Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Festmat till laktosintolerant åttaåring

  • LindaGabriella 27 juni 2008

    Hej, vi får besök av en liten kille i sommar och han vi är samtidigt bjudna till svärmor. Han hänger med såklart, men eftersom han är laktosintolerant sa jag att jag kunde ta med något till honom att äta, men vad? Skulle tro att vi andra får smörgåstårta för det brukar de bjuda på.
    Vi klarar ju av vardagsmaten ok, men om någon har tips på något festligt så hör gärna av er.

    Hälsningar Linda

  • Vivoplena 28 juni 2008

    En bit smörgåstårta, låglaktos? Ett bröd han kan äta, räkor, skinka, grönsaker, låglaktosgräddfil, leverpastej, m.m.

  • Fiona 28 juni 2008

    Landgång? Det fick alltid vi när vi inte ville ha smörgåstårta som barn.. Lätt att göra laktosfritt också.

  • The_mama97mia 28 juni 2008

    något min grabb (8 år) är tokig i så är det det färdiga spareribs, bara att värma i mikron. Eller grillad kyckling.

  • monac 29 juni 2008

    smörgåstårts-bakelse..äkta majonäs är laktosfri! Om han nu vill ha nått som liknar det ni äter.
    Laktos är rätt enkelt att undvika. Det finns alldeles utmärkta soya eller havre baserade ersättningar att använda sig av...lyssna med hans föräldrar vad han "inte gillar" ...så ska du nog få i land det där!(Y)

  • irrevirre 29 juni 2008

    Jag håller med. Det är inget svårt att vara laktos-intolerant numera. Jag är själv det. Det finns nästan allt i laktosfritt, även komjölk. Han kan också äta smörgåstårta om det är mjölkfritt bröd, mjölkfri leverpastej, laktorfritt smörgåsmargarin m.m.
    (Det är mycket värre att inte tåla gluten.)

  • SDMaya 29 juni 2008

    Mitt tips är att gör snittar till honom, välj ett laktosfritt formfranska, och lägg i hans favoritpålägg ihop med lite sallad , grönsaker och Majonäs, de flesta är idag laktosfria, men läs på tuben eller burken.
    Mina döttrar gillar när jag rör ihop makrill med lite majonäs och sen finhackad gurka och sallad som jag tivet i småbitar.
    Gör den i 3 lager och dela på tvären... perfekt picknik mat med.
    Slå in i gladpack och låt gärna ligga en stund så det blir saftigt.
    Uppskattat :):p(Y)

  • SDMaya 29 juni 2008

    Glömde :o skriva att det är makrill i tomatsås:p:)

  • LindaGabriella 30 juni 2008

    Tack så mycket för alla bra tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.