Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färskpotatis

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    Jag är lat av naturen :p. Undrar om ni har några bra tips på hur man lättast skrubbar sin färskpotatis?
    Såg att Per Morberg tipsade om att skala den med högtryckstvätten, men har ingen sån....

    När man inte har egen färskpotatis så brukar inte alltid skalet komma av så himla lätt.

  • zonale 17 juni 2008

    Samma här, mama97mia:) Enklast och snabbast går det med en sk scrubbisvamp, du vet en av de där gula. Behöver inte vara den "vassaste" av dem. Finns säker hur många tips som helst.:)

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    ja det kanske låter korkat av mig att fråga, men man vet ju aldrig...... Jag har en potatisskalare från Nils Johan, sån som man ska veva runt, men tycker potatisen blir så fransig liksom o det är jobbigt att ta fram den där... Själv brukar jag ibland lägga pärena i blöt en stund innan o inbillar mig att det hjälper lite.

  • sme 17 juni 2008

    eldriven skalare, helt perfekt

  • bernit 17 juni 2008

    Jag tar bara två potatisar i händerna och skrubbar dem mot varan under rinnande vatten (jag kanske har stora händer)

    /BÅ :p

  • Smulpajen 17 juni 2008

    Det finns ju speciella skrubborstar som är greppvänliga just för potäter! Sen finns det vantar typ såna man skrubbar kroppen med, de är också bra :D

  • Smulpajen 17 juni 2008

    Högtryckstvätt till potatis är super bra. Men det är ju ingen idé att dra igång tvätten för en liten kastrull... men ska man ha bjudning för många är det modellen!

  • lenajeanette 17 juni 2008

    Jag tar en scote brite heter det så? Och skrubbar lite lätt. superbra!

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    tack för alla tips och svar på en sån korkad fråga! Men ni vet, man är ju alltid ute efter genvägar.....

    Hörde på Rachel Ray hur hon rengjorde purjolök - hon skar den o la i vatten, lät stå o sen skulle jorden ha fallit till botten... Hmmmm... Jag är skeptisk mot den varianten jag. (N)

  • Amika 17 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 17 jun 2008

    Det finns ju speciella skrubborstar som är greppvänliga just för potäter! Sen finns det vantar typ såna man skrubbar kroppen med, de är också bra :D


    Ja, de skrubbvantarna brukar jag använda! De är kanon! :) Då slipper man hålla reda på en borste eller så. Det är bekvämlighet på hög nivå! :D

  • bri54hel 17 juni 2008

    En vanlig diskborste brukar funka bra att skrubba med :)

  • jwall 17 juni 2008

    Att tumla med diskborsten i diskhon tillsammans med lite vatten brukar funka ganska bra.:)

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    Skrivet av jwall den 17 jun 2008

    Att tumla med diskborsten i diskhon tillsammans med lite vatten brukar funka ganska bra.:)




    That´s the way aha , aha... I like it... *skratt*
    Liknar min lilla idé oma tt blötlägga först. Men detta ska testas nästa kok. Tack.. Så enkelt...

  • Ullis1 17 juni 2008

    Ja verkligen...tack för så många bra tips en annan fick i denna tråd med! (Y) Att tumla potatisen i diskhon med diskborsten lät ju perfekt! :D

  • Matglad-54 17 juni 2008

    :) Jag har en liten borste som är greppvänlig och är till för att borsta av grönsaker. den är bra:p

  • zudette 18 juni 2008

    Jag använder en ståltrasselboll för att skrubba min potatis. Ståltrassel (vet inte vad det egentligen heter) finns att köpa på vanliga matvarubutiker. Jag använder den även till vinterpotatisen när jag vill göra potatisklyftor och inte vill skala! - Ståltrasslet tar bort det värsta och potatisen känns fräsch att använda! När du använder den till färskpotatis blir den i det närmaste ren från skal! - Funkar superbra! (Y)

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Tack för alla fina varianter på bra "skaletips"! :D (Y)(Y)

  • hansdotter 18 juni 2008

    Jag använder skrubbvantar- kanon(Y)

  • camillaf14 18 juni 2008

    Jag brukar använda mig av antingen skrubbvantar eller ståltrasselboll. Funkar verkligen bra tycker jag.
    Tack för tipset om att även göra det på "vinterpotatis" när man gör klyftpotatis, det ska jag prova.

    Varma soliga hälsningar från Camilla

  • zonale 18 juni 2008

    Skubbvanar har jag köpt på Clas Olsson och de fungerar på färskpotatis. Ståltrasselbollen ska absolut testas.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.