Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritkryddor?

  • MatAnders 16 november 2007

    Jag klarar mig inte utan svartpeppar och spis kummin.

  • C_Ice 16 november 2007

    Grovmalen svartpeppar, Salt, Paprikapulver, Oregano, Vitlökspulver, samt mycket olika grillkryddor av flera soter. hmm har även funderat finns det att köpa Sourcream i någon form av krydda???

  • Lena 16 november 2007

    Skrivet av C_Ice den 16 nov 2007

    Grovmalen svartpeppar, Salt, Paprikapulver, Oregano, Vitlökspulver, samt mycket olika grillkryddor av flera soter. hmm har även funderat finns det att köpa Sourcream i någon form av krydda???
    Japp junis kryddor har den telefonnummer till dom är 023-64474 Lycka till(Y)

  • Jessika 16 november 2007

    Jag har det till köttmarinad i största allmänhet, kycklingmarinad, i fisk och tomatgryta (vit fisk) och i köttfärsrätter. Jag har t o m haft det i potatismos serverat till en köttfärsröra (glömde ha i kryddan i köttfärsen så det fick bli i moset).. Den påse jag fick tag i sist är inte lika stark som de jag köpt innan men visst är det en krydda att använda med ett visst mått av försiktigthet.:).

    Jag gillar den hur som helst och i marinader är den alldeles utmärkt.(Y)

    Skrivet av IrreVirre den 15 nov 2007

    Skrivet av Jessika den 15 nov 2007

    Jag är en riktig kryddoman. (H) Jag har ett köksöverskåp som är 30 cm brett. Hela nedre hyllan helt fylld av kryddburkar, ytterligare ett halvt hyllplan tas upp av påsar med kryddor i en burk och sedan har jag självklart ett "gäng" som står framme.

    Det konstiga är att jag använder nästan allt. Det finns visserligen några riktiga höjdar favoriter (Gyroskrydda, Jamaican jerk, Sydafrikansk stek och grillkrydda, 5-pepparmix, oregano, basilika, timjan, rosmarin, vitlök, svart- och vitpeppar, jalapeñjopeppar, kanel, mukot, kardemumma, ingefära, kryddpeppar....det blev visst många:D) och några riktiga "stolpskott" däribland en kycklingkrydda som bara smakar kryddpeppar/paprika och en fiskkrydda som nästan smakar socker.

    Saltar gör jag nog men inte mer än de flesta skulle jag tro.


    Vad använder du Jamaican Jerk till, Jessica?
    Jag har köpt det på Aruba och vet det funkar till revben. Men finns det något mera? Det är verkligen sting i den;-)
    undrar IrreVirre

  • pehrzonflickan 16 november 2007

    Jag använder svart/vit-peppar, citronpeppar, curry och basilika/oregano mest. Salt förståss.

  • 16 november 2007

    :D
    Min kryddor som jag använder är bl.a Nahrom allkrydda, vitlökskrydda, lökkrydda, pepparkrydda. Dessa går inte att köpa i affärer jag brukar köpa när jag är på kryddparty eller har ett hemma. Dessa kryddor är underbara, vitlökskryddan smakar färsk vitlök. Använder man dessa behöver man inte något salt. Om jag behöver salt använder jag Seltin som är lite snällare mot kroppen.

  • KerstinH 16 november 2007

    Min kryddor som jag använder är bl.a Nahrom allkrydda, vitlökskrydda, lökkrydda, pepparkrydda. Dessa går inte att köpa i affärer jag brukar köpa när jag är på kryddparty eller har ett hemma. Dessa kryddor är underbara, vitlökskryddan smakar färsk vitlök. Använder man dessa behöver man inte något salt. Om jag behöver salt använder jag Seltin som är lite snällare mot kroppen.

    Blev något fel jag är medlem inte gäst.

  • irrevirre 16 november 2007

    Aha! Marinad var en bra idé!
    Och kanske man slänger lite i köttfärsen också.....
    Det skall jag prova.
    Tack så mycket:-)


    quote]Skrivet av Jessika den 16 nov 2007

    Jag har det till köttmarinad i största allmänhet, kycklingmarinad, i fisk och tomatgryta (vit fisk) och i köttfärsrätter. Jag har t o m haft det i potatismos serverat till en köttfärsröra (glömde ha i kryddan i köttfärsen så det fick bli i moset).. Den påse jag fick tag i sist är inte lika stark som de jag köpt innan men visst är det en krydda att använda med ett visst mått av försiktigthet.:).

