Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

färsk jäst

  • sonja55 11 december 2007

    jag köper färsk jäst när jag skall baka men det kanske dröjer innan jag använder den, jag lägger den i en glasburk med tättslutande lock då håller den länge även fast datumet har gått ut.

  • tuden 11 december 2007

    Tack för det tipset sonja55 jag har hört att man kan frysa in jästen men har inte provat på det så jag vet inte om det fungerar mvh tuden

  • Okänd 11 december 2007

    Tackar också för tipset,har hört det förut, men har faktiskt aldrig brukat den metoden.(Y)

  • evaldo 11 december 2007

    <0°C Jästen skall inte frysas, eftersom jästcellerna då kan frysa sönder och förlora jäskraften. Däremot kan man under vissa omständigheter frysa färdiga degämnen utan att jästen förstörs.

  • epi 11 december 2007

    (Y) Det går utmärkt att frysa. Men när den tinar smälter den så du måste ha den i en bytta. Men det var ju smart att stoppa i en burk. Hur mycket längre fungerar den då?:p

    Maria

  • sonja55 11 december 2007

    jag har aldrig kollat så noga hur länge den håller men säkert 10- 14 dar efter datumet har gått ut

  • mistralwind 15 december 2007

    ibland torkar färsk jäst lite i kanterna, det är bara att pilla bort så funkar resten finfint! =)

  • anluk 15 december 2007

    (Y)Tack för tipset om att lägga jästen i en burk(Y)
    Visste inte att man kan frysa jäst, det är ju kanon

  • imse 15 december 2007

    Läste precis att det inte är bra att frysa jästen eftersom jästcellerna kan dö. Bäst är att förvara jästen kallt upp till 8 +.
    Har fryst jästen själv förr men har övergått till torrjäst.Det är ju bra och ha eftersom jag har en mil till affären.(Y)

  • Okänd 15 december 2007

    Jag brukar använda torrjäst ibland och det har funkat jättebra.Så det kan jag rekommendera.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.