Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ersättare för paprika

  • emberg 18 december 2011

    I väldigt många recept så är paprika en ingrediens och jag kan inte äta detta eftersom det åker hiss i 24 timmar efteråt. Nu har jag hittat en potatistårta som jag vill göra, klart att den innehåller paprika. Finns det någon där ute som har några bra förslag på vad man kan ersätta paprikan med t ex i chili, sallader, grytor m m.

  • boz1965 18 december 2011

    Paprikasmaken är ju såpass speciell att det är svårt att ersätta den. Och att ersätta med chili eller andra pepparfrukter är nog ingen lösning för din del, misstänker jag, eftersom det är samma släkte.

    Jag hade nog satsat på tomat i form av puré eller färska tomater om det hade varit jag som lagade den. Det är som sagt ingen ersättning för paprikan, men en god smak det också.

  • wildlife 18 december 2011

    Skrivet av emberg den 18 dec 2011

    I väldigt många recept så är paprika en ingrediens och jag kan inte äta detta eftersom det åker hiss i 24 timmar efteråt. Nu har jag hittat en potatistårta som jag vill göra, klart att den innehåller paprika. Finns det någon där ute som har några bra förslag på vad man kan ersätta paprikan med t ex i chili, sallader, grytor m m.


    Vet ju inte varför du inte tål paprika men många klarar ju inte av den p.g.a. det hårdsmälta skalet... så om det är därför du inte tål paprika kan ju paprikapulver vara en ersättare... :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.