Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förslag till mat i en kylväska

  • vonne 11 april 2008

    Jag undrar om det är någon som skulle kunna ge lite tips och idéer när det gäller vad man kan ta med sig i en kylväska när man är ute och arbetar.
    Min sambo arbetar som hantverkare och det är svårt att hitta på saker som han kan ha med sig som lunch (han har ingen uppvärmningsmöjlighet). Oftast blir det smörgåsar men han behöver något mer och han är trött på att äta ute på restauranger.
    Hoppas att någon har något "matnyttigt" att komma med :)

  • monac 11 april 2008

    varför inte en super god gi-sallad,det skulle jag bli glad över att hitta i min lunch kylväska:D

    Koka quinoa, mungbönor och ägg kvällen och lägg ihop alltsammans på morgonen.

    4 portioner

    2 dl quinoa
    2 dl mungbönor (helst blötlagda)
    4 ägg, hårdkokta
    200 g kräftstjärtar i lag
    4 msk forellrom
    1 sats hemgjord majonnäs ( se recept till timjanaioli)
    1 påse bladspenat, minitomater, böngroddar

    Skölj och koka quinoan enligt anvisning på paketet. (15 minuter)
    Blötlagda mungbönor kokar på 30 minuter, utan blötläggning ca 1 timme. Låt bönorna rinna av och blanda gärna med olja, vinäger, salt och peppar.
    Vänd ihop quinoa och bönor vid servering, eller när du gör lådan. Beräkna 1 dl av varje per portion.
    Lägg upp salladen på en bädd av bladspenat.
    Lägg upp 1 ägg, delar i klyftor och en klick majonnäs, ca 1/2 dl väl avrunna kräftstjärtar och 1 msk forellrom.
    Garnerna med tomatklyftor och böngroddar. Avsluta med ett varv på svartpepparkvarnen.
    Förvara salladen kallt till servering.
    Receptkälla: www.schuck.se/quinoasallad-med-mungbonor-kraftstjartar-och-agg

  • Mojjan-73 11 april 2008

    Olika soppor varma eller kalla kan man hälla upp i termos och då håller dom sig goda länge. Bara att komplettera med en extra matig smörgås. (Y)

  • enAnnan 11 april 2008