Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dutt, slatt, skvätt, sluring, tryck, megaskvätt, nypa osv...

  • Gnurf 19 februari 2010

    Stod alldeles precis nyss och måttade upp ingredienser till den pizzasås som nu puttrar på spisen (L) då jag började teoretisera lite kring det här med receptskrivning. Liter, deciliter, hekto och gram känns så opersonligt :( (tycker jag) och borde kunna substitutiseras med mer livfulla enheter.

    Jag inser givetvis behovet av omvandlingstabeller. Låt mig exemplifiera:

    Till en megaskvätt passerade tomater tillsatte jag 2 skvättar stark chilisås, 3 duttar färsk pressad vitlök, 3 tryck tomatpuré, 1 nypa salt och 4 nypor oregano. Puttra i 20 minuter. Klart (Y)

    1 megaskvätt = 5dl
    1 skvätt = 0,8 msk (vid trögflytande ingrediens)
    1 dutt = 0,9 tsk
    1 tryck = 1,2 msk
    1 nypa = 0,7 tsk

    Ja ni förstår säkert vart jag vill komma med mitt resonemang. Har Ni fler egna enheter och hur stora är isåfall dessa!??

  • farmoringer 19 februari 2010

    Sen när man nästan är klar så känner man ju att man måste i med en duttt till av det och en nypa av det.......:p
    Även jag tycker det är besvärligt med receptinläggning. Förr behövde man inte skriva in mängder på kryddorna, då var det lättare...:D (Y)

  • Gnurf 19 februari 2010

    Jo det är krångligt som tusan...alldeles rådvill blir man ju...:(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.