Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Era favoritkokböcker?

  • AngieH 15 oktober 2013

    Jag ÄLSKAR Systrarna Eisenmans mingelmat, och numera även deras Två systrars söta. Fick ajg bara ha en matkokbok och en bakkokbok skulle det bli de två.

    http://angiehults.blogspot.se/2013/10/dagens-boktips-systrarna-eisenman.html

    Vad har ni för favoriter?

  • Hilmer54 15 oktober 2013

    Vår kokbok även kallad för köksbibeln :)

  • kastela 15 oktober 2013

    Kyrkkaffe: bullar, bönor och berättelse älskar jag.
    Annas mat och Kärlek, oliver och timjan av Anna Bergenström står högt på listan.
    Två systers söta är min bak favorit.Tror nog jag har bakat allt från boken :)

  • Veranne 15 oktober 2013

    Utan tvekan Stora Kokboken i gammal upplaga från början av 40-talet. Den har följt både mig och min mamma genom livet.
    Här finns "allt" från det mest grundläggande till riktig finmatlagning och roliga matsedelsförslag + en hel del läckra fotografier.
    Lite kul också att man kan hitta saker som vi idag inte alls förknippar med den här tiden, t ex avocadosallad och en stor bild på olika pastasorter

  • annapatrik 15 oktober 2013

    Annas Mat av Anna Bergenström, sju sorters kakor, vår kokbok som följt mig sedan jag flyttade hemifrån och för att bara njuta ibland Prinsessornas kokbok.

    http://yrhattans.wordpress.com/

  • DoctorWho 15 oktober 2013

    Bonniers stora kokbok från 1990. Jag använde den så mycket så jag tvungen att laga den med tejp 1996 för att den skulle hålla ihop. Långpannans lov, Konditorns bästa och Sju sorters kakor använder jag hela tiden.

  • rosatalo 16 oktober 2013

    " Fest utan stress " av Barbro Lönnegren och Örjan Klein. Jag använder den inte mest av alla, men den är så smart när man ska ha någon tillställning. Det finns något som passar till alla tillfällen och innehåller " körschema " med upplysning om vilka moment man kan göra klart eller förbereda dagar i förväg till varje menyförslag. Den lever verkligen upp till sin titel.

  • Gutis 16 oktober 2013

    Stora kokboken och sju sorters kakor är helt klart mina favoriter i köket.....samt min egen receptsamling.

  • eva23 16 oktober 2013

    Jag har ett par hyllmeter med kokböcker men den enda jag egentligen använder är Vår Kokbok, för övrigt söker jag på nätet.

  • Veranne 21 oktober 2013

    Skrev förut om min gamla favorit Stora Kokboken fån 40-talet. Mitt bästa fast kanske lite udda sätt att hitta nya favoriter (både böcker, recept och tips på nya kombinationer) har blivit att leta ut en kokbok i varje land jag besöker. Kan jag inte språket hjälpligt brukar det åtminstone gå att hitta något på engelska. Är det många illustrationer underlättar det ju också...
    Roliga reseminnen att ta med sig hem dessutom, särskilt för en sån som jag som inte är mycket för att köpa kläder och prylar utan hellre lägger semesterkassan på sånt som har med mat att göra (Y)

  • DoctorWho 21 oktober 2013

    Skrivet av Veranne den 21 okt 2013

    Skrev förut om min gamla favorit Stora Kokboken fån 40-talet. Mitt bästa fast kanske lite udda sätt att hitta nya favoriter (både böcker, recept och tips på nya kombinationer) har blivit att leta ut en kokbok i varje land jag besöker. Kan jag inte språket hjälpligt brukar det åtminstone gå att hitta något på engelska. Är det många illustrationer underlättar det ju också...
    Roliga reseminnen att ta med sig hem dessutom, särskilt för en sån som jag som inte är mycket för att köpa kläder och prylar utan hellre lägger semesterkassan på sånt som har med mat att göra (Y)

    Jättebra idé! (Y) Det SKA jag också göra.

  • MosterNettan 23 oktober 2013

    Vår kokbok och Bonniers stora är dom som jag har haft mest nytta av till vardags.
    Jag har en rolig bok som heter En miljon menyer. Boken är tredelad med hundra förrätter, varmrätter och desserter. Bra att slå upp och kombinera.

  • tittig 24 oktober 2013

    Kärlek, oliver och timjan av Anna Bergenström, och så kontrasten -Nigella Lawsons Nigella -kort och gott... :)

  • SoHoL 28 oktober 2013

    Eftersom jag gillar att baka, är mycket förtjust i IKEAs "Fika". Jag är en stor beundrare av Carl Kleiner fotografiska verk och på vilket sättet han presenterade alla ingredienser. Rena konst måste jag säga :)

  • DoctorWho 29 oktober 2013

    Köpte nyss Jan Hedhs bok Bröd och undrar om någon har bakat recept ur den. Hittade både ros och ris på nätet, men några verkade bara gnälla för att de misslyckades med recepten. Det är bättre att fråga här på MK. Kanske min nya favoritbakbok. Så vad tycker ni om recepten i Jan Hedhs bok Bröd?

  • neta5 29 oktober 2013

    Vår kokbok och letar på nätet men jag gillar mycket den Asiatiska kokboken där finns många goda recept

  • Fetgnu 30 oktober 2013

    {kissed}
    Har två proppade skåp fulla med kokböcker. Men vad gillar jag? Det går i vågor faktoskt. Just nu är Jennie Walldéns kokbok, morbergs böcker och Stefano Catenacci mina mest använda böcker.
    När det kommer till bakning hittar jag med inspiration på www.littledessert.se
    Eller i Mia Öhrns böcker, godis och kladdkakor.
    Försöker vara mer egentänkande när det kommer till bakning, söker ibland efter recept men ofta leker jag mig fram istället.

    Ha det fint!
    Kram frugnu.
    www.frugnu.se

  • martina63 30 oktober 2013

    Kokböcker kan vara ovärdeliga, om man måste följa recept till fullo ibland, men oftast som en inspirationskälla. Just nu gillar jag Min stora Feta Grekiska Kokbok (Alexanda Pascalidou) och Mumma (Eko-matlagning av Carola Magnusson).
    Roligt att hitta gamla alster på loppisar och second hand också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.