Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fondue - hur?!

  • grynets 9 januari 2009

    Jag har ett fonduset hemma som jag aldrig har använt - jag vet nämligen inte hur man gör! :(
    Jag skulle behöva veta allt!
    - Vad "eldar" man med? Vad ska det vara för typ av vätska i den behållaren som är under grytan?
    - Hur försiktigt måste man vara med "eld-vätskan"
    - Vad har man för vätska i själva fondue-grytan? Har läst på nätet att man kan ha olja, vin, buljong... Men om man ska ha buljong i, har man då bara typ en liter buljong i grytan???
    - Hur ska man göra med vätskan i fondue-grytan? Hur varm ska den vara?

    Jag söker en fondue-expert som kan ge mig en fullständig beskrivning steg-för-steg hur man ska göra fondue...från det att man tar fram sitt fondue-set, tills det att man sitter vid bordet och är mätt av alla fondue! :D
    Finns det någon sådan person här? :D

  • Buller 9 januari 2009

    hej, jag är ingen fondueexpert men jag kan svara ialla fall. Att laga fondue är inte särskilt svårt eller kräver en expert. Det är fantasin o kreativiteten som väljer vilken fondue du vill tillaga.
    Hittade en länk du kan läsa:
    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/hjaelp_med_fondue_5429.html

    se till att alltid olja in din panna om du vill ha den fräsch o alltid hålla den ren från sot, bäst är nog lampolja som man köper på snabbköpet, häller du i behållaren under grytan. Du märker ganska snart att det är lätt att oljan spiller en aning, men lägg bara på locket om det skulle brinna på kanten o det känns obehagligt. Vätskan blir varm ju mer tiden lider, ju mer du eldar. Det är bara att sätta igång. Men koka upp all vätska på spisen innan! Duka bordet med vanliga fat o fonduegafflar, servetter o vinglas o ev andra grönsakder du vill doppa i grytan än bröd.

    Jag brukar tillaga buljongfondue med ca 1,5 l vatten och 2 buljonger, ju fler desto godare o smakrikare. Gnid in grytan med vitlök först innan du häller i vattnet.

    favorit av ostfondue:
    4 port
    500 g ost, tex emmetnaler, greveost eller lagrad herrgård
    1 liten flaska vitt vin
    1 vitlöksklyfta
    1 msk potatismjöl
    2-3 msk brännvin eller kirsch
    1 vitt formbröd

    Osten skärs i tärningar o smälts med vin under sakta omrörning på spisen. Smaksatt med vitlök, rör ut potatismjöl med dubbel mängd vatten. Häll redning i smälta ostmassan o låt koka upp.
    Skär brödet i kuber som sockerbitar. Vid servering sätts brödet på gafflar (som hör till fonduesetet). Servera grönsallad, rosé eller rött vin till detta!

  • morsan123 12 januari 2009

    Du använder t-sprit i den lilla behållaren för att elda med, men tänk på att du ej kan fylla på med mera om det tar slut så fyll upp ordentligt på en gång. Jag brukar använda buljong som jag blandar i lite röttt vin och pressar i en vitlöksklyfta,tänk på att hetta upp buljongen på spisen innan ni börjar. Skär upp köttet i mindre bitar och trä på spetten och sen ner i fonduegrytan,jag gör de såser som vi tycker om till,potatisgratäng,hasselbackspotatis,klyftpotatis är gott till.Obs det tar tid att fondua man sitter och pratar bort en hel kväll vid grytan mysigt.

  • Lenkan 12 januari 2009

    Jag marinerar köttet i matolja, salt, peppar och dragon några timmar före.
    T-sprit i behållaren har vi alltid, välfylld. I grytan har vi uppkokat vatten, en köttbuljongtärning, salt och peppar. När det börjar koka i grytan så stoppar man ned köttet uppträtt på fonduegafflarna och låter det ligga i så länge som behövs.
    Jag gör alltid fondue på fransyska eller rostbiff och gillar det blodigt, så mina bitar är inte länge i badet, min man vill ha dem rosa, det brukar ta mellan 3-5 minuter.
    Det är mycket plockande med köttet och det tar tid, så bered dig på en långsittare vid bordet.

    Ett tips är att börja med köttet innan det som ska serveras till (vi har alltid krämig potatisgratäng, då behöver man ingen sås) är färdigt, annars kan det hända att man äter upp tillbehören innan köttet är klart

  • Glitterfia 12 januari 2009

    Först fyller du brännaren med t-röd(tror jag det är fråga på macken vilken du ska använda) tills den är fylld upp till "nätet"
    Man kan värma oljan direkt i grytan på spisen så det fort blir varm. Akta noga om du använder olja. Buljong eller rödvinsbuljong kan man värma upp i en kastrull och gärna ganska mycket så man kan slå på mer vid behov, det dunstar eftersom.
    När ni ska börja tänder du brännaren och kan vrida handtaget (kan bli varmt) på den för att ställa värmen.
    Kött (fläskfilé och allra helst oxfilé blir bäst) skärs i mindre tärningar.
    Grönsaker ex paprika, lökklyftor, champinjoner delas i 1/4, gurka osv ta de grönsaker du gillar.
    Syltlök och cornichonger är också gott tillbehör.
    Tänk på att det inte går så mycket av varje och det brukar räcka om man beräknar ca 200g kött/pers beroende på aptiten :D
    Några olika såser kan man ha till ex creme fraiche med vitlök/chilisås och majonnäs samt salt och peppar, beasås och ett gott bröd.
    Servera med någon form av potatis ex potatishalvor i ugnen, hasselbacks- , gratäng, klyftor.
    Ett par pinnar/person är bra att ha för man kan inte tränga på mer än 1-2 bitar varje gång på spetten. Tidskrävande men gott. Lycka till


    Detta brukar jag göra, det tycker jag blir gott

    Rödvinsfondue

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.