Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

färsk vs torkad svamp

• frucaos 2 oktober 2008

När det står 2 l färska trattkantareller - hur mycket motsvarar det i torkade? Är det någon som vet, eller är det bara att chansa?
    Det är ju så bra svampår, så jag tänkte lyxa till det med trattkantarellsoppa i helgen ... men jag har bara torkade i dagsläget. (Kanske går en tur i helgen och letar fler - det är ju så härligt!)

• enAnnan 2 oktober 2008

Jag har ingen aning, men skulle chansa och ta fram en hög och lägga i blöt. Så noga är det ju inte. :)

Ang torkad svamp - jag har aldrig använt mig av det. Är det samma smak? Funkar det lika bra?
    *nyfiken*

• frucaos 3 oktober 2008

Det funkar lysande med torkad - det är oftast det jag har. Annars blir säsongen tråkigt kort. Har för dåligt med plats i frysen för att förvälla.
    Prova!

• festmaten 3 oktober 2008

Lyckliga ni, som hittar SÅ MYCKET svamp att det inte ens får plats i frysen!!!
    Vi var ute i söndags, vi blev lyckliga för att vi hittade så det räckte till middagen!
    Man få vara glad för det lilla här i livet:p

Njut av alla era smaskiga kantareller!

• pedalen1965 3 oktober 2008

En liter trattisar färska motsvarar ungefär 1 dl torkade i mitt recept på Trattkantarellsoppa. Låt den torkade svampen stå 1/2-1 tim i ca 2 dl vatten. Använd sedan spadet till soppan.
    Lycka till! (Y)

Trattkantarellsoppa

• frucaos 3 oktober 2008

SÅ mycket svamp hittar jag inte, men frysen är välfyld med annat... det blev en del bär i somras, och så laddar vi upp med frysvaror när vi åker till Sverige.
    Men, 14 l trattisar blev det i helgen, så det är rekord för min del! :D
    Tack för svar på min fråga pedalen!

• dePaul 4 oktober 2008

Saken är den att det inte riktigt går att jämföra dessa två eftersom smaken är så totalt olik.

~Paul~

• Bina88 28 oktober 2008

Jag har kommit på en jättebra idé som jag bara måste berätta! :D
    Det finns ju spenat att köpa i portionsbitar. Detta har vi gjort själva hemma genom att förvälla, finhacka och hälla upp spenaten i isbitsformar. När det sen frusit lägger man bara över bitarna i en plastpåse och tar bara upp så många bitar åt gången som man behöver använda.
    Här om dagen plockade jag jättemycket trattisar och kom på den brilljanta idén att man kunde göra detsamma med dessa(Y)

• LaJefa 29 oktober 2008

Skrivet av kalasmad den 3 okt 2008

Lyckliga ni, som hittar SÅ MYCKET svamp att det inte ens får plats i frysen!!!
    Vi var ute i söndags, vi blev lyckliga för att vi hittade så det räckte till middagen!
    Man få vara glad för det lilla här i livet:p

Njut av alla era smaskiga kantareller!

Tycker att du ska vara riktigt nöjd..fick ju ihop till en middag i alla fall (grymt avundsjuk). Jag undrar bara hur tusan ska jag hitta färska kantareller i Spanien...finns det överhuvudtaget???
    Älskar svamp och vilt kött men har tyvärr problem att få tag i det här....men just nu har jag tur, det kommer klienter i nästa vecka.som har lovat att ta med sig både älgkött och trattisar. Jiha...ska bli supergott...kanske jag snålar och väntar tills nyår innan jag gör ngt med det..för detta e superlyx för mig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.