Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färdiga kryddblandningar

  • 123Linnea 6 juni 2009

    Jag är lite anti mot färdiga kryddmixer - t ex tacomix, kebabkrydda, kött- och grillkrydda mm. Det beror på att jag hört att de innehåller konstiga saker. Men samtidigt är det väldigt praktiskt med dessa blandningar också - och gott.

    Är det någon som har innehållet och proportionerna så att man kan göra själv?

  • popik 6 juni 2009

    Här kommer ett recept på hemmagjord tacokrydda.

    Hemmagjord tacokrydda

  • wiklund73 6 juni 2009

    Denna grillkrydda brukar jag göra.
    Grillkrydda

  • MosterNettan 6 juni 2009

    Du behöver väl inte göra blandningar... När du ska krydda något så använder du dom som passar bäst för det tillfället.
    Se till att ha ett välfyllt kryddskåp!

  • gimmiahug 6 juni 2009

    Helt rätt MosterNettan, men ibland blir det besvärligt när man gärna vill att det ska smaka som kryddpaketen gör! Dessa kryddblandningar är ju (tyvärr) jättegoda och det kan kännas lite nervigt att krydda på när man inte känner sig säker på att uppnå resultatet man vill ha. Jag håller själv på och experimenterar för tillfället; taco tycker jag att jag får till utan problem, men däremot cevapcici får jag än inte som jag vill ha den - den ska smaka som Santa Marias för det är så cevapcici smakat när jag fått den nere i f d Jugoslavien. Vilket i sin tur gör mej sur, för varför ska jag inte kunna lyckas med det när matmammor där nere har lyckats i alla år utan Santa Maria?!

    Mitt tips, som jag nyligen skrev i en annan tråd, är att blanda ekologiskt buljongpulver i kryddblandningar som normalt innehåller natriumglutamat. På något vis får man den där höjaren av smaker på detta viset, jag använder Marigold om det kan vara till hjälp!

  • annelieberggren 7 juni 2009

    Är det inte fler som har recept på kryddblandningar? detta var en bra tråd, varför köpa när man kan göra själv.... fler recept vore kul.

  • asaedetun 7 juni 2009

    En liten fråga. Är det inte så att alla kryddor (i burkar) innehåller en massa konstiga ämnen,t.ex klumpförebyggande medel, vad är det? Och alla dessa smakförstärkare, allt är ju farligt om man börjar att forska i vad man egentligen får i sig.
    Går det att äta bara bra saker?

  • Okänd 7 juni 2009

    En Svensk klassiker!

    Épice Riche är Tore Wretmans kryddblandning från den tiden när han var källarmästare på restaurang Riche i Stockholm.

    1 del mald kryddpeppar
    1 del malda nejlikor
    2 delar riven muskotnöt
    2 delar nymald vitpeppar
    Blanda och häll upp i kryddburk.
    Inga konstigheter, inga tillsatser.
    Bara rena naturliga smaker!

    Användes till köttfärsrätter, kyckling i alla dess former, grytor av nöt fläsk och lamm.
    Det blir mycket enklare att blanda dessa kryddor än att försöka att ta lite av varje från den välförsedda kryddhyllan.
    I restaurangköken blandar man även salt och vitpeppar för att göra det enklare (och snabbare) vid smaksättning med salt och vitpeppar.
    Man saltar och pepprar alltså på samma gång!

