Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

efterrätt?

  • Lilleby 22 juli 2009

    Hej!

    Jag ska bjuda mina svärföräldrar på mat nästa helg, på plankstek hade jag tänkt..
    Och det jag undrar över är om jag ska ha någon efterrätt eller om jag inte ska det?
    och i så fall vad jag ska ha?

  • grill 22 juli 2009

    En paj som är god och går fort att göra

    Hallonpaj

    ca 8 pers
    Hallon efter tycke (runt 400 g)
    ev nån msk socker
    150 g smör
    4 msk socker
    2 1/4 dl vetemjöl
    2 1/4 dl havregryn
    2 msk ljus sirap
    1 tsk vaniljsocker
    100 g mörk choklad, hackad

    Lägg smör, socker, mjöl, havregryn, sirap och vaniljsocker i en matberedare och kör snabbt ihop till en smulig massa, går givetvis lika bra i en bunke och knåda med händerna.

    Blanda hallonen ev med sockret och lägg det i en pajform. Smula över degen.

    Grädda på 200 grader i mitten av ugnen i ca 25 minuter eller tills den fått lagom färg. Lägg på den hackade chokladen direkt när den tagits ur ugnen.

  • anluk 23 juli 2009

    Efterrätt tycker jag är lite festligt, kul och gott. Avrundar måltiden..
    Paj är jättegott o smidigt till så många. Eller varför inte en underbart got cheesecake, vet att lilljeppe har många förslag på det här.

  • AnneNi 23 juli 2009

    Själv älskar jag efterrätt, så det tycker jag du ska ha :-) Eftersom det är ganska kraftig mat kan det nog vara gott med något kallt till efterrätt, tex. en fryst cheescake. Eller bara lite glass och färska bär. Annars är glace au four också väldigt gott, men kanske det kan bli lite kraftigt, vet inte rikitgt... Berätta gärna vad du bestämmer dig för!
    Lycka till!

  • NicolinaZ 23 juli 2009

    Min favoritefterrätt den här sommaren har varit den här som jag nyss lade in:
    Vanilj- och myntamarinerade jordgubbar

    lätt efter en bastant måltid och verkligt lyxig i smaken trots sin enkelhet!

  • Eery 23 juli 2009

    Fint med lite syrligt efter maten. Paj på röda vinbär är mitt tips(L)

  • Jessika 23 juli 2009

    Jordgubbar med glass och/eller grädde samt basilikasirap. Sommrigare än så kan det knappast bli.

    Det finns flera recept på basilikasirap här på sidan. Jag brukar göra en förenklad variant. (Precis inlagd bland mina recept).

  • lena4 23 juli 2009

    Klart du ska ha efterrätt, den här är bra....

    Hallonkaka

    Lycka till(Y)

  • thewhy 23 juli 2009

    Bjud på glassbuffé!
    Antingen gör du egen vaniljglass, eller köper färdig. Ställ fram skålar med olika tillbehör t.ex. jordgubbar, krossad turkisk peppar, kiwi, chokladbitar, olika sorters bär, kakor, krossade polkagrisar, maränger, hemmagjord eller köpt choklad/kolasås osv... du kan ställa fram precis vad du vill. Då får gästerna ta för sig efter egen smak. Det är jättesmidigt och väldigt uppskattat (Y)

  • lisbethv 23 juli 2009

    En enkel efterrätt o god är lite glass mosade jordgubbar med lite socker i och en klick vispad grädde Servera i ett glas eller efterrättskål o garnera. :p

  • kickiekblad 23 juli 2009

    Tycker vaniljglass å varm hjortronsylt e gott

  • mattjejen 23 juli 2009

    Pannacotta(L)! Det är såå gudomligt gott...
    Köp gelesocker, där står det precis hur du gör. Man bara blandar grädde och gelesocker, låter koka upp lite och sen den smaksättning du vill ha.Häll upp i portionsglas. Du kan smaksätta den med tex vaniljsocker, choklad, vit choklad, kaffe, olika bär som du mosat... låt fantasin flöda...
    Sen är det gott med färska bär, passionsfrukt, hallonsås mm att servera till.
    Jag brukar göra i ikeas glas för värmeljus, ett glas är perfekt till en person... Men även vida glas på fot tex martiniglas är fint att servera ur, känns lite lyxigt oxå... bara att använda fantasin här oxå.
    Snabbt, enkelt, lätt att förbereda och framförallt så är det gott!

  • Lenkan 23 juli 2009

    Jag tycker det kan bli mastigt med en rejäl efterrätt på plankstek. Gör en fruktsallad med mestadels syrliga frukter och servera med lättvispad mellangrädde

  • Okänd 23 juli 2009

    Skrivet av Lenkan den 23 jul 2009

    Jag tycker det kan bli mastigt med en rejäl efterrätt på plankstek. Gör en fruktsallad med mestadels syrliga frukter och servera med lättvispad mellangrädde


    Helt perfekt efter en plankstek!
    (L) (Y)

  • miafia 23 juli 2009

    varför inte en Gino?:p

  • ros 23 juli 2009

    :)Här är ett förslag på en frisk och god chessecake, som går att förbereda
    Jordgubbschessecake på kladdbotten

  • bernit 23 juli 2009

    Även om dina gäster inte äter upp plankan så är det ju kraftig mat, frukt är ju föreslaget tidigare och det går ju alltid hem men här kommer mitt förslag :p:p

    Coffee combos

  • Lilleby 24 juli 2009

    tack för alla bra tips på efterrätt, får se vad jag hittar på för gott.. (Y)

  • Erajscha 24 juli 2009

    Det är gott att göra grön fruktsallad på honungsmelon, vindruvor och fasta päron. till det brukar jag servera hackad pistchmandlar, hackad mörk choklad, flytande honung och turkisk yoghurt i olika skålar. Då kan var och en avgöra hur söt efterrätten ska bli.

  • Littlechef 24 juli 2009

    man kan göra någon lätt efterrätt som till exempel glass och man kan göra enkelt. Glass med maräng, grädde och choklad sås och blandar man ihop det blir mycket bra ^^


    också kan man göra nåra Strawberry sundea kräver lite mer men det blir gott ^^ och uppskattas
    väldigt mycket
    http://www.videojug.com/film/how-to-make-a-strawberry-sundae

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.