Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Festmat?

  • pussesnufsan 16 juli 2012

    Hej!

    Jag och min make ska ha 30 års fest nästa helg med en ganska tajt budget. (Runt 1000 lappen utan dricka)
    Det kommer runt 30 personer och vi har ingen aning om vad man ska bjuda på.
    Har någon något förslag på billig mat som ändå inte är torftig? Vad ska man ha för sött till kaffet istället för tårta? Funderar på någon form av bakverk i långpanna...

    Hjälp! :)


    Tack på förhand.

  • elleave 16 juli 2012

    *Pastasallad är rätt billigt om du inte har så många olika sorters grönsaker i.
    *Köttfärsbiffar kan du göra många på en plåt i ugnen
    *Kycklingfiléer, dela de antingen på 3 eller köp kycklinginnerfiléer, pensla med grillolja och kör på långpanna
    *Ev någon yoghurtsås till

    Finns många goda långpannekakor, min favorit är "Falsk toscka" en tunn kladdkakeliknande botten med kokostosca ovanpå.

    PMa gärna om du vill ha recept =)

  • The_mama97mia 17 juli 2012

    Intressant utmanande tanke.
    Klurar vidare men tänker spontant att som bakverk är ju s.k. Kärleksmums både gott o sött, lite finare om man skär i små bitar!

  • Erajscha 17 juli 2012

    Jag tänker att ni nog inte är ute efter en "sittande middag" utan mer åt bufféhållet. Om man tänker sig 900 i matbudget så hamnar man på 30 kronor per person, det borde gå att fixa rätt schysst käk för.

    Då skulle jag göra eftermarinerad kassler (tunna skivor som man häller en god örtdressing på t.ex. olivolja, persilja, lite vitlök och oregano, över), citronmarinerade kycklingspett, kokt färskpotatis, ett par goda kalla såser (yoghurtbaserade) och ett par sallader (t.ex. haricots verts-sallad och en vanlig blandad grönsallad med sockerärtor och fetaost i) till.

    Ett annat alternativ till så många är bakad potatis med olika röror till. Eller varför inte pajbuffé? Gör ett par olika (t.ex. crabfish och sparris, ost- och skinka, tomatpaj) och servera med en fräsch sallad till.

  • martina63 18 juli 2012

    Varför inte ordna ett knytkalas! Säg tex att alla tar med sig en kycklingsallad blanda eller byt med varandra under middagen. Bjud på gott bröd och ost, samt en god kaka till kaffet.
    Alla vill gå på fest och har nog inget emot ett knytis om budgeten är liten!;)

  • pussesnufsan 23 juli 2012

    Tack för svar! :)

    Det blir en typ av pastasalladbuffé... Gör en enorm laddning pastasallad med grundsakerna och sedan har vi olika köttsorter och sånt bredvid så man kan välja själv.
    Bakar bröd till och gör dressing/sås så ska det nog bli bra.

    Kärleksmums it is! :)
    Satt också och funderade på det och det låter ju som en bra idé. De flesta gillar ju choklad.

  • Tesslatess 23 juli 2012

    du kan göra mumsen extra chokladiga med ett dubbeltäcke av choklad, och kanske servera med vaniljglass?

    http://www.matklubben.se/recept/chokladkaerlekskaka_98641.html

    Se till att du gör ett par bitar utan kokos, om ni har någon gäst som är nötallergiker.

  • pussesnufsan 31 juli 2012

    Precis vad jag gjorde! Kärleksmums utan kokos med dubbel topping med extra fin mörk smält choklad och vaniljglass till. Supergott! Och en äpplekaka med kanel.

    Det blev pastasallad med marinerad kycklingfilé och fläskytterfilé. Fetaost, oliver och annat smaskigt bredvid. 4 olika såser, 2 hembakade bröd i långpanna. Succé! :)

    Vi räknade ut att det gick på runt 1200 kr eftersom vi hittade kött på kampanj och vi gjorde allt själva. Jätteroligt var det!

    Tack igen för tipsen!

  • The_mama97mia 31 juli 2012

    Vad skoj att det blev lyckat och att du kände dig hjälpt av tipsen!
    :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.