Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färs

  • bolla85 26 november 2007

    jag använder älg färs och nötfärs. men även lite fläskfärs. lgfärsen är ju väldigt god

  • Okänd 26 november 2007

    (Y)Älgfärs.Kan dryga ut den lite med fläskfärs när jag gör köttfärslimpor.Och tar älgfärsen slut blir det mager nötfärs:D

  • ThomasP 26 november 2007

    Skrivet av matvraket den 26 nov 2007

    efter att jag vuxit upp på älgfärs är det svårt att hitta någon färs som är jämförelsevis lika god. de färserna man kan köpa i affären innehåller så mycket fett att de blir alldeles simmiga vid tillagningen. :( däremot föredrar jag fläsk- och oxfilé framför älgfilé eftersom den är så seg. kokar man älgköttet riktigt länge i ngn smarrig gryta är köttet ypperligt! älgkalops är toppen! (Y)


    Oj då är det nog dåligt hängt skulle jag tro för mörare än nötfile är den absolut. Men håller med om att det finns inget godare än älgkalops//Thomas

  • farmoringer 26 november 2007

    lammfärs och älgfärs blir det här...

  • mistralwind 26 november 2007

    till köttbullar och färslimpa och liknande brukar jag ha i lite blandfärs för fläskköttet gör dem saftigare, men det är alltså i stort sett mest vanlig nötfärs och en mindre del blandfärs.
    Tycker inte heller om smaken på enbart fläskfärs (eller blandfärs) den måste blandas upp mer. Så är jag ju från norrland med =)
    älg äter jag när jag får tag på'et, och det är ju verkligen supergott!
    Eftersom min pappa är slaktare så har jag provat ett och annat, så jag lär kanske få mycket skit för det här, men (så länge djuret varit relativt tränat och inte gått och fetat på sig) så är faktiskt även hästkött riktigt bra! supergott, lite magrare kött så det får lite touch av älg- känsla kan man säga. Både som färs och i stekar! tycker jag (Y)

  • carola1 29 november 2007

    jag använder blandfärs

  • Jinan 29 november 2007

    Jag använder bara nötfärs

  • mumsigt 29 november 2007

    Jaha, vi använder mest blandfärs.Bara av den anledningen att det är billigare.
    Blir lite safttigare än nötfärs.
    Älg färs kan det också bli när vi gör älgfärsbiffar.:)

  • 29 november 2007

    När man har turen att bo med en jägare så har man blivit väldigt bortskämd med älgfärs ( ja älgkött också förstås) och det är väldigt sällan, nästan aldrig som jag köper färs. När jag nån gång gör det tycker jag att det luktar... :p inte gott. Inte heller kotletter eller fläsk. Måste verkligen övertala mig själv om att det inte är något fel på varan. :'(

  • MrsC 30 november 2007

    Nötfärs använder jag till biffar och köttfärssås. Köttfärslimpa tycker jag blir saftigare med blandfärs.
    I dagarna köpte jag lammfärs som jag nu har i frysen...jag har aldrig provat det tidigare.
    Men jag tycker mycket om lamm...så jag får se vad det blir.

  • abengtss 30 november 2007

    Använder nötfärs och någon enstaka gång fläskfärs.

    Personalen i charkdisken mal färsen medan kunden väntar. Jag tycker det känns mer OK än att köpa färdigförpackad färs som malts någon annanstans.
    Sedan kan man ju inte alltid vara säker på var köttet som blir färs kommer ifrån...

  • tuden 5 december 2007

    Nötfärs eller älgfärs när vi har det.:)

  • ThomasP 5 december 2007

    Vad säger ni om dagens debatt om köttfärs som märkes om på ICA. Jag tycker det är helt vidrigt och ansvarslöst//Mvh Thomas

  • Libra 5 december 2007

    eftersom min pappa jagar älg och slaktar mycket nöt så är valet enkelt....gratis är gott...:D

  • tuden 5 december 2007

    Jag håller med dig Tpersson det är vidrirgt man hoppas nästan att den personen som gjort det skulle få smaka på egen medicin.tuden

  • emelieskrypin 5 december 2007

    Använder bara nötfärs med max 10% fett i min mat. Känner jag för att äta lite vegetariskt ibland så har jag ersatt nötfärsen med quornfärs. Smakar utmärkt i de flesta recept.

  • mumsigt 5 december 2007

    Jag har missat vad de gör på Ica..:(Märker om?:@
    Det låter inte bra?
    Hur illa är det med den saken ,jag vet inte så mycket om det??(N)

  • MaNi 7 december 2007

    Skrivet av Tpersson den 26 nov 2007

    Jag tror att söderut använder man mer fläskfärs än i norra sverige för där är det nästan bara nötfärs eller älg. Har hört att korv innehåller mer fläsk söderut än norrut också . Jag använder nästan bara älgfärs.//Thomas



    Hej Thomas!
    Är det en björn du har där? Kanske björnfärs!? Mvh, Mariella

  • Smulpajen 7 december 2007

    Har mer och mer gått över till nötfärs eftersom den är mindre fet. Älgfärs är ju gott, men i söder finns det aldrig i den vanliga butiken. Som barn kunde man få det när man hälsade på släkten i Värmland. Ibland var lyckan framme och man fick med sig älgstek hem till "stan"(L)

  • JessicaM 4 januari 2008

    På tal om färs.... Är det fler än jag som tycker att köttfärsen man köper numera luktar "djur"? Alltså det stinker om den ibland och inga kryddor i världen kan få bort smaken/lukten..... Det är inte unken lukt jag menar... utan helt enkelt "djur"...... Någon därute som förstår vad jag menar?

    :'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.