Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

förvara mat i gjutjärnsgryta??

  • escarboucle 22 februari 2012

    Jag ska göra en köttgryta i min gjutjärnsgryta idag, men ska inte äta den förrns i morgon, är det ok att förvara maten i den tills imorgon eller kan det vara farligt eller bli någon bismak?
    tacksam för svar!

  • The_mama97mia 22 februari 2012

    Jag gör ofta så att jag lagar köttgrytan dagen innan, förvara i gjutjärnsgrytan till dagen därpå, nu kan man ju ställa ut grytan på altanen. Om det inte är allt för mkt syra i grytan så är det inga problem.

  • escarboucle 22 februari 2012

    men va bra!! det blir ju godare att göra den dagen innan och imorgon har jag inte tid för långkok..
    visserligen ska jag ha lite rödvin i men den brukar inte bli syrlig..

  • boz1965 22 februari 2012

    Det beror lite på också vad du har i grytan. Har du exempelvis tomatpuré eller citron- och/eller limesaft i maten så kommer du att få steka in grytan igen eftersom detta är avfettande.

    Bättre att lägga över maten i en plastburk och sen värma den i järngrytan igen i morgon. Enligt experterna (i detta fall tillverkaren, Skeppshult) ska man aldrig förvara färdig mat i gjutjärnskärl.

  • bj_orn 22 februari 2012

    Håller med läste precis på skeppshults hemsida att man aldrig ska förvara mat i grytan. Det stod dock inget om någon tidsgräns. Kan ju kännas som att över natten borde de klara av? Om de har sköts ok sen tidigare.

  • jas65 22 februari 2012

    Skrivet av boz1965 den 22 feb 2012

    Det beror lite på också vad du har i grytan. Har du exempelvis tomatpuré eller citron- och/eller limesaft i maten så kommer du att få steka in grytan igen eftersom detta är avfettande.

    Bättre att lägga över maten i en plastburk och sen värma den i järngrytan igen i morgon. Enligt experterna (i detta fall tillverkaren, Skeppshult) ska man aldrig förvara färdig mat i gjutjärnskärl.


    Håller med att färdig mat inte skall förvara i en järngryta utan emaljering.

  • The_mama97mia 22 februari 2012

    Ja det kunde jag ge mig den på att jag hade fel...
    Men jag har gjort så.
    Ledsen om jag rekommenderat fel.
    Mea Culpa.

  • boz1965 22 februari 2012

    Vi förlåter dig, Mia! :D

  • frucaos 23 februari 2012

    Men det är bara grytan som kan ta skada eller? Kan tänka mig att maten kanske blir lite mer järnrik, men det är väl bara bra egentligen. (H)

  • boz1965 23 februari 2012

    Är man känslig för smaker så kan man märka en viss metallsmak i maten om det har fått stå för länge. I alla fall gör jag det. Men det är bara järn och det är inget som är skadligt för kroppen. Tvärtom, kvinnor behöver ofta mer järn än män och då kanske det kan vara en viss fördel.

  • dan610324 23 februari 2012

    kan till och med ta smak av järnet , jag har märkt det några gånger

  • escarboucle 23 februari 2012

    tack för alla kommentarer! jag följde mamma97mias ord (hann inte läsa vad ni andra skrev innan det var försent.) och det funkade jättebra - blev jättegott och jag kände ingen smak av järn...

  • The_mama97mia 23 februari 2012

    Oh så skönt att veta att du inte känner dig lurad av mig... :)

  • marwis 23 februari 2012

    Vad jag lärt mig ska man INTE förvara maten i grytan.
    /Marie



    Skrivet av escarboucle den 22 feb 2012

    Jag ska göra en köttgryta i min gjutjärnsgryta idag, men ska inte äta den förrns i morgon, är det ok att förvara maten i den tills imorgon eller kan det vara farligt eller bli någon bismak?
    tacksam för svar!

  • chrisq 23 februari 2012

    {laugh}jag lägger alltud över i ett kärl tror på det lycka till
    '

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.