Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förbereda Sjötunga Walewska?

  • lockig 9 februari 2009

    Hej!

    Tänker laga Sjötunga Walewska till en middagsbjudning i helgen och har hittat ett klassiskt recept med hummersås. Enligt receptet kan såsen förberedas, men sedan ska jag koka potatis till mos, sjuda fiskfiléerna och varmhålla för att sedan göra moset, spritsa det och gratinera av moset en första gång. Därefter ska fisken och såsen läggas på innan man gratinerar ytterligare några minuter.

    Jag är lite osäker på hur långt jag kan förbereda. Borde jag inte kunna förbereda även moset och spritsa ut det i formen? Eller blir det torrt och segt om det får stå några timmar? Någon som har tips på hur långt jag kan förbereda denna rätt?

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

  • Charl 9 februari 2009

    Jag brukar förbereda moset, det blir jättegott.
    Sedan när det är dax så sätter jag in fatet i ca 225 gr ugn. Under tiden lagar jag fisken i micron. Nu är såsen också varm, ut med fatet och lägg lite sås i botten och på med fisken o en del av såsen och så in i ugnen igen några min. Garnera o ha också sås bredvid.

  • osita 9 februari 2009

    Visst kan du gratinera moset i förväg!!
    Och sedan bara "bränna" av med fisken och såsen.
    Moset tar ju längre tid att färga det är därför som man gör det i 2 steg.
    Ett par timmar i förväg gör ingenting.

  • bernit 9 februari 2009

    Skrivet av lockig den 9 feb 2009

    Hej!

    Tänker laga Sjötunga Walewska till en middagsbjudning i helgen och har hittat ett klassiskt recept med hummersås. Enligt receptet kan såsen förberedas, men sedan ska jag koka potatis till mos, sjuda fiskfiléerna och varmhålla för att sedan göra moset, spritsa det och gratinera av moset en första gång. Därefter ska fisken och såsen läggas på innan man gratinerar ytterligare några minuter.

    Jag är lite osäker på hur långt jag kan förbereda. Borde jag inte kunna förbereda även moset och spritsa ut det i formen? Eller blir det torrt och segt om det får stå några timmar? Någon som har tips på hur långt jag kan förbereda denna rätt?

    Tacksam för all hjälp jag kan få!


    Du talar ju själv om hur det skall vara - jag anser att hela rätten skall göras på en gång, dvs att
    - potatisen kokas
    - fisken pocheras
    - spadet används till såsen (medan fisken hålls varm)
    - duchessen görs klar, spritsas och gratineras lätt
    - fisken och såsen läggs på
    - allt gratineras färdigt.

    Anledningen till att jag anser att inte potatisen kan göras i förväg är att även duchessen skall vara varm när man serverar.
    Det är bra om man från en fiskfond kan förbereda såsen utan att använda allt fiskspad till såsen och istället använda den till att hålla filéerna varmq.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.