    Jag gillar den hur som helst och i marinader är den alldeles utmärkt.(Y)

    Skrivet av IrreVirre den 15 nov 2007

    Skrivet av Jessika den 15 nov 2007

    Jag är en riktig kryddoman. (H) Jag har ett köksöverskåp som är 30 cm brett. Hela nedre hyllan helt fylld av kryddburkar, ytterligare ett halvt hyllplan tas upp av påsar med kryddor i en burk och sedan har jag självklart ett "gäng" som står framme.

    Det konstiga är att jag använder nästan allt. Det finns visserligen några riktiga höjdar favoriter (Gyroskrydda, Jamaican jerk, Sydafrikansk stek och grillkrydda, 5-pepparmix, oregano, basilika, timjan, rosmarin, vitlök, svart- och vitpeppar, jalapeñjopeppar, kanel, mukot, kardemumma, ingefära, kryddpeppar....det blev visst många:D) och några riktiga "stolpskott" däribland en kycklingkrydda som bara smakar kryddpeppar/paprika och en fiskkrydda som nästan smakar socker.

    Saltar gör jag nog men inte mer än de flesta skulle jag tro.

    Vad använder du Jamaican Jerk till, Jessica?
    Jag har köpt det på Aruba och vet det funkar till revben. Men finns det något mera? Det är verkligen sting i den;-)
    undrar IrreVirre

  • farmoringer 16 november 2007

    Här är en kryddoman till kan man nog säga. Har hur mycket kryddor som helst och använder alla också. Beror väl mycket på att jag lagar mat varje dag och man vill ju inte att det ska smaka likadant varje gång även om råvaran är densamma...

  • sassa_s 17 november 2007

    jag använder mycket gurkmeja till nästan allt och svart peppar

  • Fiona 18 november 2007

    Jag använder alltid svart+vit peppar och salt, sen oftast örtsalt och har just nu en period då det blir mycket provencalska örter.. Sen är vitlök något som används i nästan ohälsosam mängd av mig, liksom piri piri...:D

  • morgana 18 november 2007

    Jag har blivit beroende av etiopiskt peppar i alla köttfärsrätter sedan jag blev introducerad för 15 år sedan. Jag har fått det insmugglat från Etiopien och är lite småskraj nu när det börjar ta slut, för nu har jag ingen som kan smuggla den mer...
    Det är som ett rödbrunt peppar, väldigt "hett", och är perfekt för köttfärs, den tar köttfärsen till nya dimensioner. Jag har provat den till annan mat, men resultatet blir då bara sådär.

  • evaldo 18 november 2007

    Skrivet av MatAnders den 16 nov 2007

    Jag klarar mig inte utan svartpeppar och spis kummin.

    Spiskummin kan jag inte äta, jag tycker att den både luktar och smakar fotsvett, Vi är lika både min sambo och jag. Innehjåller en maträtt spiskummin så kan vi inte äta den.

  • barbiegirl 18 november 2007

    Oj, har ett ganska gediget kryddskåp men om jag måste välja så är det ganska lätt.
    Vitlök, vitpeppar, salt, presilade, timjan samt ett antal asiatiska kryddor/såser.

  • Amika 18 november 2007

    Jag använder mest färska kryddor som jag själv odlar. Röd basilika är en favorit. Den är vacker att ha i sallader med. :)
    Det jag inte odlar själv är vitlök, kapris och svartpeppar.
    Senap är en god krydda i t.ex. kättfärsrätter. Även oliver.
    Jag är försiktig med salt. Men oftast behöver jag inte salt i maten, Då jag använder mkt buljong och olika fonder. Favoriten är hönsbuljong. Funkar till alla kötträtter utom fisk.

  • sjofredriksson 19 november 2007

    Av Indier har jag blivit rek att kryddor skall stekas först i lite olja innan man gör en gryta för då får man fram hela kryddans aromer, prova gärna det, det blir skillnad.

    Hos oss använder vi grillkrydda till grillat på helgerna, en stor favorit.
    Citronkrydda till fisk, i wokpannan och i dressingar.
    Grytor och grillad kyckling blir det Knorr Örtagården som är buljong till att krydda med på slutet.
    Italiensk ört, Basilika, Basilika och Vitlök och persilja är favisarna.
    En eller två tärningar blandas upp i 1-2 dl kokt vatten och hälls över grytan när alla ingredienser är brynta eller efter ½ stektiden på kycklingen.

