Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förgräddade pajskal

  • lmk 28 mars 2010

    Ska ha en liten buffe på längfredagn , och tänkte bjuda på 2 pajer här fr matklubben. Skalen ska förgräddas, men kan jag grädda som redan dagen innan? Blir det någon skillnad?

  • FruAst 28 mars 2010

    Jag tror det blir skillnad. Skalet ska ju bli krispigt och förgräddar du för tidigt finns det risk för att det antingen blir för torrt eller att det kladdar ihop. Däremot kan man ju alltid med vanlig pajdeg göra den innan och låta den vila i kylen ogräddad ett dygn eller så. Det skulle jag göra. All mat är alltid godast om den är nylagad. Eller helt klar och servaras uppvärmd. Jag skulle inte testa mellanalternativet att bara förgrädda pajskalet. Men någon annan kanske har provat...{mohawk}

  • Gnurf 28 mars 2010

    Jag har provat många ggr...bla då jag lagat matpaj till 100 personer, en Västerbottenspaj som förrätt med laröra, avokado och löjrom on the side {party} Det funkar OK (och är ju väldigt smidigt att slippa momentet med kavling och gräddning), se bara till att plasta in pajskalen ordentligt. Använd gärna billiga "engångsformar" av alufolie (som utan problem kan användas flera ggr) om rätten ska serveras direkt på tallrik, dvs ev dekorativt syfte av pajformen är sekundärt.

    Edit: A-Ha...det är bara 2 pajer!! Men då vinner man väl inte så himla mycket med att förgrädda dagen innan?

  • lmk 28 mars 2010

    Jo, tid och planering är i detta fall a och o, då vi är i en stuga med ett minimalt
    utrymme i köket samt att hela dagen är fullspikad. Det ska ju dessutom lagas en massa annan mat oxå.

    Men tack iallafall...jag tror jag chansar, köper med lite pajdegsmix ifall det misslyckas :o)

  • Bumbis 28 mars 2010

    Byt ut pajdeden mot en som inte behöver förgräddas. Sök här på Tinas pajdeg, den är jättesmidig att göra och lätt att kavla ut. Du kan tom göra degen hemma dagen innan och förvara i en liten påse.

  • AnneNi 28 mars 2010

    Borde det inte vara bättre att laga pajerna helt färdiga och värma dem i ugnen en stund innan servering? Så blir det minimalt med arbete ju, och smaken tror jag blir ungefär densamma.

  • Gnurf 28 mars 2010

    Ja, självklart!! Varför glömmer man (jag) alltid bort att tänka utanför boxen ibland {dont-know} fokuserar väl för hårt på frågeställningen...{hypnotized} Det finns måhända micro i stugan...då är ju problemet solved...

    Skrivet av AnneNi den 28 mar 2010

    Borde det inte vara bättre att laga pajerna helt färdiga och värma dem i ugnen en stund innan servering? Så blir det minimalt med arbete ju, och smaken tror jag blir ungefär densamma.

  • mattjejen 28 mars 2010

    Är det kalla pajer du ska göra så förgrädda pajskalet hemma å häll i fyllningen på plats, annars e de bara att göra färdigt pajerna hemma om dom ska va varma...

  • lmk 28 mars 2010

    Tack snälla ni för alla tips och kommentarer ;o) Ja, micro finnes. Ja göra pajerna klart dagen innan- kanon. Om det nu inte var så att själva fyllningarna kommer med gästerna.....

    Tack iallafall,

  • Gnurf 28 mars 2010

    A-Ha :) Fyllningen kommer med gästerna {laugh} Skrev du det!?? *oj oj måste börja läsa text lite noggrannare*

  • JennyV 31 mars 2010

    När ska man förgrädda pajskal och när ska man grädda skalen med fyllningen??? Vad är skillnaden och när ska man egentligen göra vad??

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.