Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

finns det riktlinjer

  • 6 april 2005

    Finns det någonstans där man kan hitta siffror på vad en smörgåstårta kostar att göra, jag har ett företag som ska börja tillverka både smörgås och smörgåstårtorjag vet inte riktigt var jag ska vända mig, tacksam för svar.vänligen Susanne Lundquist

  • gnutten1 2 september 2008

    Gör en smörgåstårta, beräkna kostnaden för ingredienserna själva. Ganska basic:)

  • Lilith 5 september 2008

    Hej,

    Om du skulle göra som gnutten1 föreslår, vilket säkert är det bästa, så måste du verkligen vara noggrann med din kostnadsberäkning! Väg, mät och räkna på öret...

    Anledningen till att hemmagjord smörgåstårta ibland ter sig hutlöst dyr är ju att man många gånger köper större kvantiteter än vad man egentligen använder. Och detta köps ju i allmänhet på en ICA/Coop eller liknande där priserna är högre än vad du som företagare kan komma undan med.

    Tittar man runt på vad en köpt tårta kostar så ligger de väl på ca 40-60:-/bit, allt beroende på ingredienser. En tårta med leverpastej, skinka, ägg osv kostar ju inte lika mycket som en med exklusiva ingredienser som rådjur eller kräftstjärtar.

    Skulle jag höfta så skulle jag tro att du kan räkna med en råvarukostnad om ca 10-12:-/bit. Glöm inte heller att räkna på momsbiten. Livsmedel är det ju 12% på, men när du säljer den färdiga tårtan så ska det ju vara ordinarie 25% (antar jag i alla fall!).

    Det skulle vara kul om någon som jobbar med detta kom med ett relevant svar. Då vet vi ju alla sedan vad det egentligen finns för prutmån på en köpt tårta till nästa gång! :p

    /Lilith

  • Okänd 5 september 2008

    Ännu en gammal tråd som är i farten....Och jag tycktes märka det för en gångs skull:D

  • molu 5 september 2008

    Har du ett eget företag och behöver hjälp med vad en
    smörgåstårta kostar att göra:'(
    Lägg ner företaget och syssla med något annat(N)(N)

  • 5 september 2008

    Molu!
    Varför detta tråkiga svar? Alla är ju nybörjare i början och uttrycker sej på olika sätt. Tycker nog att vi ska satsa på att vara trevliga och uppmuntrande mot varandra? Personen i fråga kanske har ett välrenommerat företag med toppentårtor nu, vad vet vi?(Y)

  • molu 5 september 2008

    Vivan

    Såg inte att inlägget var från 2005, vilket som , startar man ett
    företag och går in på ett forum om kostnader, hur seriös
    är man då?(N)(N)(N)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.