Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förkylning, hosta, hosta, hosta...

  • ros 28 februari 2010

    :)Hej på er alla glada matklubbsvänner!

    Har ni några bra tips för att lindra intensiv hosta.

    Jag hostar dag och natt
    Vi har riktig "skrällhosta"
    Man blir ju så slut i hela kroppen när man hostar, hostar och hostar....

    Vi har inte så mycket feber och snuva

    Har ni några bra tips som kan lindra denna jobbiga hosta dag och natt?
    Tack på förhand för alla bra tips(Y)

  • Mistys 28 februari 2010

    Doktorn !
    Jag hade så julen -08 Tillslut fick det bli doktorn. Hade " mykoplasma" en sorts lunginflamation som iof inte gick att bota med antibiotika då det är virus men fick dunderhostmedicin till natten, Cocciliana tror jag det stavas. Starka grejer....men bra i väntan på självläkning :p

  • Gnurf 28 februari 2010

    Prova det där med en tesked Vicks Vaporub i skål med kokande vatten och så handuk över axlar/huvud. Rensar och friskar upp....:)

  • Zeldasmatte 28 februari 2010

    Hör efter med sjukvårdsupplysningen så fort som möjligt, kan behövas pencillin... Åkte själv på luftrörskatarr...

  • popik 28 februari 2010

    prova denna

    Sbiten - Rysk förkylningsdryck
    annars brukar jag göra vitlöksavkok, det brukar hjälpa.

  • ros 28 februari 2010

    :)Tack för alla bra tips!

    Jag vill ju inte gå till "farbror doktorn" i första taget

  • Mistys 28 februari 2010

    Fast tre veckor är inte första taget. Jag hade hållt på två och en halv vecka och fick skäll av farbror doktorn att jag inte ringt åtminstone efter två veckor. Lungorna skulle man vara rädd om sa han :(
    Men jag är också sån som aldrig går till läkaren. Det var min man som ringde hemläkaren denna gång. Han fick väl inte sova stackarn :p

  • theomaja 28 februari 2010

    Försök med att höja huvudändan på sängen. Kan underlätta andningen. Drick mycket vätska men undvik mjölk och mjölkmat,som är slembildande. 6 av 8 i den närmaste familjen har varit eller är drabbade av samma elände. Jag själv fick andnöd av allt hostande. och har legat inne på sjukhuset 4 dygn med andningshjälp. Slutat röka på kuppen. Vid minsta andningsbesvär, sök doktor omg. för att få hjälp.

  • MillyNova 28 februari 2010

    vitlök och honung brukar funka bra..
    Men doktorn är nogen bra ide om det inte blir bättre snart, pulmicort funkar väldigt bra om han har asmatiska besvär..
    Lycka till :)

  • siggemums 28 februari 2010

    Starka hostmediciner tycker jag bara att man ska se som en sista utväg men en sådan besvärlig hosta i tre veckor ska du självklart söka läkare för. Definitivt med din pojke!!!
    Att dricka mycket är bra mot hosta och annan förkylning. Vatten går bra med det kan kännas skönare med lite varmt te med honung.
    Krya på er!

  • idea_ 28 februari 2010

    Hade själv långvarig hosta av den typen för flera år sedan, när jag väl gick till doktorn hade jag utvecklat bronkit som behövde såväl kortisoninhalation som antibiotika för att mina stackars lungor skulle bli friska, ta pojken till doktorn, med så djup och långvarig hosta behöver han en riktig diagnos.

  • barnbarn 28 februari 2010

    Det här använder jag och min familj.barn o barnbarn när vi har hosta.
    Koka 1 tsk anis med 5 dl vatten.Tillsätt 1 tsk timjan och låt dra i 10 min.
    Söta med honung. Drick . Det är bra vid vanlig förkylningshosta i alla fall.
    (Y)

  • roosen19 2 mars 2010

    jag är inte den som går till läkaren för än det blir typ med ambulans,(liten överdrift ) :p för ca 2år sedan hade jag en jätte jobbig hosta. men bara på natten.. jag fick inte sova något alls.. eller ja, jag sov i skolan, tillslut va jag så trött så jag inte orkade med något,:Z då sa min pappa till mig att gå till hans läkare. jag kommer inte ihåg diagnosen men jag fick en inhallator, som kom väl till pass, när hostan slutat så hade jag utvecklat någon typ av astma, jag som va en aktiv fotbollspelare på A-lags nivå fick använda den flitigt. Sen en annan sak, min mamma hade en jävla hosta för ett tag sedan.. det visade sig att hon hade åkt på en lunginflammation och fått vatten i lungorna, man skall akta sig för sånt. (N)

  • tomattjat 8 mars 2010

    Te på timjan fungerar vid rethosta! Krya på er!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.