Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterlyses hallongömmor

  • 20 juli 2004

    När jag var liten så gjorde farmor små hallongömmor i höga små bakformar. Det var inte hallongrottor utan en mycket saftig "kaka" med cocos och massor med smör. Inne i mitten av kakan (inte synlig ovanpå som hallongrottor) så var det hallonsylt.Detta var både min och min fars favorit. jag tror inte att hon hittat på receptet själv. Nu har min farmor varit borta ett par år och jag skulle verkligen vilja baka dessa till min far. Jag har sökt med ljus och lykta men inte hittat något liknande. Någon som känner igen bakverket? Storleksvis är den lite högre än en vanlig liten muffins men inte större.

  • 7 augusti 2004

    svar på hallongömmor efterlysesHALLONBAKELSER225 gr smör3 ägg210 gr socker225 gr potatismjöl90 gr riven mandel (ev kokos)hallonsyltSmöret röres vitt, gulor och socker röras var för sig, varpå allt blandas jämte mjöl och hårt uppvispade äggvitor. Smeten fylles i väl smorda och mjölade muffinsformar till hälften, då en msk sylt ilägges och så en sked av smeten, varefter bakelserna gräddas i medelvarm ugn.Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.