Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritkrydda

  • ros 10 mars 2010

    Mina favoritkryddor är grovmalen svartpeppar, curry, paprikapulver, timjan, oregano

    Färska kryddor: dill, persilja, basilika, vitlök

  • Okänd 10 mars 2010

    En av mina största favoriter bland kryddor är Epiche Riche.
    Skapad av självaste Tore Wretman!
    Fyra kryddor:
    2 delar riven muskot
    2 delar malen vitpeppar
    1 del malen kryddpeppar
    1 del malen nejlika

    Passar till alla former av köttfärsrätter.
    Ett par kryddmått i ströbrödet när man panerar torskfilé gör underverk!

  • Marksten 10 mars 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 mar 2010

    En av mina största favoriter bland kryddor är Epiche Riche.
    Skapad av självaste Tore Wretman!
    Fyra kryddor:
    2 delar riven muskot
    2 delar malen vitpeppar
    1 del malen kryddpeppar
    1 del malen nejlika

    Passar till alla former av köttfärsrätter.
    Ett par kryddmått i ströbrödet när man panerar torskfilé gör underverk!


    Det ska provas. Låter intressant.

  • mulle640 10 mars 2010

    Har nog många favoriter. Men det som används mest är svartpeppar, rosmarin, basilika, oregano och paprikapulver både stark och söt och chilipulver och curry{eat}
    Vitpeppar används aldrig tror inte ens jag har det hemma

  • The_mama97mia 10 mars 2010

    Som Marksten skrev i början av tråden här, det jag använder minst av, eller mest sällan är nog salvia och körvel, mejram har jag ibland till ärtsoppan.

  • jimboz 10 mars 2010

    Jag köper mina kryddor på Borgeby och där är det nog 50/50 mellan söt fling paprika och Oregano i matkassen.

    Jag sparar ALLA min Santa Maria burkar, diskar ur dom och fyller på med halva priset kryddor. Då får jag en enhetlig stajl på kryddhyllan..Resten gömmer jag i skafferiet :)

  • jas65 10 mars 2010

    Har nu provat Epiche Riche enligt Jan-Gunnar.
    Håller med fullständig en krydda som bevaras i munnen och är smakrik, och värd att användas i kryddningen av både fläskkött som nötkött, lite kritisk till att använda den i fisk. Men har du provat att rosta kryddorna får att framhäva mer smak J-G.J
    Mvh
    Gör som jag höfta på :=)
    Anders

  • Okänd 10 mars 2010

    Skrivet av kantomen den 9 mar 2010

    Timjan, salladskrydda är favoriter-

    Dragon får jag inte använda, min sambo vägrar äta mat med dragon...


    Åh, dragon som är så gott på stekt blodpudding.{embarrassed}

  • Marksten 10 mars 2010

    Lika delar körvel och dragon är perfekt fiskkrydda / fisksåser.

  • jimboz 10 mars 2010

    Den lägger vi på höften nästa gång jag beställer....Tores krydda har jag nästan glömt bort...En dödssynd som ej skall upprepas.


    Jag längtar tills prisdumpningen på kinakål inträffar för då skall det göras Koreansk Kimchi.
    Världens godaste sidedish och man kan få den hur stark eller svag man vill.

    Huvudingrediensen är Kinakål och huvudkryddan är Koreansk chili flakes.
    Här är en Video där man kan lära sig att göra denna delikata sallad...

    http://www.maangchi.com/recipe/easy-kimchi




    Tips ! Skippa flodhästar och bläckfiskar i receptet :)

  • MatAnders 10 mars 2010

    Jag är nog storförbrukare av paprikapulver (då helst köpt utomlands) spiskummin, oregano och chili & cayennepeppar sedan kan jag inte klara mig utan persilja.

  • Marksten 10 mars 2010

    Tänk vad alla medlemmar gör av med kryddor .
    Finns det ingen grossist som skulle vara intresserad av att sälja till oss.

    Kanske någon känner någon som t.ex importerar kryddor.
    Med rabatt så skulle jag kunna beställa en hel del.

  • Gnurf 10 mars 2010

    Den där Borgeby kryddgård har ju storförpackningar av kryddor...kilosförpackningar av örtkryddor tex. Texten är lite lurig, får för mig att de ska användas som alternativmedicinering tex. Är det någon som vet om dessa storpack även är avsedda för matlagning!??

    Själv har jag dött lopp mellan en massa olika sorters kryddor. Men jag antar att det går mest av Rosmarin, Timjan, Salvia, Dragon (torkad alltså, absolut inte färsk (A)), Chili, Ingefära, Vitlök.

  • Mistys 10 mars 2010

    Min dotter bor i Kapstaden och jag var verkligen i himmelriket när vi var där. Hon har en enorm kryddträdgård bakom huset, stor som hela vår lilla trädgård nästan :D
    Där växer allt och som det växer. Det går inte att rensa och det är inte någon ordning för dom sprider sig som ogräs. Men oj vad kul det var att bara gå ut genom köksdörren och botanisera när vi lagade mat. Allt fanns att hämta. Även squash , paprika och broccoli fanns så mycket så vi nästan bara trampade ner det tillslut.

    Bland örtkryddor är Timjan favoriten
    Bland andra kryddor paprika, citronpeppar,curry och en barbequeblanding köpt på coop. Innehåller olika örter, chili och lök flakes, jättegod!

    Två kryddor jag inte klarar är vitpeppar - luktar ladugård och spiskummin - luktar gammal armsvett {messed}

  • sufly 10 mars 2010

    Jag älskar timjan, vitlök,oregano och den färdiga taco kryddblandningen...{drool}
    Koriander gillar jag inte speciellt mycket och ingefära smakar diskmedel.

  • hansdotter 10 mars 2010

    Jag gillar kryddnejlikor när jag kokar ris. Jag har i 3 hela spiskumminfrön, 3 pepparkorn, 3 krydnejlikor. Blir underbart gott!
    Annars använder jag gärna olika peppar och gratängkrydda med cheddarsmak.
    Basilika, oregano och timjan är stora favoriter.
    Åh vad jag längtar till sommaren när man kan gå ut och plocka sina egna färska kryddor! Glömde bort myntan- så god i smoothies, juicer mm.m.m.
    Åh- kan det bli sommar NU!!!!!

  • JennyS91 10 mars 2010

    Min favorit är: Kött och Grill krydda från "Knorr". :)
    Och den jag använder minst - t.o.m. aldrig - är: Timjan.

  • matnjutaren 10 mars 2010

    JennyS91
    Prova timjan i köttfärssåsen. Den åker till skyarna , direkt.(Y)
    Och i bröd är den inte dum heller.(L)

  • hansdotter 10 mars 2010

    Håller med föregående talare- timjan i köttfärssåsen är såååå gott!

  • TTJ 10 mars 2010

    Till mina favoriter hör bla Italiensk salladskrydda persilja och cayennepeppar.

    Sen kan jag passa på att tipsa om santa marias krydda "pasta basilico", en jättegod krydda att blanda i creme fraiche eller yoghurt som kall sås eller bara strö lite över salladen....gott{eat}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.