Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Din syn på vegetarianer

  • 31 juli 2005

    Jag är nyfiken hur vanliga blandkostare ser på vegetarianer. Jag får den känslan att dom flesta omkring mig tycker det är löjligt och överdrivet. Själv tycker jag bara det är naturligt, tycker snarare det är "alla andra" som är konstiga.Så nu vill jag höra vad du tycker om folk som utesluter kött men även dom som helt utesluter animaliska föda.

  • 1 augusti 2005

    Hej, jag är "blandkostare" och gillar köt i alla dess former men också massor med grönsaker och frukt. Jag tycker nog inte att de vegetarianer jag träffat är löjliga och försiktiga, eller vad du nu skrev. Däremot har jag stött på en del som har en mission att predika sin syn på kött till alla andra. Med moraliska pekpinnar ska köttätarna övertygas om att de gör fel. Vad vet jag, kanske stöter vegetarianer på likadana pekpinnar från köttätarna?

  • voffa3 20 april 2011

    Jag känner mej som om jag har en fot i vardera lägret som tidigare vegetarian och numera köttätare. Jag kan väl konstatera att både blandkostare och vegetarianer är olika sinsemellan. Att diskutera kost med en vegetarian som veggar (kan man säga så?) av etiska skäl är helt annrolunda än att diskutera kost med en vegetarian som veggar av hälsoskäl. Jag undrar varför det är så egentligen.
    Det som är positivt sedan min vegetariska tid är en bunke spännande recept, jag har lärt mig att uppskatta en grönsaksgratäng utan skinka i och har linser och bönor i både bröd och sallad. Jag tror att vi alla skulle må bra av en dag fisk (om man nu äter fisk) en dag vegetariskt och en dag soppa i veckan och äta lite mer varrierat. Det är så lätt att köra sina gamla vanliga godingar till middag.

  • DoctorWho 20 april 2011

    Jag har några gånger träffat vegetarianer och veganer som försökte övertala (tvinga) alla att bli vegetarianer/veganer. Har alltid ogillat folk som försöker tvinga på mig sina åsikter. Lyckligtvis är de undantag.
    Vegetarianer och veganer är vanliga människor som lagar god mat. Och för det mesta har jag blivit positivt överraskad när jag smakat maten. Men morotsbiffar gillar jag inte, varken konsistensen eller smaken.

  • Bullemor 21 april 2011

    Äter själv inte kött sedan några år tillbaka och möts ganska ofta av skeptiska kommentarer av framförallt släkt och vänner. Vet inte hur många gånger jag behövt förklara att det inte är smaken på köttet som är problemet utan hur de behandlar djuren innan och under slakt!
    Tycker inte själv att jag försöker tvinga andra att sluta med kött, men propagerar gärna för att de skall välja ekologiskt, närproducerat, och helst gårdsslaktat.

  • estrid1 21 april 2011

    Var och en för ju lov att äta vad den villl och då tycker jag att andra skall respektera det.Förr hette det :Är det bjut är der fängnat".Dvs. man skall äta det som bjuds.Tex. är man ex. vegitarian eller inte tycker om en någon viss mat får man skylla sig själv.Jag tycker att den sortens inställning är en aning gamal och förlegad.Jag hadde faktist en kompis som inte åt kött för att hon tyckte inte det var gott.Men det hör nog till ovanligheterna.

  • lchf-livsstil 21 april 2011

    Hej!!!!

    Jag är vegetarian sedan 16 år tillbaka. Men egentligen har jag alltid haft svårt för att äta djur pga hanteringen av deras liv i massproduktion. När jag var liten och skulle äta tex kotlett, så fick familjen alltid hålla igång ett samtal om hur skoldagen varit osv, för att jag inte skulle tänka på vad det var jag åt. Så det föll sig naturligt att sluta med kött helt och hållet. Men jag skulle aldrig pracka på min livsstil som vegetarian på någon annan. Dom som vill äta kött, fisk och fågel ska ju självklart göra det.Inget snack om saken. Men de som ibland står framför mig och påstår sig vara vegetarianer när dom äter fisk och till och med ibland även kyckling, får jag lust att ge en örfil!!!!!
    KALLA ER INTE VEGETARIANER!!!!!! Vegetarianer äter inga djur och en fisk och en kyckling är inga grönsaker.
    Jag är lakto-ovo-vegetarian. Äter ägg och mjölk från djur som inte satt livet till för min föda. Men som sagt - alla äter vi det vi vill, men säg er inre vara något ni inte är. Kram till er och förlåt om jag lät hård i mitt inlägg!!!

  • irrevirre 22 april 2011

    Jag beundarar vegetarianer. Mår dåligt av djurhanteringen och tror dessutom att vi mår bättre av vegetarisk kost. Bara vi ser till att få i oss det vii behöver i näringssynpunkt. Men ack ack jag klarar det inte:'(
    Tänk på grillat .....

  • sju 22 april 2011

    Skrivet av irrevirre den 22 apr 2011

    Jag beundarar vegetarianer. Mår dåligt av djurhanteringen och tror dessutom att vi mår bättre av vegetarisk kost. Bara vi ser till att få i oss det vii behöver i näringssynpunkt. Men ack ack jag klarar det inte:'(
    Tänk på grillat .....

