Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Diabetiker+glutenint.

  • NewDown 26 september 2008

    Hej
    Skulle behöva lite tips från er i samma situation.
    Min svägerska har diabetes, så långt är det inga problem här finns massor med recept att baka. :)
    Men nu har hon även blivit allergisk mot gluten:'(

    Hur gör man nu......
    Kan man ersätta det vanilga mjölet med något annat tex gluttenfrittmjöl eller stämmer inte propotionerna då?

    Vi ska snart ha dop och vill givetvis kunna erbjuda även henne något hembakat till kaffet.

    Är det någon som har några råd att dela med sig av???

  • enAnnan 26 september 2008

    Hej.

    Jadu det är inte lätt. Tyvärr får 10% alla diabetiker med klass 1 också gluten. Vi är nog snart där, eller sonen då..

    Det går inte att ersätta vetemjöl med glutenfritt rakt av. Det är oxå ganska knepigt att baka glutenfritt, svårt att få rätt konsistens och så. Klibbigt är ordet. Dessutom ska du ju heller inte använda samma bakformar som du använt med vanligt mjöl, eller skära upp med samma kniv osv..

    Hembakat till kaffe är ju inte så bra för en diabetiker ändå.
    Vad ska ni bjuda övriga på? Tårta?

    Om ni vill baka något som liknar erat till henne så prova i förväg, annars kanske fruktsallad och glass skulle funka? Det skulle ju funka till alla...

    Och jag tycker att det är väldigt snällt av dig att fråga och försöka hitta lösningar till henne. Det är jag övertygad om att hon uppskattar. Tummen upp. (Y)

  • Bok_Choy 26 september 2008

    Det är väldigt svårt att byta ut glutenfritt mjöl rätt av. Men det finns många kok- och bakböcker med recept anpassade just efter det glutenfria mjölet.
    Det FUNKAR förstås att byta rakt av, jag fick alltid göra det när jag hade de mer slappa hemkunskapslärarna, men det flyter ofta ut och blir fult och trist - synd eftersom glutenfritt på rätt sätt när det gäller kakor ofta är godare än det med gluten i.
    Om du är intresserad skulle jag kanske kunna rota fram en del recept beroende på vad du är intresserad av, men jag vet inte hur det går med sockret.

    Jag har inte bakat på länge eftersom jag ogillar sötsaker, brukar istället äta fruktsallad eller smoothies eller liknande när de andra äter glass (varför inte glass? Det brukar vara standardlösningen för folk som har mig som gäst). Måste man baka till kaffet, kan inte en lyxig smoothie sitta lika bra? Eller varför inte chokladmousse?

  • monac 26 september 2008

    bjud henne på en super lyxig fruktsallad då istället! med valnötter över(L)kolla vad de är för frukter du bör undvika...kiwi & citrus ska väl gå bra,äpplen och nektariner & hallon eller björnbär kunde bli vackert färgmässigt.
    Ja ni har rätt ,svårt att baka vare sig utan gluten eller socker om man vill ha just "kaffebröd"

    Tänker vad Annica Dalhqvist skulle rekomendera(LCHF-KOST som skall vara utmärkt för diabetiker) Gräddig mousse med en-två rutor smält mörk choklad i kanske!!!:o:D(70%)
    Hoppas du får till något bra...det finns så mycket special kunskap här bland alla intresserade och duktiga matklubbs anhängare(Y)

  • monac 26 september 2008

    http://www.receptkoll.se

    http://www.receptkoll.se/category.php?cid=4e/category.php?cid=4

    kolla det här...hoppas det funkar med länkningen!
    //monac.

  • NewDown 26 september 2008

    Fruktsallad och glass är ju ett bra förslag, vi har inte riktigt bestämt vad vi ska bjuda på så dörren står väldigt öppen just nu för förslag.
    Så vill jag ju att hon ska känna sig som en av oss när hon tittar på sin tallrik.(L)

  • monac 26 september 2008

    det kan även kännas bra att någon lagt ned X-tra omsorg på en egen lite egen dessert!
    Är det vuxna människor det gäller så brukar det inte vara så himla viktigt att det inte ser exakt likadant ut:)
    väl????

  • Bok_Choy 26 september 2008

    Skrivet av monac den 26 sep 2008

    det kan även kännas bra att någon lagt ned X-tra omsorg på en egen lite egen dessert!
    Är det vuxna människor det gäller så brukar det inte vara så himla viktigt att det inte ser exakt likadant ut:)
    väl????


    Fast jag tror inte att man kommer undan att det är kul att äta samma sak som alla andra, hur gammal man är. Även som vuxen är det ju trist om man känner sig annorlunda.

  • monac 27 september 2008

    jasså....är det så?!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.