Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fisk

  • lenajeanette 19 februari 2008

    åh,...det lät härligt att gå till fiskbilen & låta dem rekomendera! Vill jag lyxa till det lite x-tra blir det ett par rejäla skivor tonfisk...stekt lätt i SMÖR ,med bara en citronklyfta till. men det blir inte så ofta som jag skulle önska kanske:( Hälleflundra & marulk är oxå 2 fiskar som är favoritet!

  • lenajeanette 19 februari 2008

    åh,...det lät härligt att gå till fiskbilen & låta dem rekomendera! Vill jag lyxa till det lite x-tra blir det ett par rejäla skivor tonfisk...stekt lätt i SMÖR ,med bara en citronklyfta till. men det blir inte så ofta som jag skulle önska kanske:( Hälleflundra & marulk är oxå 2 fiskar som är favoritet!

  • Legoli 19 februari 2008

    Använder oftast lax och torsk

  • Hjotrongull 19 februari 2008

    Jag tycker hajmal låter lite läskigt...Vilken fisksort är den mest lik i färg och konsistens??

  • farmoringer 19 februari 2008

    Jag använder inte torsk. Till gratäng blir det alaska pollok, hoki, pangasius eller sej........Sällan färsk fisk för det finns det inte så ofta här..

  • evaldo 19 februari 2008

    Vanligen använder jag vitfisk.

  • tilda 19 februari 2008

    Skrivet av carjoh den 19 feb 2008

    Jag tycker hajmal låter lite läskigt...Vilken fisksort är den mest lik i färg och konsistens??

    Pangasuis kallas också ibland för falsk sjötunga.
    Jag använder gärna hoki eller alaskapollock till gratäng. Jag brukar vattna ur fisken innan jag häller över såsen. Alltså, in i ugnen tills den släppt ifrån sig all överskottsvätska.
    Oftast blandar jag creme fraiche med någon sorts ost och dill (gärna citruskrydda eller lime pepper) Och naturligt vis lite salt och peppar(Y)

  • MatAnders 19 februari 2008

    Skrivet av pehrzonflickan den 19 feb 2008

    Lax eller torsk. Jag gjorde fiskgratäng idag. Tork i form med en räksås över och in i ugnen. Blev lite simmig, torsken var nog inte riktigt tinad. Jag är också intresserad av fiskrecept, gärna gratäng som är nåt annorlunda.


    Blev den simmig trots att du hade "tork" i*ler:D

  • MatAnders 19 februari 2008

    Skrivet av carjoh den 19 feb 2008

    Jag tycker hajmal låter lite läskigt...Vilken fisksort är den mest lik i färg och konsistens??


    Sjötunga i konsistensen faller inte i sär lika lätt som torskens skivor och smaken ja blandning av sej och sjötunga typ men det är klart sjötunga är ju inget som slår.

  • pehrzonflickan 20 februari 2008

    Skrivet av MatAnders den 19 feb 2008

    Skrivet av pehrzonflickan den 19 feb 2008

    Lax eller torsk. Jag gjorde fiskgratäng idag. Tork i form med en räksås över och in i ugnen. Blev lite simmig, torsken var nog inte riktigt tinad. Jag är också intresserad av fiskrecept, gärna gratäng som är nåt annorlunda.


    Blev den simmig trots att du hade "tork" i*ler:D


    Ja just det...hm, du har rätt. Kanske var det torsk jag hade!

  • MatAnders 20 februari 2008

    Skrivet av pehrzonflickan den 20 feb 2008

    Skrivet av MatAnders den 19 feb 2008

    Skrivet av pehrzonflickan den 19 feb 2008

    Lax eller torsk. Jag gjorde fiskgratäng idag. Tork i form med en räksås över och in i ugnen. Blev lite simmig, torsken var nog inte riktigt tinad. Jag är också intresserad av fiskrecept, gärna gratäng som är nåt annorlunda.


    Blev den simmig trots att du hade "tork" i*ler:D


    Ja just det...hm, du har rätt. Kanske var det torsk jag hade!


    Jag skulle egentligen bara skoja lite "tork" är ju ett papper och borde ha sugit åt sig vätskan, men men. Jag kockar alltid fisken innan jag gör gratänger så slipper du att det blir vattnigt, ungeför som när man ska göra brocoli eller blomkåls gratäng så ska de kokas lite innan.
    Pröva nästa gång så får du se.

