Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dubbel sats

  • 66Jonna 25 februari 2011

    Om jag ska baka en dubbel sats tar jag också dubbelt av bakpulvret i det här fallet en msk till två msk

  • boz1965 25 februari 2011

    Alla som jag känner och som är insatta i bakningens alla mysterier säger att det inte är en bra idé att göra dubbla satser när man bakar. Bättre att göra två satser istället.

    Vet inte exakt varför, men man kan tydligen inte bara dubbla ett bakrecept rakt av och tro att det blir bra.

  • Josses 25 februari 2011

    Jag är ju "kärringen mot strömmen" och jag gör dubbelsats lite nu och då när jag bakar.
    Jag har också hört att man inte ska göra en dubbelsats men det gör jag i alla fall.
    Har gått bra de flesta gånger.
    Har för mig att jag har hört att det kan smaka beskt av bakpulvret men det är inget jag har märkt.

  • DoctorWho 26 februari 2011

    Jag och flera av mina släktingar gör dubblelsats av kakrecept. Resultatet både ser ut och smakar likadant som en enkel sats. Gäller både småkakor och sockerkakor. Är dock försiktig med salt om det ingår och tar lite mindre när jag ska dubbla.

  • nilami 27 februari 2011

    Jag tycker att det enda problemet med att göra dubbel sats är att man brukar glömma dubblera någon ingrediens.... och då blir det inte så bra ;P
    Det man INTE ska göra dubbel satts av är knäck och sylt

  • Vetebullen 27 februari 2011

    Jag har bakat dubbelsats många gånger och det går alldeles utmärkt. Dubbelt av allting. Att tänka på är kanske då att man använder 2 st formar att grädda i också, eller en större långpanna så att smeten inte blir tjockare än det ursprungligen var tänkt. :DD

  • chrisq 27 februari 2011

    (Y)bakar nästan alltid dubbel sats bara dubbla allt så är det helt ok

  • zudette 27 februari 2011

    Skrivet av nilami den 27 feb 2011

    Jag tycker att det enda problemet med att göra dubbel sats är att man brukar glömma dubblera någon ingrediens.... och då blir det inte så bra ;P
    Det man INTE ska göra dubbel satts av är knäck och sylt


    Varför kan man inte göra dubbel sats av sylt och knäck??? Det borde ju i mitt huvud verkligen inte vara något problem eller är det bara för att det blir för mycket av det goda eller???

  • estrid1 27 februari 2011

    Det hinner nog stelna innan man har hällt upp det i formar/burkar.Därimot måste man minska på mängden vatten om man gör dubbel satts av en gryta.

  • Cassiopeya 27 februari 2011

    Håller med estrid1, brukar stå i knäckrecept att man inte ska göra dubbel sats för att det tar så lång tid att hälla upp i formar, att risken för att smeten hinner stelna blir för stor.

    Sylt vet jag inte varför, men har hört det också {question}

    Har hört samma sak om kakrecept, brukar göra i två bunkar till exempel om jag ska göra två sockerkakor. Har kanske med baktiden att göra? Kan ibland vara svårt att veta att man får exakt lika mycket av smeten i varje form, och då blir ju gräddningstiden olika. Men håller man koll borde det inte vara något problem.

    Ett annat skäl kan väl vara att man inte hinner baka av i ugnen lika fort som smeten är klar, och då sjunker smeten ihop och kakan blir platt!

    Beror nog som sagt lite på vad du ska baka och vilken typ av ugn du har och hur stor den är! :D

  • DoctorWho 27 februari 2011

    Skrivet av zudette den 27 feb 2011

    Skrivet av nilami den 27 feb 2011

    Jag tycker att det enda problemet med att göra dubbel sats är att man brukar glömma dubblera någon ingrediens.... och då blir det inte så bra ;P
    Det man INTE ska göra dubbel satts av är knäck och sylt


    Varför kan man inte göra dubbel sats av sylt och knäck??? Det borde ju i mitt huvud verkligen inte vara något problem eller är det bara för att det blir för mycket av det goda eller???


    I ett matprogram på tv för några år sedan förklarade kocken det så här; "När man kokar knäck eller sylt så ska en viss mängd vätska koka bort för att det ska få rätt konsisten. Om man dubblar satsen så ska dubbelt så mycket vätska koka bort. Och man måste då öka koktiden väldigt mycket, vilket resulterar i överkokt sylt och bränd knäck."

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.