Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritkryddor?

  • epi 20 november 2007

    Ingefära använder jag ofta i mina grytor och som krydda på kött. Dragon och oregano går också åt. Men jag har en piri piri som jag bara haft en gång enligt ett recept. Det blev så starkt så vi kunde inte äta upp maten. Vad ska man göra med den? hel mala och hur mycket för att kunna äta?
    Maria

  • pijaja 20 november 2007

    Mitt kryddskåp är välfyllt - eller ska man kanske säga sprängfyllt:)...!!!
    Det jag använder mest är nog salt (!), vit- och svartpeppar, VITLÖK (både i pulver och färsk form), chili, basilika, oregano och asiatiska såser. Är lite inne i en kinamatsperiod just nu så det blir mycket sånt. Hade en texmexperiod för ett tag sedan och då gick det mängder med peppar, chili, spiskummin och så förstås de färdiga kryddblandningarna som man kan köpa.
    Kryddor är underbart(Y)! Tänker på min mamma som i stort sett bara använde salt och vitpeppar... Maten var god, javisst, men inga överraskningar där inte... Svärmor är likadan(N)!
    Är det fler än jag som har den erfarenheten av de som idag är runt 70-80 år?

  • toja2000 20 november 2007

    Haha...
    samma hemma hos mamma för länge sedan.
    Det var vitpeppar och salt, men det dög då.
    Tror själv det var först på sena 70-talet jag själv började förstå att kryddor gör mycket och det fanns mer än vitpeppar och salt, det fanns ju för sjutton svartpeppar också :p

  • Grytlappen 22 november 2007

    Nymald vit- eller svartpeppar. Torkade örtkryddor lägger jag alltid i lite vatten innan de används. Torkade kryddor är ju kryddor där vattnet tagits bort, så det gäller att återställa det. Torkade kryddor avger ingen smak i fett!

  • 22 november 2007

    älskar örtaromat, passar till det mesta
    salt är ju ett måste till matlagning. det om att salt inte är bra för kroppen struntar jag i, för om man skall tänka så så kan man ju inte äta något;)
    sen så behöver kroppen salt för att överleva. om man nu kan bli sjuk av för mycket salt så kan man även det om man äter för lite salt. för brist på salt "kan leda till muskelkramper, aptitförlust och cirkulationsrubbningar. extrem brist kan leda till koma och död".
    tänk på att alla behöver salt, alla däggdjur. vi ger ju djuren saltstenar. tex. om fodret till en höna av misstag skulle innehålla för lite salt så skulle hon sluta värpa, och bli yr.
    tänk också på att salt binder vätska. för tex vatten är nödvändigt som lösnings- och transportmedel för vissa ämnen i blodet. eftersom vi består till 60% av vatten är det livsnödvändigt att det finns salt i kroppen som binder vätskan. vi behöver saltet för att hålla vätskan på plats

  • 22 november 2007

    glömde något- vitlökskrydda och citronkrydda!(Y)
    älskar också tacokrydda(Y)

  • Amika 22 november 2007

    Skrivet av nelirotger den 22 nov 2007

    älskar örtaromat, passar till det mesta
    salt är ju ett måste till matlagning. det om att salt inte är bra för kroppen struntar jag i, för om man skall tänka så så kan man ju inte äta något;)
    sen så behöver kroppen salt för att överleva. om man nu kan bli sjuk av för mycket salt så kan man även det om man äter för lite salt. för brist på salt "kan leda till muskelkramper, aptitförlust och cirkulationsrubbningar. extrem brist kan leda till koma och död".
    tänk på att alla behöver salt, alla däggdjur. vi ger ju djuren saltstenar. tex. om fodret till en höna av misstag skulle innehålla för lite salt så skulle hon sluta värpa, och bli yr.
    tänk också på att salt binder vätska. för tex vatten är nödvändigt som lösnings- och transportmedel för vissa ämnen i blodet. eftersom vi består till 60% av vatten är det livsnödvändigt att det finns salt i kroppen som binder vätskan. vi behöver saltet för att hålla vätskan på plats


    Så sant som det är sagt. Men använder man buljong eller fond i maten så kan den lätt bli för salt om man har i extra. Sen är det ju också så att om man har ett extremt salt intag och konstant känner sig sugen på extra salt när man äter så kan man ha nedsatt cortisonproduktion i kroppen. :)

  • matvraket 22 november 2007

    Jag gillar att mixtra med kryddor, och gillar många, men en krydda jag absolut INTE (N) gillar är vitpeppar! Usch! Vad är den bar för, liksom? Svartpeppar fungerar så himla mkt bättre! (Y)

  • nilami 22 november 2007

    Jag använder mycket oregano och svartpappar anars älska jag alla kryddor som hör julen till som kanel, ingefäre och nejlika. :D Visst använder jag salt - fast det inte är så bra. men man kan ju göra en del för att dra ned på det, koka potatis och grönsaler med skalet på tillexempel då behövs det inte salt!(Y)

  • farmoringer 23 november 2007

    Jag saltar aldrig när jag kokar potatis, ris eller pasta. Har lärt mig äta utan att salta dessa produkter och det smakar bra ändå..tycker jag. Blandar ju med såsen sen..

  • Varadero2a 23 november 2007

    En krydda med många användningsområden som jag lärde mig använda på en matlagningskurs ,är Knorr Persillade.
    Örtkrydda bestående av Persilja-lök-citrongräs-vitlök-salt.

    Prova den.(Y)

  • dimitra 23 november 2007

    Jag använder peppar, stark paprika, oregano, timjan, basilika, både färsk och torkad.
    Det bästa är nog kanel och malen nejlika. Supergott i köttfärs rätter.
    Yuammi

  • 24 november 2007

    glömde kanel!!(Y)

  • farmoringer 24 november 2007

    Örtkryddor av alla de slag är goda...

  • Nettie 24 november 2007

    jag använder mycket färska örter typ basilika, timjan, mejram, mynta koriander och naturligtvis vitlök.
    Även cayennepeppar, vit/svartpeppar, rökt paprikapulver (stark) jamaican jerk, sambal olek,
    citron och soja. Jag gillar att använda messmör och enbär när jag lagar viltgrytor.
    I saltväg har jag oftast maldonsalt.:D

  • greta-a 24 november 2007

    Jag avänder mest svartpeppar, curry och örter. Mineralsalt använder jag alltid om maten överhuvudtaget behöver saltet. Tar hellre mer av kryddorna istället för mer salt.

  • matvraket 25 november 2007

    kanel är min favoritkrydda nr 1! så underbart god! tyvärr fungerar den inte i alla rätter... (N)
    Däremot är vitlök en underskattad krydda. eller kallas det överhuvudtaget för krydda?

  • Aspholme 25 november 2007

    När man kokar potatis med skal så skall man inte salta vattnet, för saltet tränger inte igenom skalet. Vill du ändå få salt in i potatisen, så skär bort en bit i rundningen på alla knölar.(N)

  • lissu 25 november 2007

    Kryddor ... hm... mer smaksättning... pepparrot, ingefära, vitlök, rosépeppar, svartpeppar - och ofta tar jag grönsaksbuljongpulver i stället för salt...

  • styvan 26 november 2007

    Oj Oj, glöm inte kryddan Persillade som passar till många rätter bl. a potatisgratäng, köttfärs- och fiskrätter. Smaksättare i kryddsmör och crème fraiche och sist men inte minst i sallader.
    Innehåller salt, vitlök och persilja...jättegod!!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.