    M.V.H
    Anders

  • JennyV 10 mars 2008

    Provade den här fisken "hajmal" eller pangasius som den också heter. Hade den i en fisksoppa och blev VÄLDIGT besviken!!!!!! Den smakade lera eller nåt- inte gott i alla fall. Tänkte att det kanske beror på att denna var odlad i asien tror jag?!! Finns det olika sorter och land som de kommer ifrån?? Hade inte hört talas om den förrän jag såg den i frysdisken! Den såg så fin ut där den låg så jag köpte tv packet men är inte så sugen på att använda den längre!!!

  • tulipan 10 mars 2008

    Den där hajmalen pangasus eller vad den heter är snuskigt god. HIttade den på Willys en gång och var tvungen att testa. Stora härligt goda filér och billig som attan. Här finns den alltid i frysen. :-)

  • enAnnan 10 mars 2008

    Vi äter INTE Alaska Pollock, gillar den inte alls.
    Inte sej heller

    Mycket torsk och lax blir det här. Eller hoki.
    Har provat färsk Hajmal oxå och blev glatt överraskad, stora fina filéer perfekta att steka.

    Vi äter mycket fisk,
    men jag är ganska kinkig med kvalitéen
    ;)

  • smacka1 1 december 2010

    Till fiskgratäng och fisksoppa använder jag sej.
    Älskar sej som nummer 2 bland fiskar. Nummer 1 är röding. Nr 3 är strömming.
    Är inte alls förtjust i torsk, hellre kolja då.
    Blev glatt överraskad över pangasus, stora goda file'er.
    Nu blev jag sugen, går och steker fisk....{messed}

  • frucaos 1 december 2010

    Skrivet av JennyV den 10 mar 2008

    Provade den här fisken "hajmal" eller pangasius som den också heter. Hade den i en fisksoppa och blev VÄLDIGT besviken!!!!!! Den smakade lera eller nåt- inte gott i alla fall. Tänkte att det kanske beror på att denna var odlad i asien tror jag?!! Finns det olika sorter och land som de kommer ifrån?? Hade inte hört talas om den förrän jag såg den i frysdisken! Den såg så fin ut där den låg så jag köpte tv packet men är inte så sugen på att använda den längre!!!


    Har hört fler som haft otur med pangasius - men tror att det är lite ovanligt trots allt. Ge den en chans till! Har för mig att man ska kunna lägga den i vatten ett tag för att få bort ev lersmak - du kan ju prova.

    Här går det mest i hoki och lax, (och torsk när jag inte får tag i hoki), men äter gärna färsk tonfisk ibland, strömming är gott, och - hälleflundra ... ojojoj! Men dyrt och inte så lätt att få tag i här, så det var längesen.

  • Erajscha 1 december 2010

    Jag använder oftast torsk eller alaska pollock. Hokin är dyr tycker jag och sej tycker jag inte om.

    Vi gör ofta denna mycket enkla men grymt goda fiskgratäng:

    Majonäs- och curryfisk

    eller denna:

    Arbogafisk

  • Marre73 1 december 2010

    Använder mig av hokifilè(findus), torsk och laxfilè.Har testat pangasius filè när det var bra pris på den men lyckades inget vidare, tyckte den blev smaklös.Vet inte hur man ska få till den, vattnig eller simmig blir den också för mig tyvärr.

  • bernit 1 december 2010

    Skrivet av Bianca den 19 feb 2008

    Jag brukar gå till fiskbilen och den fisk de rekommenderar för dagen tar jag. En klar favorit är dock hälleflundra. Till fiskgratäng väljer jag helst plattfisk, någon tunga av något slag och till grytor lite fastare fisk, helst inte torsk utan gärna sej(som faktiskt trots sin gråhet är en underbart god matfisk) och lax. Ska jag grilla tycker jag att kotlettfisk är suveränt. Som fd fiskhandlarfru blir man ju lätt bortskämd med bra råvaror så fryst fisk brukar inte användas alltför ofta.


    Håller med till alla delar - gratänger är plattfisk att föredraga och fisksoppa blir bättre av flera sorters fisk och skaldjur (Y)

  • bigganv 2 december 2010

    Här blir det oftast lax, torsk eller spätta.

    Vill passa på och varna för en fisk som heter Tilapia någonting! Smakar dy! Fick slänga en hel gratäng, det gick helt enkelt inte att äta!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.