Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fläckar på kläder

  • aQuarius 19 juni 2011

    Ursäkta att jag blandar in tvätt här på MK, men jag tror jag kan få svaren jag behöver av alla kunniga här.
    Mitt problem är att kläder (företrädesvis vita och ljusa kläder) har fått fläckar på sig INUTI tvättmaskinen. Det har hänt förut, men nu har jag precis tömt tvättmaskinen och flera plagg är till synes förstörda pga "nya" fläckar. Var kommer de ifrån? Behöver man göra rent inuti tvättmaskinen för att slippa detta?? Har använt alla olika tvättmedelmedel som finns, får fläckar ändå. Har ni dessutom något tips på universaltvättmedel som biter på ALLT och dessutom hur jag ska få bort dessa förbaskade fläckar så blir jag väldigt glad!

  • estrid1 19 juni 2011

    .... trodde det bara var jag som råkade ut för detta.Tyvärr vet jag inte hur man "botar" detta brukar alltid blir när jag tvättar sängkläder.Inte roligt att tvätta allt igen...:@

  • MatAnders 19 juni 2011

    Det brukar hjälpa att köra en tom tvätt med klorin i, troligtvis har du kalk beläggning inne i maskinen som tar åt sig färg som släpper lite då och då, kanske en tom maskin med citronsyra?

  • sivan52 19 juni 2011

    När jag fått svåra fläckar på mina kläder har jag tagit på Flytande Galltvål (tror det var ica maxi)
    och tvättat om kläderna.
    fläckarna brukar försvinna.
    Lycka till !!

  • Mistys 19 juni 2011

    I min maskin finns en gummiring eller gummilist som sluter tätt mot luckan. Har inte sett tidigare att denna är som en påse eller veck ( vet inte hur jag ska beskriva det) I detta veck hittade jag mycket smått och gott{sick} Här får jag rengöra då och då. Tvättmedelsrester fastnar här och möglar som sen lossnar, inte bra{angry-annoyed}. Så rengöring i gömda veck rekomenderas ....om du har det!

  • hasselkalvhult 19 juni 2011

    kör maskinen så varmt det går

  • pihal 19 juni 2011

    Skrivet av sivan52 den 19 jun 2011

    När jag fått svåra fläckar på mina kläder har jag tagit på Flytande Galltvål (tror det var ica maxi)
    och tvättat om kläderna.
    fläckarna brukar försvinna.
    Lycka till !!



    Jag brukar också använda galltvål, funkar på de flesta fläckar. Brukar finnas i hälsokostaffären.
    Mvh pia

  • frucaos 19 juni 2011

    Finns det ett filter så ska det rengöras. Har haft samma problem och letat oss blå efter sagda filter, utan att hitta något ... rengjorde ringen regelbundet, likaså facket som man doserar tvättmedel i (där blir det snuskigt efter en stund), och körde på max-temp och tom maskin. Det hjälpte en kort stund, men problemet kom tillbaka altl för ofta. Grr. Har nu flyttat ifrån maskinen och hoppas slippa problemen när vi skaffar ny. Lycka till!

  • FruAst 19 juni 2011

    Hej!
    Kör du din maskin på 90 graders tvätt ibland? Om inte gör det, kör du aldrig maskinen ordentligt varmt mellan varven blir den full av bakterier och tvätten luktar illa. Jag läste en artikel i GP om detta för några år sen. Där stod det dock inget om fläckar men har man inte en ren maskin blir ju inte tvätten ren. Jag kör mina bomullslakan och frottéhandukar i 90 grader, även färgade saker, och det fungerar bra. En annan tanke som slog mig var att under småbarnsåren dök det alltid upp fläckar på ungarnas kläder efter tvätten. Det var fruktspill som inte syntes före och blev så att säga fläck efter tvätten. Det går bort bra med klorin, eller ännu hellre med fläckspray före!

    Lycka till!

  • DoctorWho 20 juni 2011

    Skrivet av Misty09 den 19 jun 2011

    I min maskin finns en gummiring eller gummilist som sluter tätt mot luckan. Har inte sett tidigare att denna är som en påse eller veck ( vet inte hur jag ska beskriva det) I detta veck hittade jag mycket smått och gott{sick} Här får jag rengöra då och då. Tvättmedelsrester fastnar här och möglar som sen lossnar, inte bra{angry-annoyed}. Så rengöring i gömda veck rekomenderas ....om du har det!


    Min mamma torkar alltid av gummilisten med en trasa innan hon plockar ur tvätten ur maskinen. Hon gör så för tvättmedelsrester fastnar på gummilisten och ger vita fläckar på allt som nuddar listen.

  • aQuarius 22 juni 2011

    Tack snälla för alla svar! Jag har gjort rent gummilisten nu, får ut och leta galltvål eller klorin. Och köra på 90 grader. Ett av de mest förstörda plaggen är en av dotterns klänningar. Hon spillde typ ett helt glas med påskmust över sig, och trots att jag tvättat den säkert 4 gånger i 60 grader så är fläckarna värre än nånsin. Jag hade inte nåt fläckborttagningsmedel hemma så det har jag inte använt. Har hört att det inte funkar om man redan har tvättat kläderna.

  • Egunnar 12 februari 2016

    Skrivet av aQuarius den 19 jun 2011

    Ursäkta att jag blandar in tvätt här på MK, men jag tror jag kan få svaren jag behöver av alla kunniga här.
    Mitt problem är att kläder (företrädesvis vita och ljusa kläder) har fått fläckar på sig INUTI tvättmaskinen. Det har hänt förut, men nu har jag precis tömt tvättmaskinen och flera plagg är till synes förstörda pga "nya" fläckar. Var kommer de ifrån? Behöver man göra rent inuti tvättmaskinen för att slippa detta?? Har använt alla olika tvättmedelmedel som finns, får fläckar ändå. Har ni dessutom något tips på universaltvättmedel som biter på ALLT och dessutom hur jag ska få bort dessa förbaskade fläckar så blir jag väldigt glad!

  • Egunnar 12 februari 2016

    Skrivet av aQuarius den 19 jun 2011

    Ursäkta att jag blandar in tvätt här på MK, men jag tror jag kan få svaren jag behöver av alla kunniga här.
    Mitt problem är att kläder (företrädesvis vita och ljusa kläder) har fått fläckar på sig INUTI tvättmaskinen. Det har hänt förut, men nu har jag precis tömt tvättmaskinen och flera plagg är till synes förstörda pga "nya" fläckar. Var kommer de ifrån? Behöver man göra rent inuti tvättmaskinen för att slippa detta?? Har använt alla olika tvättmedelmedel som finns, får fläckar ändå. Har ni dessutom något tips på universaltvättmedel som biter på ALLT och dessutom hur jag ska få bort dessa förbaskade fläckar så blir jag väldigt glad!

  • Egunnar 12 februari 2016

    Jag har samma problem. Fläckarna är väl avgränsade och handflatestora. Det händer bara när jag använder en och samma maskintyp. En toppmatad maskin av välkänt fabrikat. Kan det ha med saken att görs?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.