Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fläderblommor (Sambucus Nigra)

  • lenajeanette 7 juni 2008

    Jag skulle vilja spara lite fläderblommor till senare bruk. Vet någon om man kan frysa dem och sedan ta fram och använda? Har provat att torka men det blir inte så bra.

  • zonale 8 juni 2008

    Hej lenajeanette.:) Har själv en fläder som är nyplanterad för i år och inte gett några blommor än men en väninna brukar frysa och det går alldeles utmärkt enligt henne.

  • lenajeanette 8 juni 2008

    Jag planterade en fläder när jag väntade min som våren 2000, nu är den flädern jättelik, och full av blommor.

  • The_mama97mia 8 juni 2008

    Vi gör också saft direkt och fryser saften sen. Men jag kan tänka mig att det funkar att frysa blommorna. Köpte torkade ett år men gjorde nog aldrig ngt med dom.

  • segerwitch 8 juni 2008

    :D JÄTTE GRATTIS!:D(Y)

  • WivianneA 8 juni 2008

    Det går alldeles utmärkt att frysa blommorna. Jag gör så att jag fryser blommorna allteftersom de slår ut. Sedan kan jag använda dem när jag vill och har fått tillräckligt många.

  • enAnnan 8 juni 2008

    Åh vad avundsjuk jag blir :p
    jag fullkomligen älskar fläderblomssaft
    hoppas du kan spara och ta fram i vinter..

  • tovzan 8 juni 2008

    Vi brukar också alltid frysa blommorna, sen gör vi saften när man har lite mer tid och det går jättebra!!

  • The_mama97mia 8 juni 2008

    Jag läste i senaste numret av Allt om Mat att det går utmärkt att frysa in blommorna, använd dom otinade sen stod det.
    Ska plocka några omgångar i veckan!

  • marwis 8 juni 2008

    Det går jättebra! Har själv prövat. Låt inte blommorna bli överblommade innan du tar dem, för då blir de bruna i frysen, det gör inget för saftens skull, men ser lite tråkigt ut. Lycka till(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.