Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fettsnål / kokt mat?

  • Ehmer 4 januari 2010

    Hejsan jag skulle behöva lite hjälp med att hitta recept på fettsnål / kokt god mat här på sidan, jag upptäckte nydligen att jag har fått gallsten så jag behöver ändra mina matvanor en del och jag är helt "lost" när det gäller hällsosam kost.

    Så om någon här på forumet skulle vilja tipsa mig om några trevliga rätter som jag kan prova så feel free to do :)

    // Nicklas

  • MatAnders 4 januari 2010

    Att koka högrev i grytbitar med lök och morot och sedan göra en "mager" pepparotsås till är inte fett och jättegott sedan massa kokta grönsaker till.

  • Mistys 4 januari 2010

    Kokt kyckling med currysås tycker jag är en hit vi ofta gör. Koka valfri kyckling i vatten som precis täcker. Tillsätt buljong, morot, lök, hel svartpeppar och ett lagerblad. Koka tills kycklingen släpper benen. Ta upp, sila av skyn och gör sås på den genom att fräsa curry i lite margarin. Tillsätt ett par msk vetemjöl och slå på den silade skyn och ev matlagningsgrädde. Smaka av med salt,peppar och ev mer curry. Rensa kycklingen och ha ner det kokta kycklingköttet i såsen mums (L)

  • asasto 4 januari 2010

    Sjömansbiff

  • boz1965 4 januari 2010

    Oxbringa är ju en klassiker... Gör du en toppredd peparrotssås på mellanmjölk till det så har du en relativt fettsnål måltid.

  • The_mama97mia 4 januari 2010

    Man ska inte stirra sig blind på att undvika fett, en viss mängd fett behövs för att gallblåsan skall fungera normalt. Men allmänna råd är undvik rökt och fet mat, äpplen, päron och grön paprika - det ska tydligen vara hårdsmält liksom.

    Jag skulle tänka - ta in mycket soppmiddagar - både fisk o kött o veg soppor är mat som man blir mätt, nöjd och glad av utan att det behöver vara fettbomber.

  • Ehmer 4 januari 2010

    Tackar så mycket för alla svar och tips, dom är till stor hjälp. Har ni fler så är det bara skriva på :)

  • siggemums 5 januari 2010

    Om du inte har en lergryta så tipsar jag om att köpa en sådan. Det är enkelt och blir väldigt gott när man tillagar i den.
    Jag brukar köpa en hel majskyckling. Krydda med salt , peppar , lite olja och pressad citron. Du kan variera med att lägga till andra kryddor. Den sköter sig själv i ugnen . Ställ in i kall ugn och ställ in temp 200 gr ,1,5 tim. Du kan variera med valfria tillbehör,den är också god att äta som den är. Det blir en väldigt god sky att reda till en sås.

    Smidigt även att göra allt i ett i lergrytan: blanda kycklingfiléer, potatis, lök och morötter , kryddor o lite olja.

    Här är ett recept utan lergryta: Lägg kycklingfileer på en halvan av en plåt och potatishalvor på andra. Krydda med salt och en skvätt olja på potatisen och kycklingen. Krydda kycklingen med peppar, timjan och lite citron. 175 gr ca 35-40 min (är lite osäker på tiden, du får kolla så att det klart).

    Färsk pasta med en sås gjord på krossade tomater, kryddor basilika och spenat . Det kanske inte låter så gott men det tröttnar jag själv aldrig på.
    Lycka till med dina nya matvanor!

  • Skogsnatt 28 april 2010

    Kaninkött är inte alls dumt om man fått gallsten. Lite fett men ändå smakrikt. Har haft gallsten själv och det funkade utmärkt för min del

  • frucaos 28 april 2010

    Var får man tag i kaninkött?

  • jimboz 28 april 2010

    Dillkött och kalops ........Kotlettrad som kokas i buljong istället för ugnen.


    När jag gör grytor så finns inga regler....I med allt du tål och inte får utslag av...(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.