Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Friaterad klyftpotatis av bakpotatis

  • SofieL 4 december 2007

    Hade tänkt göra klyftpotatis utav bakpotatis (stora klyftor), och ska fritera dom. Undrar bara om jag kanske måste koka klyftorna en liten stund innan fritering? De kanske blir hårda annars? Ngn som testat?

    //Sofie

  • evaldo 4 december 2007

    Jag brukar förkoka klyftpotatisen ca 5-8 minuter innan jag lägger dem på plåt.
    Jag tycker det tar så lång tid annars och risk för att de blir hårda.
    Sen sprayar jag över lite olja med sprayflaska och strör på salt, sen får de stå i ugnen tills de är färdiga ca 20-25 minuter. Rör om efter halva tiden.

  • SofieL 4 december 2007

    Tack:), så¨brukar jag också göra med stora potatisar i ugnen. Men nu ska jag försöka fritera dom, i fritösen:). Har för mej att jag gjorde det för några år sen, och då förkokade jag nog dom i ca 5 min. Men kanske e det onödigt?

    //Sofie

  • kaffesked 4 december 2007

    I beskrivningen till min fritös fanns det tider och temperaturer för hur olika saker skulle friteras. Om man gör på rå potatis ska det först förfriteras, sen slutfriteras på högre temperatur.
    Nu hittar jag tyvärr inte det häftet, kan inte säga hur länge och på vilka temperaturer.

  • SofieL 4 december 2007

    Kaffesked: Ok:), jag fick tyvärr inte med ngt sånt häfte.. Jag tror jag tar det säkra före det osäkra, jag förkokar dom nån minut. Det e ju så smarrigt med egengjorda friterade klyftor:D.

  • Libra 4 december 2007

    Man behöver inte koka klyftorna innan man friterar dom.....(Y)

  • kaffesked 4 december 2007

    Ha! Skam den som ger sig :D
    Hittade häftet efter lite rotande....
    När man friterar färsk potatis är det viktigt att torka av potatisen efter sköjningen så att inget vattan hamnar i oljan. Fritera i två steg:
    Förfritering 5-10 minuter på 170 grader
    Slutfritering 2-4 minuter på 190 grader
    Antar att det är viss variation beroende på hur stora bitar man friterar, man brukar ju få gå lite på färgen i slutändan.
    Lycka till, det brukar iaf bli väldigt gott att fritera själv.
    Har länge tänkte göra friterade räkor men det har ännu inte blivit av dock.

  • SofieL 5 december 2007

    Tack så hemskt mycket för tipsen!:) Ska bli spännande att prova.
    Hade också velat fritera räkor, det e ju bara så gott(Y). Vi har friterar banan, och bounty som efterrätt, det blev kanon med lite glass till:D. Kycklingfilé är säkert också kanon att prova. Ååå va sugen jag blir, det måste bli en frityrkväll snart!

    //Sofie

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.