Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dålig lukt av fisk i lergryta. Vad ska jag göra?

  • atsog 19 november 2009

    Hej!
    Jag lagar ofta mat i lergryta och har en speciell för fisk.
    Mitt problem är att grytan luktar så illa efter fisk trots att jag diskar den direkt efter användning och dessutom sköljer med lite ättika till sist. Nu har jag grytan i ett uteförråd för vi står inte ut med denna hemska doft (lukt) i hela huset.
    Vet någon hur jag ska göra för att få bort denna obehagliga lukt?
    Mycket tacksam för svar!

  • Roggan 19 november 2009

    Jag brukar diska stekpannan med kaffesump om jag stekt fisk i den. Tar bort lukt och smak. Vet inte om det funkar med lergryta. Det går ju att testa...

  • jimboz 19 november 2009

    Det låter som du får slänga den....Det har satt sig i leran..Jag bara gissar nu, men lera är poröst. därför drar den åt sig smaker....

  • babbs 20 november 2009

    För flera år sedan fick jag rekommendationen att inte laga till fisk i samma lergryta som kötträtter. Köp en till och använd den ena enbart till fisk och den andra till kött.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.