Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finns det rätta sättet att koka potatis?

  • Lara-Bromma 27 juli 2009

    Hej,
    jag hade en liten diskussion med min matintresserade manen om hur man skall koka färsk potatis (färdig skrapad).
    Han hävdar att den skall läggas i rikligt kokande vatten.
    Jag har lärt mig sedan länge att man skall enbart ha så mycket vatten att det skall täcka potatisar i kastrullen för att bättre behålla de nyttiga ämnen i potatisen.
    Vem av oss har rätt?

    Värma sommarhälsningar till alla
    Lara

  • Annafbg 27 juli 2009

    Jag gör som du - häller i så mycket vatten att det precis täcker potatisarna. Rikligt med kokande vatten låter som pastakok i mina öron.

  • Matvagott 27 juli 2009

    :p Ja jag lägger potatisen i en kastrull med vatten så den täcker sedan sätter jag på kastrullen på plattan och låter den koka upp... lägger alltså inte i kokande vatten..vet inte om det gör någon skillnad..Tack o hej...:o

  • The_mama97mia 27 juli 2009

    Ja med risk för att husfriden blir störd då... jag måste hålla med ovan sagda, har aldrig lagt potatis i rikligt med kokande vatten.. Men... det kanske är en hit?

  • Pirkko 27 juli 2009

    Lägg potatis i kokande vatten för att behålla vitamin C. Tillaga under så kort tid som möjligt och värmhåll inte.

  • Okänd 27 juli 2009

    Jag säger som Brasse Bränström, fel,fel fel! Ja det är ju inte fel på det viset! Men inte det rättaste sättet.
    Färsk nypotatis skall ångkokas i en potatisgryta som har en insats med hål i och som inte når ända ner i vattnet. Man lägger dill och salt i vattnet i bottnen och kokar sakta tills potatisen är färdig! Då strör man rikligt med nyklippt dill över och dofterna sprider sig i nejden.
    Så borde man koka all potatis egentligen, även när man skall göra potatismos.

  • Cassiopeya 27 juli 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 27 jul 2009

    Jag säger som Brasse Bränström, fel,fel fel! Ja det är ju inte fel på det viset! Men inte det rättaste sättet.
    Färsk nypotatis skall ångkokas i en potatisgryta som har en insats med hål i och som inte når ända ner i vattnet. Man lägger dill och salt i vattnet i bottnen och kokar sakta tills potatisen är färdig! Då strör man rikligt med nyklippt dill över och dofterna sprider sig i nejden.
    Så borde man koka all potatis egentligen, även när man skall göra potatismos.


    Det lät ju jättegott! Har du köpt en speciell insats eller köpte du gryta och insats i paket?

    Har sett på tv att kockarna lägger potatisen i kokande vatten för att behålla viktiga ämnen men inte vet jag...:o

  • Okänd 27 juli 2009

    Här kommer ett bra tips:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349205

    Den kan användas till mer än potatis!

  • 1337chef 29 juli 2009

    alternativt: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80112536
    har den inte själv men den borde funka lika bra.

  • Okänd 29 juli 2009

    Skrivet av 1337chef den 29 jul 2009

    alternativt: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80112536
    har den inte själv men den borde funka lika bra.

    Funkar absolut!

  • Pinglan52 30 juli 2009

    Jag lägger dillstjälkar i botten och de största potatisarna sedan i med de mindre ovanpå de stora potatisarna, häller på kallt vatten så de nästan täcker de små och saltar rätt så mycket. Kokar upp och låter koka med locket på glänt i 8-10 minuter, stänger av plattan, lägger på locket och det får stå i ca 10 minuter, häller av vattnet, täcker med en ren handduk eller hushållspapper så det ångas av. Så kokar jag min potatis året om. Detta blir energisnål kokning och potatisarna kokar aldrig sönder!(Y)

  • Lara-Bromma 30 juli 2009

    Skrivet av Lara-Bromma den 27 jul 2009

    Hej,
    jag hade en liten diskussion med min matintresserade manen om hur man skall koka färsk potatis (färdig skrapad).
    Han hävdar att den skall läggas i rikligt kokande vatten.
    Jag har lärt mig sedan länge att man skall enbart ha så mycket vatten att det skall täcka potatisar i kastrullen för att bättre behålla de nyttiga ämnen i potatisen.
    Vem av oss har rätt?

    Värma sommarhälsningar till alla
    Lara


    Tack så mycket för alla svar!
    Värma hälsningar
    /Lara

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.