Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Från torrt till vått - problem...

  • frucaos 28 maj 2008

    Fick inte tag i konserverade kikärtor i detta bakåtsträvande land:@ (nåja, så farligt är det väl inte, men lite frustrerad blir jag ju). Höftade till vad jag trodde skulle bli 400 g kokt, i torra bönor. Efter en halv dags blötläggning och en bra stunds kokning vägde jag resultatet - 320 g. Någon som vet hur man kan beräkna för att det ska bli riktigt? Hade jag varit smart så hade jag naturligtvis vägt de torra bönorna innan blötläggningen, men det tänkte jag inte på... Lätt att vara efterklok.:o

  • lenajeanette 1 juni 2008

    Om du kokar kikärtor eller bönor så gör mycket p en gång, sedan är det bara att frysa i i lagoma portioner. Jag brukar göra så. Sedan är det bara att ta fram när man behöver.
    Det blir ju en väsentlig prisskillnad att koka själv och köpa konserverade.
    Kolla Gogreens hemsidan eller risenta de har nog massor av tips och råd om kokning av linser, kikärtor och bönor.

    Om du googlar på "lilla bönboken" kan du ladda hem den som en pdf-fil, från risenta. Massor av recept och tips och råd.

    På Saltå kvarns hemsida finns också massor av tips samt inf.
    Det enda jag så där var att 1 dl torra bönor ger 3 dl kokta, alltså inget hur mcyket de väger.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.