Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ekonomiska alternativ

  • dystraior 23 mars 2009

    Jag har suttit och läst i tråden tupperware och tänkte på att det är en hel del prat om att det är så dyrt så tänkte att vi kanske kan ha en tråd där vi tipsar varandra om billigare alternativ.

    Själv vill jag rekommendera Ikeas serie 365 med plastlådor, finns i många olika storlekar, de mindre är perfekta till matlådor, har köpt några och gör storkok och slänger in i frysen och sen är det bara att ta upp och koka vilken pasta/potatis jag vill ha till.

    En större av deras plastlådor har jag som brödlåda, den är perfekt för den håller brödet färskt i flera dagar :)

    Så kom in med mera tips!

  • lena4 23 mars 2009

    Jag är nog lite släkt med ekorren, för jag sparar ju alla bra lådor man köper mat i.
    Glasslådor är perfekt, potatissalladlådor, tillochmed smörlådor går att frysa i.
    Glasburkar är perfekt när man plockar egna bär.(Y)(Y)(Y)
    Lena

  • zudette 23 mars 2009

    Mina favoritburkar att spara och frysa in enstaka portioner eller mindre mängder i, är burkarna som man köper skaldjur i. Skaldjur som ligger i lag! De är helt perfekta och återsluter bra och läcker inte! Jag fryser ner krossade tomater som blir över, portioner med köttfärssås och ibland mindre rester i kylen till nästa dag! Ikeas matburkar från 365-serien är toppen! Här på jobbet gäller det att märka den för alla har sammadana! (Y)


    Så burkarna från Tupperware känns helt klart omotiverade, även om de faktiskt är bra!

  • dystraior 23 mars 2009

    Mamma sparar på smörförpackningar, hon diskar de i diskmaskinen och då blir de väldigt smidiga, ska sno några när jag är hemma på besök nästa gång för de är väldigt bra, själv sparar jag de inte för jag tycker det är svårt att få de rena utan diskmaskin, men brukar spara på glassförpackningar, men de är så stora när man är ensam, oftast köper jag 2liters. Har ni andra idéer på förpackningar?

  • boz1965 23 mars 2009

    Tycker också att TW är klart överskattat - och svindyrt. Som någon skrev innan, så är sallads- och skaldjursburkar perfekta till det som inte ska micras. Till det andra föredrar jag Hammarplasts burkar som finns bl.a. hos CityGross.

  • Gnurf 24 mars 2009

    Bröd lägger jag i påsar, tillika om det ska frysas in. I övrigt kör jag med allehanda plastburkar som medföljer produkter som man handlar i dagligvaruhandeln. Värmer aldrig någonting i micro i plastburk, endast upptining. Uppvärmning kör jag på/i microsäkert stengods...:)

  • Annafbg 24 mars 2009

    Att återanvända förpackningar är ju också det bästa tänkbara ur miljösynpunkt! Att använda de man sas fått på köpet är inte bara snällt mot plånboken, utan också mot naturen(Y). En återanvänd burk innebär att en burk mindre behöver produceras. Det finns bara fördelar med det! (Utom att de kanske inte är så vackra, men vilka plastburkar är det, å andra sidan:))

  • Eery 24 mars 2009

    Det enda som jag saknar är riktigt stora burkar som man får plats med en hel påse mjöl eller en påse socker... TW hade förr tillbaka men har slutat med dom:o

    IKEAs i all ära men dom är inte stapelvänliga eftersom locken är en aning kupade.. Vill minnas att BilTema har en billigare variant också.

    Tyvärr går det inte åt så mycket glass hemma så det lönar sig att köpa stora glassförpackningar

  • lena4 24 mars 2009

    På vissa affärer här kan man få plastlådor som det varit lösgodis i när de fyller på.
    Jag brukar tigga några då. De är perfekta att frysa kakor i.
    Lite stora till mat om det inte är storkok , förstås.

    Ett bra sätt är att frysa ner mat i en låda, när den är frusen, tar man och flyttar över den i en plastpåse så tar det inte så stor plats.

  • Gnurf 24 mars 2009

    Varför sätta mjöl/socker i en burk? Det duger väl med originalpåsen som det ligger i? :o

  • dystraior 24 mars 2009

    Skrivet av Eery den 24 mar 2009

    Det enda som jag saknar är riktigt stora burkar som man får plats med en hel påse mjöl eller en påse socker... TW hade förr tillbaka men har slutat med dom:o

    IKEAs i all ära men dom är inte stapelvänliga eftersom locken är en aning kupade.. Vill minnas att BilTema har en billigare variant också.

    Tyvärr går det inte åt så mycket glass hemma så det lönar sig att köpa stora glassförpackningar


    När det kommer till förvaring av mjöl och socker har jag plåt/metallådor, både socker och mjöllådan är från respektive företag som medföljde när man köpte ett visst antal kilo tror det var 4 kg för socker och 6 kg för mjölet, men de är jättebra just för de är anpassade för den mängden, men annars skulle jag rekommendera plåtlådor, typ sådana som det står flingor eller liknande på, passar utmärkt och rymmer mjölpåsen/sockerpåsen.

  • Eery 24 mars 2009

    Letar efter såna men det finns inte vidare gott om dom i rätt storlekar... sen föredrar jag burkar som håller lufttätt eftersom jag är livrädd att få kryp i mjöl osv
    Därför vill jag inte ha mjölet kvar i pappåsarna Gnurf

  • boz1965 24 mars 2009

    Har du en godisbutik som granne så är mitt tips att du tigger till dig ett par plåthinkar till godisklubborna "Chupa-Chups" de rymmer 2½ - 3 liter och är perfekta till lösvara, innehållet i ett vanligt 2kg's-paket mjöl får lätt plats. De har dessutom ett tätslutande plåtlock. Det är lätt att piffa upp dem med lite sprayfärg, dekorationsplast typ DC-Fix eller liknande.

  • Penne 24 mars 2009

    Jag läste nånstans, tror det var här på MK, att man kunde frysa in maten i en matlåda och sedan när den är fryst kan man lägga den i en plastpåse. Då tar den mycket mindre plats i frysen. Jag har liten frys och då är det perfekt!

  • lennali 25 mars 2009

    Jag använder Sia´s glassbyttor och burkarna från skaldjur i lag när jag fryser in mina matrester. Burkarna från lösgodis är perfekta att frysa kakor och rutor i. Äger inte en endaste TW burk.

  • Gnurf 25 mars 2009

    Äger inte något TW jag heller. Jadu lennali...Vi är som förnuftiga Vi Norrlänningar...(Y)

  • boz1965 25 mars 2009

    Skrivet av lennali den 25 mar 2009

    ...Äger inte en endaste TW burk.


    Jag har en tillbringare som är TW (har inte själv köpt den) i övrigt kör jag med smörbyttor, skaldjurs-/salladsburkar och Hammarplasts burkar. TW är enormt överskattat. Det är som med B&O's hemelektronikprodukter - varken bättre eller sämre än annat, man betalar för varumärket.

  • tottemaja 25 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 24 mar 2009

    Varför sätta mjöl/socker i en burk? Det duger väl med originalpåsen som det ligger i? :o



    Finessen med att ha i tätslutande burkar är att man slipper få besök av ohyra(N). Jag hade besök av sånna för ett antal år sedan:@ men då köpte jag TW burkar o sen dess har jag aldrig haft oväntat besök(Y). Naturligtvis måsta man inte köpa dyra TW ,det finns som sagt andra fina burkar oxå.
    Tottemaja

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.