Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förslag till mat i en kylväska

  • vonne 11 april 2008

    Jag undrar om det är någon som skulle kunna ge lite tips och idéer när det gäller vad man kan ta med sig i en kylväska när man är ute och arbetar.
    Min sambo arbetar som hantverkare och det är svårt att hitta på saker som han kan ha med sig som lunch (han har ingen uppvärmningsmöjlighet). Oftast blir det smörgåsar men han behöver något mer och han är trött på att äta ute på restauranger.
    Hoppas att någon har något "matnyttigt" att komma med :)

  • monac 11 april 2008

    varför inte en super god gi-sallad,det skulle jag bli glad över att hitta i min lunch kylväska:D

    Koka quinoa, mungbönor och ägg kvällen och lägg ihop alltsammans på morgonen.

    4 portioner

    2 dl quinoa
    2 dl mungbönor (helst blötlagda)
    4 ägg, hårdkokta
    200 g kräftstjärtar i lag
    4 msk forellrom
    1 sats hemgjord majonnäs ( se recept till timjanaioli)
    1 påse bladspenat, minitomater, böngroddar

    Skölj och koka quinoan enligt anvisning på paketet. (15 minuter)
    Blötlagda mungbönor kokar på 30 minuter, utan blötläggning ca 1 timme. Låt bönorna rinna av och blanda gärna med olja, vinäger, salt och peppar.
    Vänd ihop quinoa och bönor vid servering, eller när du gör lådan. Beräkna 1 dl av varje per portion.
    Lägg upp salladen på en bädd av bladspenat.
    Lägg upp 1 ägg, delar i klyftor och en klick majonnäs, ca 1/2 dl väl avrunna kräftstjärtar och 1 msk forellrom.
    Garnerna med tomatklyftor och böngroddar. Avsluta med ett varv på svartpepparkvarnen.
    Förvara salladen kallt till servering.
    Receptkälla: www.schuck.se/quinoasallad-med-mungbonor-kraftstjartar-och-agg

  • Mojjan-73 11 april 2008

    Olika soppor varma eller kalla kan man hälla upp i termos och då håller dom sig goda länge. Bara att komplettera med en extra matig smörgås. (Y)

  • enAnnan 11 april 2008

    Skippa kylväskan och köp honom en mattermos!
    Fyll med grytor eller köttfärssås och sallad till.

    Eller kalla köttbullar, oststavar och grönsaker
    Kokta ägg, kall kycklingfilé i tjocka skivor och grönsaker

    Lite blandat plock helt enkelt, med betoning på protein.

  • Glitterfia 11 april 2008

    Håller med enAnnan :D
    Köp en mattermos (L)
    Jag har haft mycket användning för min. Gjorde altid korv och makaroner i den när min dotter hade utflykt med skolan, det var vad hon ville ha och jag visste att hon inte behövde vara hungrig.

  • brunkullan65 11 april 2008

    Använd en termos m kokt vatten och ha sedan med olika varma koppen soppor. Ägg, köttbullar att lägga på mackan. Keso m olika blandningar ( lägg blandningarna i sep burkar så blir det godare när man äter sedan)
    hemlagad potatissallad, köttskivor av vad man har kanske blev det en kotlett över efter middagen eller en kycklingbit?
    sallad är bra som kompliment men knappast som enda rätt då han jobbar tungt.
    Varm choklad och mackor.
    Lunchbagetter, baka brödet själv annars blir det så dyrt.
    Det finns mattermosar att köpa de har större hål upptil kostar en slant tyvärr men har man råd så, annars kanske ni har en barntermos de brukar också ha lite större hål och i dessa kan man ju lägga varm mat som blir lagom tempererad när man ska ha dem.
    Lycka till/Pauline(Y)

  • zizzi08 11 april 2008

    Pasta sallader,makor med stekmat på falukorv,ägg,pannbiff, köttbullar, nudelsallader med lax,kyckling eller oliver, parma skinka, fetaost. Kesoröror med kallskuret till typ kassler skinka kokta ägg pannkakor,plättar,Matrermos som många sagt är super har alltid med sådan på våra utflykter fyller med soppor,korv,lättare gryter.
    Hoppas du hittar något

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.