Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frusna bananer

  • permat 22 oktober 2008

    hej!
    Nu kommer jag säkert bli totalt dumförklarad men det vore snällt om ni kunde hjälpa mig...
    hittade ett recept där det skulle vara med frusna bananer,det lät gott så jag skulle testa. stoppade in en banan i frysen (med skal) över natten och när jag kom på morgonen så var det HELT kolsvart?!
    Ska det va så? Hur gör man annars? Ska man ta bort skalet?
    tackar på förhand!

  • Eery 22 oktober 2008

    Morrn
    Ja risken verkar ju vara rätt hög för att bli dumförklarad på den här sidan.. tyvärr:(
    men jag kan ställa mig i din hörna på en gång för jag har ingen aning. Men jag har gjort "bananglass" när jag bara fryst (skalad) banan som vart ripplad med lite choklad som inte blivit svart.
    Kan det ha berott på skalet?

  • ikah 22 oktober 2008

    Jag skulle nog lägga in bananen skalad.
    Bananer är väldigt känsliga för kyla och då mörknar skalet men bananen ska inte ha något fel för de, ser bara lite oaptitligt ut när skalet är svart.
    /ika:)

  • MsChilly 22 oktober 2008

    Det blir samma sak om man har dom i kylskåpet och sen ligger framme ett tag.... men det är bara skalet som är svart... inte bananen..

  • Lolan 22 oktober 2008

    Om du skivar bananen, ca 1,5 cm skivor och sedan rullar dem i kakao eller oboj pulver, sedan fryser in dem. Sedan är det bara att njuta av en bit ibland.. De smakar som glass...Jätte mumsiga. Jag brukar också lägga in dem med skal i en platspåse. Sedan mosar jag den lite lätt och serverar dem med vaniljglass, chokladsås och maränger.. Bananen är godast att frysa om den är väl mogen..

  • permat 22 oktober 2008

    tack ska ni ha! Känner mig lite klokare nu =O)

  • jenkar 22 oktober 2008

    Jag brukar ta bort skalet, skiva dem å frysa in i fryspåsar, perfekt att ta fram till smoothies å dylikt!

  • sannej 22 oktober 2008

    När bananerna börjar bli för bruna så är det ingen som äter
    dom hos oss och nu när jag har börjat frysa in bananerna i
    slantar så har dom blivit värre populära.
    Min dotter äter bananpengarna som efterrätt hon tycker
    dom smakar som glass.

  • The_mama97mia 22 oktober 2008

    det är toppen att frysa in banan i skivor, håller med. O som sagt det är bara skalet som blir svart av kyla, ingen fara!

  • Linlock 22 oktober 2008

    Skrivet av sannej den 22 okt 2008

    När bananerna börjar bli för bruna så är det ingen som äter
    dom hos oss och nu när jag har börjat frysa in bananerna i
    slantar så har dom blivit värre populära.
    Min dotter äter bananpengarna som efterrätt hon tycker
    dom smakar som glass.

    Toppen! Vilket bra tips! Tackar ödmjukast ska genast gå ut i köket och ta hand om de svarta stackarna i fruktskålen!(Y)

  • Eery 22 oktober 2008

    bruna och svarta bananer är underbara att baka på:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.