    Ungefär sådär känner jag också. Jag älskar ju att äta kött, men mår dåligt över de etiska aspekterna av att äta varelser med känslor och medvetande och den dåliga djurhållningen. Samt den klimatpåverkat köttindustrin bidrar till. Försöker ha en vegetarisk dag i veckan i alla fall, många bäckar små... kanske kan leda till en bättre värld.

  • vinterkaktus 22 april 2011

    Jag har varit vegeterian i 6 år, men äter sedan många år nu vanlig husmanskost.
    Ibland saknar jag att vara vegeterian, mådde så bra som renlevnadsmänniska, men det är svårt att återgå åkså, för det är gott med kött åkså, fast innerst inne tycker jag det är fel, helt fel, för jag är djurvän, köper tex solrosfrön och talgbollar HELA vintern till skogens fåglar.

  • Marksten 22 april 2011

    Tänk på alla grisar och kossor... det blir för många av dem om vi slutar att äta .

  • irrevirre 22 april 2011

    Skrivet av Marksten den 22 apr 2011

    Tänk på alla grisar och kossor... det blir för många av dem om vi slutar att äta .


    Nä, det tror jag inte. Nu inseminerar man ju för att det skall bli många.

  • MalinLarsson08 22 april 2011

    Skrivet av Isdrake den 31 jul 2005

    Jag är nyfiken hur vanliga blandkostare ser på vegetarianer. Jag får den känslan att dom flesta omkring mig tycker det är löjligt och överdrivet. Själv tycker jag bara det är naturligt, tycker snarare det är "alla andra" som är konstiga.Så nu vill jag höra vad du tycker om folk som utesluter kött men även dom som helt utesluter animaliska föda.



    Jag tycker att det är upp till var och en om vad man vill äta..
    Min syster har varit vegetarian sedan hon va 14-15 år (hon är idag 27) och jag anser inte att hon är konstig.
    Har man själv valt att inte äta en sak så är det av en anledningen och då får man väl göra så. :)

  • Mistys 23 april 2011

    Mina döttrar är vegetarianer sen dom var 16 ( är nu 26). Har alltid respekterat detta och lagat vegetariskt åt dom, när dom bodde hemma och nu till festligare högtider när dom kommer hem. Inget konstigt med det. Alla andra dom mött har också respekterat det. Mitt barnbarn 2 år är också vegetarian och äter vegetariskt på dagis, inga problem.

    Däremot har jag själv fått massa skit och påhopp sen jag började äta LCHF. Det är tydligen lovligt att häckla, reta, spy galla över ????? Att jag mår 10 ggr bättre, är friskare och har bättre värden bla kolestrol sen jag började det räknas visst inte. Jag tror inte människan mår bra av kolhydrater då vi ju egentligen inte är gjorda för att ta hand om kolhydrater från spannmål, ris och pasta. Detta är ju ett relativt nytt påfund. Att jag sen fått bättre värden och friskare det är visst en bagatell. Har upplevt detta från flera som äter LCHF. Vi är dom nya att reta och ojja sig över nu istället. Vegetarianer är ju så vanligt nu så dom är respekterade, tom på restauranger numer. Jag försöker aldrig tala om för andra vad dom ska äta men tydligen ska andra tala om för mig vad jag ska äta.........konstigt!
    Om 10 år kanske LCHF-mat syns på restauranger och blir respekterade..........Hoppas det:)

  • 123Linnea 23 april 2011

    Måste man ha en "syn" på folk i olika läger. Så tycker jag om vegetarianer; så tycker jag om homosexuella; så tycker jag om köttätare; så tycker jag om kockar...
    Nä - alla är ju individer! Det är oväsentligt vad man äter till lunch!

  • Erajscha 23 april 2011

    Det finns så många sorters vegetarianer så det är svårt att generalisera vad man tycker om alla vegetarianer tycker jag. Det här är några av de typer jag stött på:

    Gröna-vågen-typen som är medveten och hälsomedveten, gärna klär sig i växtfärgat och vars paradrätt är en lins- och böngryta med råris.

    Det-är-synd-om-djuren-typen som helst bara vill gosa med djuren och som äter en blandkost - fast utan kött. Fiskar är inte gosiga så fisk kan man äta. Signatur-maträtten är en Capricciosa utan skinka.

    Den politiska vegetarianen tycker att resurserna på jorden borde fördelas bättre, handlar på u-landsboden och har ätit tofu sen innan konsumföreståndaren visste att det behövdes i sortimentet.

    Straight edgaren är vegan, dricker ingen alkohohol och nyttjar inte tobak. Har tvingat föräldrarna att laga veganmat vilket de gör med viss glädje som ett pris för att barnen inte festar. Äter inte smågodis eller choklad heller eftersom det innehåller animaliska fetter. Hardcore på alla sätt.

    Den klimatsmarta är trendkänslig och säger sig gilla sallader men längtar i hemlighet efter att få sätta tänderna i en grillad biff, bara den är närproducerad och har litet carbon footprint.

  • Molgan 23 april 2011

    Jag vill inte bli vegeterian, men äter gärna både kött och viss vegetarisk mat. Bara man har funderat och vet vad man gör och varför, så får andra gärna vara vegeterianer. Det är värre om man blir det bara för att ens vän är det. För så kändes det för några år sedan att det var coolt och häftigt att vara vegeterian, en modergrej. ( I allafall i mitt dåvarande umgänge). Men jag tror att det har ändrats lite nu.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.