Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färs

  • 24 februari 2005

    Har någon något gott tips på färsrätt/gryta?

  • 8 mars 2005

    Här kommer ett recept på en god gryta.Kalasgryta på färs & pasta. 4-5 persCA 500g köttfärs1 purjolöksmör1 burk tomater 400g1 msk tomatpuré1 tsk salt½ tsk svartpeppar1 tsk oreganoCa 200g pastaGör så härSkölj & skiva purjolökenBryn köttfärsen i en stekpanna men smula inte sönder den för mycket. Lägg över det i en gryta. Vispa ur pannan med lite vatten. Tillsätt purjolöken, tomaterna med sitt spad. tomatpurén & kryddorna. Låt grytan koka på svag värme, ca 5 min. Koka pastan i en stor kastrukk eller gryta. Rör sen ner pastan i grytan.Färdig att servera.

  • 5 april 2005

    Till mina absoluta färsfavortiter hör möra hamburgare som gratineras med mozarella och serveras med hemlagad örtsås.Recept på mozarellaburgare4 hamburgare400 g nötfärs1 ägg1 msk dijonsenap1 vitlöksklyfta, riven1 tsk nymald svartpepparsalt (ca 1/2 tsk, om du är osäker så stek en liten bit och smaka av)1 påse mozarella4 hamburgerbrödFörbered genom att sätta på ugnen 250 grader och ta fram en stekpanna. Vispa ihop ägget med senap, vitlök, salt och peppar och lägg sedan i färsen. Rör ihop så att allt precis blandas, inte mer. Värm upp stekpannan, forma 4 hamburgare som du steker på ganska hög värme. Dela på bröden och lägg underdelen på en plåt. Lägg på hamburgarna och toppa med en skiva mozarella. gratinera i öve delen av ugnen tills osten börjar smälta.Ta ut ur ugnen och servera med sallad och sås!Örtsås1 brk lättcrème fraiche1/2 kruka färsk basilikaPlocka bladen från basilikan och mixa tillsammans med crème fraiche till en slät konsistens.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.