Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa blåbär?

  • kattgnag 12 juli 2009

    Jag undrar vilket det bästa sättet är att frysa in blåbär på. Med eller utan socker? Ngt mer?
    Om det skall vara ngt mer än själva bären - hur beräknar jag?
    Hur? Rätt ner i plastbyttor eller?
    MYCKET tacksam för råd!!(Y)

  • jernladyn 12 juli 2009

    Hej jag brukar blanda lite socker i blåbären och de får stå i kylskåpet över natten innan jag fryser in bären i plast burkar eller rengjorda mjölkkartonger.

  • The_mama97mia 12 juli 2009

    uj, jag fryser in naturella, i plastpåsar/fryspåsar.
    Jag tänker att det beror lite på vad du vill göra med bären sen?
    Tror det är toppen att frysa med lite socker, som andra bär man fryser in. Men som sagt jag har bara frusit in dom i påsar. Tar fram sen till paj eller saft eller sylt eller vad jag vill ha.

  • Mellanbellan 12 juli 2009

    Jag fryser också direkt i fryspåsar utan socker. De håller flera år om så skulle bli fallet. Vanligast fryser jag in 2 dl åt gången och tar fram på morgonen när jag gör frukostsmothie.

  • 12 juli 2009

    fryser också in i fryspåsar.känns som att det tar minst plats. Har ni redan blåbär hos er??hos oss kommer de först i början på augusti.

  • ros 12 juli 2009

    :)När jag fryser in blåbär och jordgubbar strör jag lite socker över, innan jag sätter på locket och fryser in dom i lämliga förpackningar

  • kattgnag 12 juli 2009

    Tack för alla svar!
    Normalt käkar jag upp alla blåbär jag plockat (har bara gått en ggr/år) direkt när jag kommit hem tillsammans med vaniljglass.... MUMMA!
    Men nu ska det bli annat av, tänkte jag....
    Blåbärspaj är underbart gott så det kan man kanske göra på de frysta senare i höst...
    De blir väl inte lika goda att äta naturella som de är efter att de varit frysta??
    Tänker nu frysa in 2 dl åt gången med lite strösocker ovanpå så får jag se hur goda de är till hösten....

    "Shoutoutloud" - vanligtvis kommer blåbären i slutet av juli hos oss men tänk först den grymma hat-värmen vi hade och sedan grymme-regnet på det i flera dagar, det gjorde nog susen.

  • Okänd 12 juli 2009

    Självklart skall man alltid ha ett par påsar med blåbär i frysen, om man får tag på några vill säga!
    En av de bästa huskurer som finns mot en krånglande mage är ett par matskedar halvtinade vildplockade blåbär.
    Att det är gott får man på köpet.

  • Okänd 13 juli 2009

    Jag fryser in bären utan socker och de står sig bra i flera år.
    Det blir mycket blåbär, hallon och lingon här i älvdalen, men hjortronen har troligtvis torkat bort, tyvärr......

  • anluk 13 juli 2009

    Här i Småland är skogarna fulla med blåbär så iår blir det blåbärsplock. Hade tänkt gå ut idag och få några liter plockade. Själv fryser jag in de naturella i plastpåsar i 2-3 dl i varje. Mumma att ha hela vintern sen.

  • Alo68 13 juli 2009

    Jag brukar lägga dem på en bricka och styckfrysa dem utan socker eller nåt annat på.
    När de sen har fryst så lägger jag ner dem i 2-5 liters plastburkar. På det viset kan jag när vintern kommer gå och hämta mig en näve blåbär och hälla över varm mjölk så blir de lagom ätvänliga på ett kick :) Lycka till med plockandet och frysandet

  • kattgnag 13 juli 2009

    Tack igen!!
    "Alo68" - hur smakar de? Lika goda som färska? För det är just det jag är mest nyfiken på.... Vad händer med den jättegoda färska smaken efter infrysning?

    Har gammal erfarenhet från min mammas frysta och till vintern tinade vinbär...NÄÄEJ! Inte alls lika goda som plockade från busken....:(

    Vidare undrar jag också mycket kring blåbärets jättenyttiga ämnen - antioxidanter, mineraler o annat - är dessa ämnen intakta efter infrysning?
    Är de intakta även efter tillagning, tro? T.ex i pajer o likn??
    Ja, jag har mycket funderingar kring detta....

  • maithab 13 juli 2009

    Jag föredrar styckfrysta (brer ut på en plåt som sätts in i frysen) som man sen häller ner i fryspåsar.
    Frys är det bästa sättet att bevara alla näringsämnen (därför är fryst spenat nyttigare än färsk, för spenaten tappar näring i luftens syre. Fryst spenat fryses direkt efter skörd). Så alla antioxidanter, mineraler och vitaminer finns kvar i blåbären. Däremot så försvinner en av antioxidanterna = c-vitamin vid uppvärmning (tillagning). Så ska man ha bästa möjliga utbyte näringsmässigt så är det att äta som de är direkt från frysen.

  • lilas 13 juli 2009

    Jag brukar frysa in 2-3 dl åt gången, naturella.
    Ett tips om blåbär är att dom är jättebra att äta "som dom är" när man är hård i magen. Kokar man dom så får dom motsatt effekt, d.v.s att då är dom jättebra om man är lös i magen.
    :):)

  • 13 juli 2009

    sur blåbärssoppa, alltså blåbärssoppa som är kokt utan socker, är väldigt bra mot diarré. (Y)
    så det är bra att ha en påse i frysen på vintern om man skulle få vinterkräksjuka eller nåt annat hemskt.

  • 13 juli 2009

    föressten tycker jag färska bär alltid är godast, liksom färska bär som jordgubbar, solvarma hallon mm...
    en del av smakupplevelsen faller bort iom att kosistensen ändras när de är/varit frysta. men det är ju gott ändå!!det är som en förnimmelse av sommar och höst, när man längtar så mitt i mörka smällkalla vintern!så att ha bär i frysen är aldrig fel(L)

  • The_mama97mia 14 juli 2009

    mmmm.. håller med många tidigare skribenter....
    jag fryser bären som dom är.
    Nu finns det hur MKT blåbär som helst här!
    Hallå, alla ungdomar som inte har jobb o så .- ut o plocka bär o SÄLJ (Y)

  • Arkenstone 14 juli 2009

    Jag kör också med styckfrysningsmetoden som ett par andra här. Bred ut blåbären på en eller flera långpannor och ställ in i frysen. Först när de är helt frusna häller du ner dem i plastpåsar eller i lådor. På det sättet kan man ta exakt så mycket eller lite man vill ha varje gång.

    Sen förstår jag inte varför man häller socker på bär vid infrysningen?? Är det inte bättre att sockra vid användningen när man vet vad man ska ha dem till och hur mycket sötma jag vill tillföra? Eller finns det någon vinst med sockrandet som jag missat?

  • kattgnag 14 juli 2009

    Bra tanke det där med sockret!
    Jag undrar också varför det där med sockret....Det enda jag kunde komma på var just att de smakar URK vid upptiningen och att om du sockrar vid användningen så ger det inte samma goda smak som om du sockrat vid infrysningen??....??
    Men jag har ingen aning!
    Bra fråga, som sagt!!(Y)

  • Alo68 15 juli 2009

    Jag tycker de är goda och rätt lika färska blåbär med mjölk. Just det där med styckfrysningen gör ju att de inte blir mosiga som de kan bli om man fryser in dem i burk eller påse meddetsamma. Mamma kör bara styckfrysning nuförtiden och häller dem sen i fryst tillstånd i stora "lösgodisburkar" och plockar en näve nästan varje kväll under vintern :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.