  • sollisen 7 juni 2009

    Garam masala indisk kryddblandning

    Ingredienser
    1 msk kardemumma, malen
    1 tsk kanel, malen
    1 tsk kryddnejlika, malen
    1 tsk spiskummin, malen
    1 tsk svartpeppar, malen
    1 tsk muskotnöt, malen
    1 tsk oregano
    1 tsk ingefära, malen
    1 tsk fänkål, malen
    1 tsk 1 tsk koriander, malen

    Gör så här
    Blanda alla kryddsorter i en lagom stor burk.Förvaras som alla kryddor svalt o mörkt, alltså INTE på kryddhyllan

  • UllaC 7 juni 2009

    Det här är ingen tacokrydda, men kryddblandning till grillat kött.
    Barbeque-rubb

  • mooseella 7 juni 2009

    Skrivet av asaedetun den 7 jun 2009

    En liten fråga. Är det inte så att alla kryddor (i burkar) innehåller en massa konstiga ämnen,t.ex klumpförebyggande medel, vad är det? Och alla dessa smakförstärkare, allt är ju farligt om man börjar att forska i vad man egentligen får i sig.
    Går det att äta bara bra saker?


    Ja det gör det. Det ligger jobb bakom att äta ren mat. Jag slutade med glutamat för ca 2 år sedan, har sedan dess inte haft någon migrän !!
    Läser ALLTID innehållsförteckningen på allt jag köper. Glutamat finns nästan i allt som finns färdigproducerat.
    Knorrkrydda, Vegeta och italiensk salladskrydda bla är de som jag slutat med.

    Istället för italiensk salladskrydda (den innehåller glutamat) så ta
    10 cm finhackad purjolök, 1-2 finhackade schalottenlök, finhackad vitlök 1-2 klyftor, örtkryddor (timjan, basilika, salvia, oregano, persilja eller Herbe de Provence) Blir faktiskt godare i alla fall i Flygande jacob.

    Italiensk Salladskrydda innehåller:
    salt (50 %), lök, vitlök, druvsocker, smakförstärkare E621, persilja, timjan, salvia, basilika, dragon, purjolök, oregano, klumpförebyggande medel E551

    Natriumglutamat E621
    Svenskt namn: natriumglutamat (äv. smaksalt, monosodiumglutamat)
    Engelskt namn: MSG, mono sodium glutamat (äv. natrium glutamat, ajinomoto)
    Kategori: Övrig smaksättning
    Beskrivning: En smakförstärkare som är mycket vanlig i asiatisk matlagning. I Sverige räknas det som ett godkänt tillsatsämne och går även under beteckningen E621. Kemiskt sett är det salt av glutaminsyra som framställs på mikrobiologisk väg genom jäsning. Ämnet i sig är smaklöst, men har en förmåga att lyfta fram de andra smakerna. Man brukar också tala om att natriumglutamat smakar umami, som är en femte smak vid sidan av de fyra vanliga: salt, sött, surt och beskt. I Sverige ingår det t.ex. ofta i buljongtärningar vi köper i affären, snacks och olika kryddblandningar.
    Natriumglutamat är ett ämne som vissa är överkänsliga mot, och kan framkalla en reaktion som brukar kallas Kinarestaurang-syndromet, eftersom det ofta ingår i Asiatisk mat. Symptomen är illamående, huvudvärk och smärta i nacke och bröstkorg.

    Kan ersättas med:
    natriumglutamat Kan helt uteslutas, kompensera ev. med mer av andra kryddor och salt.

    Lista över farliga biverkningar av livsmedelstillsatser.
    Fakta och sammanställning: Roy Firus
    Initiativtagare till internetpublisering: Rose-Marie Tofte
    E621 MONONATRUMGLUTAMAT
    E622MONOKALIUMLUTAMAT
    E623 KALCIUMDIGLUTAMAT
    E621 MONOAMMONIUMGLUTAMAT
    Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
    Epileptiska anfall(petit mal). Fosterskador. Försenad tillväxt.
    Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
    Hormonstörningar.
    Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
    Deklareras ofta som ”smakförstärkare” .
    Konvulsioner. Kvinnlig sterilitet. Leverskador. Nervcellsförstörelse.
    Orsakar ”Chinese Restaurant Syndrome. om ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat.
    Provocerar fram astmaattacker. Svåra allergiska reaktioner. Ögonskador. Övervikt.

  • zudette 8 juni 2009

    Just när det gäller taco-krydda så verkar det finnas det en mängd olika varianter här på MK.

