en panna med "högt" handtag och lite rundade kanter. Jag minns att den var orange på utsidan en gång i världen. Tung som f*n! Måste lyfta den med bägge händerna när jag ska hälla ur den med risk att mycket hamnar utanför karotten.

    En liten panna, lagom till portionsomeletter eller crepes, den har jag hittat på loppis för 20 spänn.

    Jag har även två teflonpannor, jag gillar dom och använder dom mest, för dom är lätta att handskas med.. Tyvärr inte lika hållbara. Köper konstant nya pannor och har upptäckt att dom som är dyra inte alls är så mycket bättre än billiga.

  • Okänd 13 december 2010

    Jag älskar mina gamla arvegods och sköter om dom som små barn.
    Den enda som det kan va lite problem med är min grillpanna i gjutjärn.

  • DoctorWho 19 oktober 2011

    -

  • Kakan1986 20 oktober 2011

    jag har mina favoriter från obh nordica, oden steel och även en mindre som jag fått för ett halvår sen från eco kitchen.
    Men det är klart... högst upp på önskelistan står ändå en gjutjärnspanna..
    Det negativa med dom är ju bara att de ofta är så tunga. Men jag vill ha en!!
    Måste nog köpa... {struggle}

  • barbrolindvagen 20 oktober 2011

    En gjutjärnspanna är toppen. Tänk på att du får nyttigt järn med i maten på köpet!

  • husmusen88 20 oktober 2011

    Älskar min gjutjärnspanna, absolut bästa pannorna. Sambon har en teflonpanna, och jag ogillar den starkt. Kommer aldrig någonsin köpa en teflonpanna.
    Titanpannorna låter intressanta, men jag har aldrig provat en sådan.

  • Kakan1986 20 oktober 2011

    Någon som testat ikeas gjutjärnspannor/grytor? Priset skiljer ju en hel del...
    Men gjutjärn är väl gjutjärn kan det bli så mycket fusk med det?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.