    Juicer är bra kryddor, lime- apelsin- svart vinbär- tranbär- lingon med låg sockerhalt.
    Häll i ½ pkt konc juice tex tranbär-, svarta vinbär- tranbär sista 10 min i grytan eller häll över ½ pkt apelsin-, lime över kyklingen de sista 15 min.
    juicer av morot, rödbeta eller apelsin eller mixad kan kokas ner sakta till hälften och användas som sås till veg mat eller olika kötträtter.

    Använder alldrig salt men enstaka ggr Goumé salt eller flingsalt som det också kallas. Gourmésalt kräver mindre salt och har en mildare smak.
    Prova gärna på tomat och mozzarella sallad med peppar och olivolja-mums

    Mina favoritkryddor är ofta dem som jag hittar i affärer där invandrare bor, jag frågar andra i affären vad jag skall välja och till vad, jättekul att pröva nya kombinationer, rek varmt.

    Soja använder vi Tamari som är den enda utan socker men lika god.

    Färska kryddor i olika varianter står i köksfönstrett och används flitigt.
    Bladpersiljan står i kallt vatten i kylskåpet för då håller den sig bäst och korianderna
    får ligga i sin påse svalt i kylskåpet.
    Korinadern är favoriten när vi gör salsa till kötträtter isf såser och Cerviche, grönsaker och fisk i marinad.

    Lapsang som är ett rökt té använder jag för att få en rökaktig smak på biff, kyckling eller fläskkött som jag lärt mig av kinesiska vänner.
    Detta blir en smalare variant än när man som i Frankrike använder bacon i grytan för att få den rökiga smaken.
    Gör ett starkt té med 3 tsk Lapsang i ½ dl vatten och låt svalna, marinera köttet ca 20 min, vänd köttet flera gggr, häll av och marinera igen med andra favoritkryddor innan grillningen.

    Chili är en annan favorit som används i all mat Asien där vi nu bor.
    Finns i alla färger, former och styrkor.Finns färska som torkade.
    Sötsur chili sås är en bra färdig sås till olika kötträtter ex wook eller i sallad som mangosallad med chili som är en Vietnamesisk vardagssallad.

    Anis smaksätter efterrätter som hemgjord glass eller sorbet men är bra som té när magen är som en ballong efter stor middag eller efter starkt kryddat mat. Du kan också ta en nypa och tugga på för att magen skall må bättre eller när du har sockersug förstås..

    Lavendeln i köksfönstrett är också en favorit att ha i glass och sorbét.

    Till Morgana: ta en tur till sthlm för att hitta din Etiopiska peppar, det blir billigare och du kan njuta av storstaden samtidigt...
    Taj Mahal, Kammakargatan 40, tel: 08-21 22 81http://www.aos.se/StockholmsArtikel.aspx?bid=822854
    Afrikansk och asiatisk butik med stort sortiment av bland annat bönor, linser och intressanta kryddor. Här hittar du afrikanska smakhöjare i stora förpackningar.

    Hoppas ni fått lite inspiration som ni kan använda på kryddhyllan...

  • matkul 19 november 2007

    jag använder mest vit osvart peppar och så vitlök!

  • Svesse60 19 november 2007

    Istället för salt använder jag allkrydda, vet att det innehåller salt, men det känns lite nyttigare...Tycker att buljongtärningar ger en god och fyllig smak på såser. Lökpulver brukar också göra susen, när man vill ha en god sås till fläskkött t ex. Mejram är en annan favorit, som jag ofta använder i köttgrytor tillsammans med andra kryddor. Citronpeppar fick jag lära mig vid en grillutbildning, går att använda till det mesta. Vi kryddade kyckling, köttfärsbiffar inlindade i bacon, karré och mycket annat med bl a just den kryddan och det blev enorm gott.

    Ha en bra dag! :)

  • tilda 20 november 2007

    Vad vore livet utan vitlök?! När det gäller torra kryddor är vitlökspeppar en favorit. Funkar till det mesta.(Y)

  • Lilljeppe 20 november 2007

    Jag använder allround krydda till allt. Är inte vidare förtjust i svartpeppar:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.