Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fettig värre

  • piusamadeusmozart 7 oktober 2008

    Smòr, margarin......etc. finns det nàt fett som inte stelnar i kylskàpet?
    (Har sparat denna tràd fòr senare inlàgg)

  • Lindanemon 8 oktober 2008

    Mera information om fetter finns att läsa i Annika Dahlqvists blogg:
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

    Där kan man också läsa om "riktigheten" :( i våra forskningsrapporter, som våra kostråd grundar sig på...

  • Lindanemon 9 oktober 2008

    Hittade en annan sida, en liten kurs om blodfetter/kolosterol i kosten.

    http://www.kostdoktorn.se/?page_id=12

  • enAnnan 9 oktober 2008

    Jag köper också (mest) naturligt fett, men använder dock lätt creme fraiche och Milda mat ibland (därför jag vill komma ur creme fraiche träsket)...

    Det jag tycker är intressant i såna här disskusioner är att många blir så insnöade på just vilken kvalitet fettet har, men har inga som helst problem att köpa digestivekex, pulversåser, en-portions rätter, chips, färdiga köttbullar osv - som innehåller precis allt det ni förkastar när ni bara vill ha "nyttigt" fett - av den enkla anledningen att det går fortare och är enklare att laga mat då.
    Givetvis gör vi alla som vi vill och lever efter det vi tror på, men det blir lite dubbelt liksom.

    Det är därför jag reagerar stark i trådar om mat och barn, och hur fort matlagning ska gå och hur enkelt allt ska vara. :p
    Mer sådan här information - för det är oändligt viktigt!

    Jag håller med om boken, den är väldigt bra. Det finns fler som upplyser och ger oss fakta. Och Internet är ju en suverän källa, sedan ska man inte tro på allt man läser såklart.

    Själv är jag ju "tvingad" att köpa lite lightprodukter (blir mest blåbärssoppa, läsk och saft till helgen eller kalas) ibland då sonen har diabetes, så jag är ju väldigt glad att det finns.

    På mackorna har vi Milda (fd Flora) och till stekning och bak används smör. Olivolja och rapsolja också.

  • zonale 9 oktober 2008

    Det krävs att man tycker att det är tillräckligt viktigt då det tar tid att sätta sig in i vart alla andra "fettfällor" är. Fort och enkelt är ofta honnörsorden när det gäller matlagningen, åtminstone till vardags. Informationen är viktig, precis som du påpekar enAnnan men också att vi ställer krav på livsmedelsproducenterna. Många människor, har jag märkt, har blivit luttrade av alla katastroflarm, som framförallt kvällstidningarna har ökat sina upplagor med. Fram för större engagemang. Skulle vilja röra upp en folkstorm om jag bara kunde!!!

  • emmarosen 9 oktober 2008

    Det vettigaste är att äta med förnuft, vare sig det gäller mängd mat, fett, typ av fett etc. Om man sedan motionerar elelr rör på sig så mycket man kan, dvs vardagsmotion och kanske lite extra träning behöver man inte oroa sig för varken övervikt eller dåliga blodfetter.
    Förnuft är det bästa!:)

  • jas65 9 oktober 2008

    Själv så ogillar jag alla ligth produkter och ekologiska produkter. Nämde i en tråd att jag köpe 36 % grädde istället för 40 % fast förpackningarna såg lika ut, men jag märkte skillnad på både smak och utseende. Fick en kartong med päron festis och och tyckte att den smakade för illa och kollade på paketet jo det var en light version fy föggelröva för alla dessa produkter.
    P.S Det enda jag gillar som är ekologisk Ren och Älgkött med 40%%%-iga gräddstuvade trattkantareller med lingonsylt D.S

    Mvh
    Höfta på med hederliga promenader och mycket lek med barnen istället för att leka med light ocg GI metoder så kanske vi slipper dessa produkter i affärerna och vi håller oss friska och sunda ändå.
    Anders

  • Limparion 9 oktober 2008

    Skrivet av Eery den 7 okt 2008

    "fett som inte stelnar i kylen är bra fett"

    är det nån som testat att ha en flaska olivolja i kylen??


    Haha, mja, jag råkade visst göra det en gång. Det är ingen bra idé.

    Jag har börjat ha olivolja i en sån där sprayflaska när jag steker, det ska tydligen vara snålt och bra. Och nog räcker olivoljan läääänge nu. Men annars har jag gärna grädde i maten, utblandad med lite mjölk. Köper aldrig lightsaft, aspartam smakar ju skunk, och syrran skulle slå mig med en kastrull om hon såg att jag drack cancer, så det låter jag bli. Hellre saft med mindre socker, fast utan sötningsmedel i sådana fall.

  • enAnnan 9 oktober 2008

    Skrivet av jas65 den 9 okt 2008

    med hederliga promenader och mycket lek med barnen istället för att leka med light ocg GI metoder så kanske vi slipper dessa produkter i affärerna och vi håller oss friska och sunda ändå.
    Anders


    Jag vill inte slippa alla dessa produkter i affärerna då jag önskar att även min son kan få saft och läsk ibland...

