Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

fondue

  • 18 april 2001

    Är det någon som har något bra recept och tips om fondue?Är tacksam för svar snart.

  • 18 april 2001

    Jag tycker att fläskfilé blir godast, men det är en smaksak. Istället för att skära kuber, klipper jag långa, breda strimlor. Mycket bättre när man skall "tillaga". Istället för att salta och peppra efteråt, marinerar jag köttet i en enkel marinad, där naturligtvis vitlök ingår. Olja i fondugrytan tycker jag är skvättigt och farligt, och tar dessutom längre tid än om man använder buljong med vin, svartpepparkorn, kryddpepparkorn, soja och vitlök istället. Potatiskroketter och en stor blandad sallad till...och så det viktigaste av allt: såserna!Några exempel kommer här:1)Currysås med fruktsmak:2 msk majonäs2 msk gräddfil1 msk ananas- eller äppeljuice1 msk currysalt och peppar.2)Mango Chutney:3 msk mango chutney2 msk äppelcider2 tsk chilipulver1 tsk paprikapulver3)Sås med het chili:3 msk het chilisås1 msk fint hackad pyrju1 msk honung1 msk soja4)vitlökssås3 msk creme fraiche1 msk majonäs1 pressad vitlöksklyftasalt och peppar5)Ananassås:150 g majonäskrossad ananaslite grädda och lite lite salt6)Currysås150 g majonäslite gräddesalt & peppar1/2 krm socker1 msk curryDet är bara att pröva sig fram. Men Du... gör inte för lite sås. Det är såsen som gör DET! SaltaKatten

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.