    Jag brukar använda denna:
    Egen tacokrydda
    som jag tycker är bra! Jag sätter dock till lite extra spiskummin, men det är ju en smaksak!

  • babbs 8 juni 2009

    Den här blandningen passar bra till ktckling.

    2 tsk salt
    2 tsk paprikapulver
    2 tsk chilipulver
    2 tsk strösocker
    4 krm mald spiskummin
    1 tsk senapspulver
    3 krm mald ingefära
    4 krm nymalen svartpeppar

    Blanda allt ordentligt och förvara mörkt.

  • 123Linnea 8 juni 2009

    Man hade ju önskat att alla jättebra tips här ovan fanns som recept - så slapp man skriva av eller spara någonstans på datorn där man inte minns att det finns något...

    Citat från MosterNettan:
    "Du behöver väl inte göra blandningar... När du ska krydda något så använder du dom som passar bäst för det tillfället.
    Se till att ha ett välfyllt kryddskåp! "

    Jag har en kökslåda full med kryddor - men faktum kvarstår:
    1. Vissa kryddblandningar är jättegoda!
    2. Det är praktiskt att bara hälla ner ett par matskedar tacokrydda och veta att man får den smak man vill ha, i stället för att ta lite mer salt, lite extra chili, är det vitlök som fattas, osv...

    Lat? Nej inte jag inte!

  • Safia 9 juni 2009

    Vad bra med en göra egna kryddblandningar tråd! (Y) Jag har blivit riktigt äcklad av glutamat och vill försöka undvika att få i mig sådant. Jag har varit ett stort fan av aromat-salt men det innehåller ju i princip bara glutamat så det är slut på det nu (N)

    Har någon ännu tips på ingredienser för egen potatiskrydda?

    Jag har precis börjat läsa "Den hemlige kocken" man blir rädd över hur mycket onaturligt det finns i vår mat (om det sen är farligt vet väl ingen).

  • zonale 9 juni 2009

    Jag har fått flera olika kryddblandningar härifrån och bidrar med en egen:
    Italiensk kryddblandning

  • Okänd 9 juni 2009

    Här kommer en bra adress!

    http://krusmynta.jetshop.se/

    Där finns Gottländskt senapsfrö, av det gör man Gottlandssenap.
    De ni!

  • akila 14 juni 2009

    Är det någon som har något bra recept på aromat

  • annelieberggren 14 juni 2009

    Skrivet av sollisen den 7 jun 2009

    Garam masala indisk kryddblandning

    Ingredienser
    1 msk kardemumma, malen
    1 tsk kanel, malen
    1 tsk kryddnejlika, malen
    1 tsk spiskummin, malen
    1 tsk svartpeppar, malen
    1 tsk muskotnöt, malen
    1 tsk oregano
    1 tsk ingefära, malen
    1 tsk fänkål, malen
    1 tsk 1 tsk koriander, malen

    Gör så här
    Blanda alla kryddsorter i en lagom stor burk.Förvaras som alla kryddor svalt o mörkt, alltså INTE på kryddhyllan


    Lägg in detta som recept på MK så den går att spara, eller finns den redan

  • sollisen 14 juni 2009

    Skrivet av annelieberggren den 14 jun 2009

    Skrivet av sollisen den 7 jun 2009

    Garam masala indisk kryddblandning

    Ingredienser
    1 msk kardemumma, malen
    1 tsk kanel, malen
    1 tsk kryddnejlika, malen
    1 tsk spiskummin, malen
    1 tsk svartpeppar, malen
    1 tsk muskotnöt, malen
    1 tsk oregano
    1 tsk ingefära, malen
    1 tsk fänkål, malen
    1 tsk 1 tsk koriander, malen

    Gör så här
    Blanda alla kryddsorter i en lagom stor burk.Förvaras som alla kryddor svalt o mörkt, alltså INTE på kryddhyllan


    Lägg in detta som recept på MK så den går att spara, eller finns den redan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.