    Och ekologiskt vill jag definitivt inte att de slutar sälja.

  • jas65 9 oktober 2008

    Tittar man idag på typ I diabetes så är det mycket mer vanligt idag än vad det var för 10-15år tillbaka eller har jag fel. Går man sedan in på och tittar på alla glutenintolleransa så är det över 100 % ökning sedan 10-15 år tillbaka. Kanske inte kan föklarara det direkt här med statistik men alla dessa sjukdommar har ökat med moderna tider eller hur? När jag gick i skolan så fans det en tjej som var sockersjuk på 500 hundra elever. dag så finns det troligen mer än 1 på 500 och tittar man sedan på alla feta barn så finns det 85 feta barn på 100 barn pgr av godis, video, data lata föräldrar osv
    Höfta på med aktiviteter
    Anders

  • jas65 9 oktober 2008

    Skrivet av jas65 den 9 okt 2008

    Tittar man idag på typ I diabetes så är det mycket mer vanligt idag än vad det var för 10-15år tillbaka eller har jag fel. Går man sedan in på och tittar på alla glutenintolleransa så är det över 100 % ökning sedan 10-15 år tillbaka. Kanske inte kan föklarara det direkt här med statistik men alla dessa sjukdommar har ökat med moderna tider eller hur? När jag gick i skolan så fans det en tjej som var sockersjuk på 500 hundra elever. dag så finns det troligen mer än 1 på 500 och tittar man sedan på alla feta barn så finns det 85 feta barn på 100 barn pgr av godis, video, data lata föräldrar osv
    Höfta på med aktiviteter
    Anders

    Även typ II vuxen diabetes

  • enAnnan 9 oktober 2008

    Ja Anders det är mycket mer vanligt nu, det har du rätt i. De som vet säger att det beror på miljö mycket. Och en del arv - men vi har ingen bakåt i våran släkt med diabetes så.. Själv struntar jag i var det kommer ifrån och är mer glad över att det finns hyfsad behandling.

    Hoppas det inte drabbar någon i din familj, så de enbart får dricka vatten resten av livet..

    Sockersjuka är ett helt fel begrepp, då du inte får det för att du äter mycket socker - vilket jag hoppas att du vet! Att det finns feta barn och lata föräldrar håller jag helt med dig om. Är det då inte bättre att utbilda dem, eller att de skaffar sig kunskap - än att "straffa" alla som har kunskapen och kan använda saker med måtta??

    Min son har fått diabetes trots undervikt, trots att han tränar mycket och trots att jag är en icke-lat, kunnig mamma med en gedigen kostkunskap.

    För mig är utbildning bättre än förbud. Och det är ju en självklarhet att föräldrar vill lära sig ge sina barn rätt sammansatt näring, så de orkar mer och mår bättre. Eller för mig är det en självklarhet.

    85 feta barn på 100??? Var kommer det ifrån? Själv är jag ju väldigt mycket på skolor och kan inte säga att procentsatsen feta barn är 85...det får fullständigt stå för dig!

  • enAnnan 9 oktober 2008

    Typ 2 diabetes är en helt annan sjukdom än typ1! Men det vet du väl också antar jag eftersom du skriver så mycket om detta. Den kan man påverka med mat och motion och kanske inte behöver medicinera, de har fortfarande produktion i bukspottskörteln.
    Det har inte de som har typ 1, de har ingen egen produktion alls och skulle dö om de inte fick insulin tillfört.

    Att vuxna får det är en sak, de kan avgöra själva vad de vill äta och dricka - det kan inte våra barn. Vare sig i skolan eller hemma.

    Och jag är glad att det finns både lightprodukter (även om jag inte köpte många alls innan och nu köper sötningsmedel och läsk ibland) och framförallt ekologiska varor i butiken. Sedan är det upp till oss att välja.

    Jag är som sagt för valfrihet.

  • anluk 9 oktober 2008

    Kan bara stryka under det enAnnan säger. Jobbar själv på medicinklinik på diabetesteamet och typ I och typ 2 är INTE ENS samma sjukdom. Dessutom kan man få diabetes oavsett om man rör på sig och äter helt rätt och är som en pinne (oftast då typ 1). Diabetes är en sjukdom som kan drabba vem som helst och ingen går säker. Visst skall vi äta sunt osv men hoppa inte på dem som ha diabetes och säg att det beror på det och det......

