Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färs

  • anluk 25 november 2007

    Vilken färs föredrar ni att använda, fläsk-, nöt-, vilt eller blandfärs. Själv använder jag nog mest fläsk- eller blandfärs men maken föredrar nötfärs....

  • ThomasP 25 november 2007

    Jag tror att söderut använder man mer fläskfärs än i norra sverige för där är det nästan bara nötfärs eller älg. Har hört att korv innehåller mer fläsk söderut än norrut också . Jag använder nästan bara älgfärs.//Thomas

  • Amika 26 november 2007

    Jag använder uteslutande nöt och blandfärs. Jag har lite svårt för ren fläskfärs, det smakar... Gris. JAg kan inte beskriva hur jag menar... Men jag har svårt för fläsk kött över lag, just för att det smakar så mkt gris... Jag köper aldrig fläsk kotletter... Däremot går det bra med blandfärs och fläskfilé av någon konstig anledning... :o

  • 26 november 2007

    föredrar nöt:)

  • matkul 26 november 2007

    jag föredrar blandfärs!:)

  • morgana 26 november 2007

    fläsk eller nöt eller bland- jag gillar alla sorter!!! Färs kan man laga till nästan precis vad som helst av

  • matvraket 26 november 2007

    efter att jag vuxit upp på älgfärs är det svårt att hitta någon färs som är jämförelsevis lika god. de färserna man kan köpa i affären innehåller så mycket fett att de blir alldeles simmiga vid tillagningen. :( däremot föredrar jag fläsk- och oxfilé framför älgfilé eftersom den är så seg. kokar man älgköttet riktigt länge i ngn smarrig gryta är köttet ypperligt! älgkalops är toppen! (Y)

  • Nettie 26 november 2007

    Jag köper alltid blandfärs eller nötfärs, fläskfärsen tycker jag är alldeles för
    vattnig av någon anledning:)

  • styvan 26 november 2007

    Nötfärs är den sort som jag använder mest, det passar till det mesta. Tyvärr så finns det för det mesta bara grovmalen färs i butikerna...Synd...(N)

  • evaldo 26 november 2007

    Jag använde nöt- eller kalvfärs då den inte är så fet.

  • marie01 26 november 2007

    Jag anvender nötfärs.

  • Aspholme 26 november 2007

    Finmalen Nötfärs både 5 och 10 % fetthalt. Vi har verkligen hög kvalité på alla våra Charkvaror i Norr. Renfärs är inte så tokigt heller.

  • e_p_a2000 26 november 2007

    nästan bara Blandfärs men ibland så kan det slinka ner ett och annat paket nötfärs i kundvagnen

  • Ekorrungen 26 november 2007

    Använder bara nöt:)

    Carin

  • Amika 26 november 2007

    JAg kom på idag när jag läste inläggen att jag använder ju kycklingfärs med. :) Den är ju lite dyrare, men oj så gott det blir! :)

  • Jessika 26 november 2007

    Nästan bara nötfärs men ibland blir det lamm och någon enstaka gång kan jag köpa blandfärs och blanda ut ytterligare med nötförs (ex. till köttbullar).

  • Svesse60 26 november 2007

    Nötfärs använder jag alltid, men ibland blir det även älgfärs, när man får nåt paket med sig hem från mamma och pappa. (Y)

  • 26 november 2007

    Skrivet av matvraket den 26 nov 2007

    efter att jag vuxit upp på älgfärs är det svårt att hitta någon färs som är jämförelsevis lika god. de färserna man kan köpa i affären innehåller så mycket fett att de blir alldeles simmiga vid tillagningen. :( däremot föredrar jag fläsk- och oxfilé framför älgfilé eftersom den är så seg. kokar man älgköttet riktigt länge i ngn smarrig gryta är köttet ypperligt! älgkalops är toppen! (Y)


    Vi använder nästan uteslutande älgfärs fast de senaste åren har lammfärsen fått komma till. Att älgfilé skulle vara segt förstår jag inte. Antingen har inte älgen fått hänga tillräckligt länge(60 dygnsgrader) eller så har man stekt den för hårt. Våra fileér är de möraste man kan tänka sig. Står inte rådjursfileérna efter.
    Jag håller med om att den köpta färsen vare sig det är nöt eller färs så är den för fet. När man som vi gör vår egen färs kommer inte många feta bitar med utan det blir nästan bara rent kött. Då kan man verkligen njuta.

  • 26 november 2007

    Skrivet av Amika den 26 nov 2007

    Jag använder uteslutande nöt och blandfärs. Jag har lite svårt för ren fläskfärs, det smakar... Gris. JAg kan inte beskriva hur jag menar... Men jag har svårt för fläsk kött över lag, just för att det smakar så mkt gris... Jag köper aldrig fläsk kotletter... Däremot går det bra med blandfärs och fläskfilé av någon konstig anledning... :o


    Jag förstår hur du känner inför gris, men det kan också bero på att du fått "fel" gris. Vad grisen är uppfödd på avgör hur den smakar och hur mycket antibiotika den fått i sig strax innan slakt
    Om du får tillfälle skulle jag rekommendera att du köper från en gårdsbutik som tillhandahåller kött från frigående djur. Då kan du till och med värma upp dagen efter utan att det finns någon bismak

  • Lena 26 november 2007

    Använder bara nöt och älg färs

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.