Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

födelsedagstårta

  • 15 januari 2006

    fyller snart 18 och ska baka en tårta tills dess. vill ha en tårtamed fyllning och som man kan dekorera fint. något förslag? vill även gärna ha tips på någon god paj att ha på kalaset. gärna med kött eller kyckling.

  • 17 januari 2006

    HejMarängtårta jättesmarrig.3 äggulor (spara äggvitorna) och 1½ dl socker vispas jättehårt. Rör sedan i 5 msk mjölk och ½dl smält margarin. Blanda i en annan skål 2½ dl vetemjöl, 5 tsk bakpulver (ja 5 ska det vara), 1 tsk vaniljsocker och sikta sedan ner det tillsammans med det första du rörde ihop.Bred ut smeten på en välsmord bröad långpanna. Vispa de sparade äggvitorna till hårt skum, rör försiktigt ner 2½ dl socker och bred ut marängen på smeten. In i ugnen 200 grader ca 15 min.Låt den kallna. Dela den mitt av och lägg rikligt med vispad grädde emellan och låt marängdelen vara uppåt. Du kan garnera den med t ex frukt eller vad du tycker om.Annars har jag vanligtraditionell gräddtårta.Botten: Vispa 4 ägg och 2 dl socker pösigt. Blanda ner 1 dl vetemjöl och ½ dl potatismjöl + 1 tsk bakpulver. Häll smeten i osmord form men med smörat bakpapper i botten ca 22-25 cm i diameter. 200 grader ca 30 min. Låt den kallna. Dela den sedan i 3 delar. Inte helt lätt men om du har tillgång till pianotråd eller en jättevass kniv så brukar det lyckas. Kall ska den vara inte bara sval.Fyllning: Mosa 2 bananer och blanda med 1 dl vispad grädde. Lägg på nästa botten och lägg på ca 1½ dl hallon eller jordgubbssylt. Tredje botten: Garnera snyggt med 3 dl vispgrädde och lägg t ex på halverade vindruvor eller någon annan frukt som du tycker om.Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.