  • jas65 9 oktober 2008

    Självklart så kan man bota typ 2 diabetes med motion och kost, tidigare, det får vi äldre gubbar och kärringar som du och jag lära oss :). Om jag inte har fel så kallade man diabetes för sockersjuka tidigare möjligen att jag har vad vet jag. Angående 85/100 är beroende på var man bor men redan 15/100 är alldeles för mycket. Men att typ 1 har ökat borde väl ändå bero på vad vi som föräldrar har stoppat i oss tidigare. Tittar man från göteborg och västrta Sverige och uppåt ( Västra Götalandslän) så har Typ 1 ökat markant än vad den tidigare har gjort och detta på senare år. Ser man sen på Värmland så har glutenintolerans mångdubblat de senaste 12 åren.
    Mvh Anders

  • jas65 9 oktober 2008

    Skrivet av anluk den 9 okt 2008

    Kan bara stryka under det enAnnan säger. Jobbar själv på medicinklinik på diabetesteamet och typ I och typ 2 är INTE ENS samma sjukdom. Dessutom kan man få diabetes oavsett om man rör på sig och äter helt rätt och är som en pinne (oftast då typ 1). Diabetes är en sjukdom som kan drabba vem som helst och ingen går säker. Visst skall vi äta sunt osv men hoppa inte på dem som ha diabetes och säg att det beror på det och det......

    Anluk .
    Att det är det samma har aldrig nämts:)

  • enAnnan 9 oktober 2008

    Så 85 av 100 beror på var man bor?? Var är det så?

    Jag håller med om att det är för mycket redan vid 15 av 100, men det känns som att du höftar lite med sjukdomar och sanningar nu också, och det är inte okej i det här ämnet.

    Du säger att det "borde" bero på vad vi föräldrar stoppat i oss? M a o menar du att det är jag som gett min son diabetes p g a vad jag ätit? Vem säger det, vilken forskning bygger det på och framförallt läser jag gärna de studierna så var hittar jag dem?? Jag läser det mesta jag kommer över om just detta då jag både jobbar med det och har barn i det, men tyvärr så har jag missat att det är jag som är boven i dramat... Ser fram emot att läsa det.

  • jas65 9 oktober 2008

    Är det inte så ?
    Räkna själv när du är ute på stan så finner du själv en statistik som kanske överenstämmer.

    Se statistik om alla sjukdomar som rör diabetisk, allergi mm:

    Jag tror inte MAO menade med sin kommunitiska röda bibel för han han var en marxitisk teoretiker och jag tror inte han hade kunskap om kost på den tiden han reagerade att han förespråkade att det var du som förälder som har givit arv till dina barn att de fick diabetes ( men kanske den marxistiska kommuniska tron). Utan att vad vi föräldrar efter 70 -80 talet äter kan och kommer att ge förändringar i barnets genetiska arvsmassa som då tidigrare symomer på olkiikma sjukdommar. Vad vet jag .
    Om du läser i Göteborgsposten. Sydsvenskan.Linköpingsposten.Wermlandstidningen, Dagensnyheter. Expressen. Aftonbladet, Trollhättetidningen,Dalademkraten mm. Så behövs det inte någon forskning i ämnet med statliga medel utan man får själv förstå att detta är ett problem lilla du.

  • enAnnan 9 oktober 2008

    För det första är jag inte lilla du! Och för det andra har jag långt mer kunskap i detta än vad du brukar ha.

    Du menar alltså att du slänger ur dig ett så allvarligt påstående om att 85 barn av 100 är överviktiga p g a du räknat dem du sett på stan? Vilken vetenskap. Själv är jag mer med mina barn i skolor, på fotbollsplaner och hockeyrinkar och håller inte med dig över huvudtaget!
    Skapligt förtal av dagens barn tycker jag ändå att det är. Grundat på vad du tycker dig se på stan.

    Och att sedan ge dig på föräldrar till barn med diabetes eller gluten och grunda det på vad du läser i dagspressen?

    Varför tror du att all forskning är grundat med statliga medel? Vet du vad du pratar om över huvudtaget? Att du inte förstår ens vanliga svenska förkortningar är inte heller mitt problem. Mao har jag inte skrivit om alls, men vad ska man ta till när man inte har ett uns belägg för det man slänger ur sig. Man kan ju prova att vara en lustigkurre.

    Det är sådana som du Anders som startar fördomar om både det ena och det andra och fortsätter att sprida dem, utan kunskap alls.

    Nu har ju jag kunskapen (och inte tjocka barn eller fel matvanor) och tar inte åt mig, men de som inte har det kan nog mycket väl ta väldigt illa upp av vad du skrivit.

    Att du tycker saker är en sak, men att du påstår att det ÄR så eller att du VET, det är skrämmande.

  • jas65 9 oktober 2008

    Allt detta du skriver har du själv citerat fel, jag har inte anklagat någon förälder. Men jag har vist missat va MAO ( Finns den med i matklubbensfacit ?) betyder jag var dålig i svenska i skolan . Men tjocka barn är lika med tjocka föräldrar. Vetenskapligt bevisat vad är det?? Har du inte hört talas om sanolikhetsläran och den kan man med säkerhet bestämma på egenhand ( Böcker finns på bilioteket). Oktober förra året så förutspådde jag att det skuille bli en lågkonjuktur utan dess like som varken du lilla vän eller någon i vår generation har varit med om. Tror du mig inte så skall jag skicka rättelse till dig. Man behöver inte vara av vetenskaplignatur utan det går igen över allt även om du inte kan ta till detta, men sov på saken nu.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.