Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ersättning för sherry

  • Queenie 21 maj 2008

    Jag hade tänkt laga en sötsur fläskfilégryta på fredag, men ser i receptet att det ska vara sherry. Nånstans har jag för mig att man kan ersätta det med äppeljuice, kan det stämma? Annars kanske ni har något förslag för vad jag kan ersätta sherryn med?

  • The_mama97mia 21 maj 2008

    Calvados kanske.... *ler*
    Annars måste det det väl gå att ta bort sherry o som sagt ha äppeljuice. Eller sen skvätt cognac?

  • Queenie 21 maj 2008

    Har ingen calvados hemma, bara whisky och det är ju inte alls samma sak. Det får kanske bli äppeljuice då

  • farmoringer 21 maj 2008

    Du får gå på bolaget och köpa en liten flaska sherry.....:D

    Jag vet inte men det var nån fråga här om marin, har jag för mig att det hette, och jag har aldrig smakat på den men läste nånstans att man kunde byta sherry mot det. Men jag vet inte riktigt som sagt vad det smakar. Finns på asiatiska hyllan i affären.

    Men annars som sagt får du göra som jag gjorde, köpte mig en lite flaska sherry. Alltid går den ner i nån maträtt till slut. Eller så får man väl avsmaka den lite då och då..(Y)

  • farmoringer 21 maj 2008

    Mirin hette det, inte marin...

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Håller med farmoringer här..Antingen "bolaget *S* eller Mirin. :D
    Men jag HAR använt det i mina kina-inspirerade rätter och tillsammans med ingefära, som det oftast är i de recepten i alla fall, så har det funkat bra. (Y) Fast...avsmakningen då och då av den riktiga sherryn är ju inte fel det heller...(Y)

  • pia61 21 maj 2008

    Skrivet av Queenie den 21 maj 2008

    Jag hade tänkt laga en sötsur fläskfilégryta på fredag, men ser i receptet att det ska vara sherry. Nånstans har jag för mig att man kan ersätta det med äppeljuice, kan det stämma? Annars kanske ni har något förslag för vad jag kan ersätta sherryn med?


    vitt vin går säkert bra! eller du har inte det heller hemma?

  • Queenie 21 maj 2008

    Klart jag har vitt vin hemma. :-)
    Får se om det blir vitt vin, sherry, äppeljuice eller mirin. Tänkte att dottern skulle laga maten på fredag.

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Skrivet av Queenie den 21 maj 2008

    Jag hade tänkt laga en sötsur fläskfilégryta på fredag, men ser i receptet att det ska vara sherry. Nånstans har jag för mig att man kan ersätta det med äppeljuice, kan det stämma? Annars kanske ni har något förslag för vad jag kan ersätta sherryn med?

    Jag hittar inte receptet här? Är det ditt eget eller...:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.